اصل‌انگاری «امامت» از دیدگاه حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)
اصل‌انگاری «امامت» از دیدگاه حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)

معصومه اسماعیلی

دوره 11، شماره 20 ، مرداد 1403، صفحه 285-306

https://doi.org/10.22034/pke.2024.17271.1808

چکیده
  اصل­انگاری به معنای این است که امامت، اصل دین و فعل­الله است، لذا رویگردانی از آن، موجب خروج از دین خواهد بود. مسئله این مقاله، جایگاه امامت از دیدگاه حضرت زهراK است و ادعا این است که امامت از دیدگاه ...  بیشتر
تبیین وجود رابط معلولی و پیامدهای آن در تفسیر برخی آیات توحیدی
تبیین وجود رابط معلولی و پیامدهای آن در تفسیر برخی آیات توحیدی

حسن محسنی؛ علی فضلی؛ مجید احسن

دوره 11، شماره 20 ، مرداد 1403، صفحه 261-284

https://doi.org/10.22034/pke.2024.18365.1866

چکیده
  یک از مهم‌ترین ابتکارات صدرالمتألهین در حوزه هستی‌شناختی، «نظریه وجود رابط معلول» است که در ترسیم نسبت وجود خداوند با ماسوای او نقش بسزایی را ایفا می‌کند. مصداق حقیقی وجود و موجود بالذات، تنها ...  بیشتر
بازخوانی تحلیلی جایگاه «نظر» در خداشناسی کتاب «الیاقوت» ابن‌نوبخت و شارحان آن
بازخوانی تحلیلی جایگاه «نظر» در خداشناسی کتاب «الیاقوت» ابن‌نوبخت و شارحان آن

حسن عباسی حسین‌آبادی؛ اکرم عبدالله‌پور

دوره 11، شماره 20 ، مرداد 1403، صفحه 237-260

https://doi.org/10.22034/pke.2024.18020.1852

چکیده
  دربارۀ شناخت‌پذیری خدا و نیز نحوۀ شناخت او در کلام متقدم بحث از «تقلید» و «نظر» مطرح شده است. «تقلید» نگاه درون‌دینی به شناخت خداست و «نظر» نگاهی برون‌دینی به معارف عقلی است. «نظر» ...  بیشتر
نقد رویکرد العثیمین به توحید بر پایۀ آراء توحیدی علامه طباطبایی
نقد رویکرد العثیمین به توحید بر پایۀ آراء توحیدی علامه طباطبایی

زهرا سرگزی؛ ابراهیم قاسمی

دوره 11، شماره 20 ، مرداد 1403، صفحه 219-236

https://doi.org/10.22034/pke.2024.17669.1832

چکیده
  علامه طباطبایی بر پایۀ برهان صدیقین در تقریر خاص خود، باور به وجود خداوند را تنها بر باور به نفی سفسطه استوار کرده و با چنین رویکردی، خداباوری را به ایده‌ای با بیشترین مخاطب جهانی تبدیل کرده است، اما ...  بیشتر
مبانی متمایز عرفان شیعه در نسبت با مدرنیته از دیدگاه امام خمینی(ره)
مبانی متمایز عرفان شیعه در نسبت با مدرنیته از دیدگاه امام خمینی(ره)

منصور شاهین فر؛ خلیل بهرامی قصرچمی؛ محسن فهیم

دوره 11، شماره 20 ، مرداد 1403، صفحه 191-217

https://doi.org/10.22034/pke.2024.17219.1810

چکیده
  عرفان شیعه بین فشار دو نحله فکری، عالمان فقهی سنتی اسلامی و مبانی پیشرفت­گرا و تقدس‌­گریز مدرنیته، قصد دارد اصول متمایز خود را تعیّن ببخشد. مسئله اصلی که قصد پژوهش آن را داریم این است که اصول عرفان ...  بیشتر
بازتقریر عدالت الهی در پرتو جستاری در هستی‌شناسی کلامی امام خمینی و فخررازی
بازتقریر عدالت الهی در پرتو جستاری در هستی‌شناسی کلامی امام خمینی و فخررازی

فرانک بهمنی

دوره 11، شماره 20 ، مرداد 1403، صفحه 163-190

https://doi.org/10.22034/pke.2024.17758.1833

چکیده
  شناخت خداوند و صفات او، اساس تمام باورهای دینی و شرط لازم ایمان و عمل است، لذا شبهه و اختلال نظری در این حوزه، صدمات جبران‌ناپذیری بر نظام اعتقادی و در نتیجه سلوک عملی انسان خواهد گذاشت. پژوهش حاضر با ...  بیشتر
بررسی و نقد دیدگاه قاضی عبدالجبار معتزلی در وجود شناسی صفات و رابطه صفات با ذات خداوند
بررسی و نقد دیدگاه قاضی عبدالجبار معتزلی در وجود شناسی صفات و رابطه صفات با ذات خداوند

سید حسن حسینی

دوره 11، شماره 20 ، مرداد 1403، صفحه 139-162

https://doi.org/10.22034/pke.2024.17358.1815

چکیده
  وجودشناسی صفات خداوند و نحوه ارتباط صفات با ذات او، از جمله مباحث کهن در بحث‌های کلامی و اعتقادی و جزو مسائل بسیار مهم و اختلاف‌انگیز می‌باشد. از آنجا که قاضی الجبار معتزلی، از جمله شخصیت‌های صاحب‌نظر ...  بیشتر
لزوم کسب علم اجتهادی یا کفایت علم تقلیدی در عقاید از منظر مذاهب کلامی
لزوم کسب علم اجتهادی یا کفایت علم تقلیدی در عقاید از منظر مذاهب کلامی

محمد زاهدی‌مقدم؛ وحید فرهادی

دوره 11، شماره 20 ، مرداد 1403، صفحه 109-138

https://doi.org/10.22034/pke.2024.17845.1840

چکیده
  یکی از مسائل مهم و حیاتی بشر که در دیدگاه و عمل او تأثیرگذار بوده و وی را مکلف به فراگیری آن می‌نماید، مسائل مربوط به ضرورت شناخت معارف اعتقادی(اصول دین) است. پژوهش پیش‌رو با روش تحلیلی و داده‌پردازی ...  بیشتر
بازخوانی انتقادی دیدگاه ابن‌حزم در مسئله‌ی علیت فاعلی خداوند بر اساس مبانی صدرایی
بازخوانی انتقادی دیدگاه ابن‌حزم در مسئله‌ی علیت فاعلی خداوند بر اساس مبانی صدرایی

فردین جمشیدی‌مهر

دوره 11، شماره 20 ، مرداد 1403، صفحه 85-108

https://doi.org/10.22034/pke.2024.17636.1831

چکیده
  ابن‌­حزم متکلم سرشناسی است که توجه امروزه­ اندیشمندان مسلمان در جهان عرب به دیدگاه‌های او، بازخوانی تحلیلی دیدگاه‌های وی را ضروری می‌کند. او خداوند را علت عالم نمی­‌داند، زیرا از طرفی معتقد ...  بیشتر
ارزیابی دو قاعده‌‌ «العبره بعموم اللفظ لا بخصوص المورد» و «جری و تطبیق» در حوزه‌‌ آیات فضایل و مناقب
ارزیابی دو قاعده‌‌ «العبره بعموم اللفظ لا بخصوص المورد» و «جری و تطبیق» در حوزه‌‌ آیات فضایل و مناقب

زهره بابا احمدی‌میلانی؛ حسن رضایی‌هفتادر

دوره 11، شماره 20 ، مرداد 1403، صفحه 57-84

https://doi.org/10.22034/pke.2024.17931.1844

چکیده
  دو قاعده­ «العبرة بعموم اللفظ لا بخصوص المورد» و «جری و تطبیق»، از جمله قواعد تفسیری است که در بسیاری از کتاب‌های علوم قرآنی و تفسیری به کار رفته‌اند؛ بدین معنا آیاتی که دارای عمومیت لفظ­اند، ...  بیشتر
نقد ادعای «ولید بن صالح باصمد» دربارۀ تعارض روایات شیعی مربوط به «شیوۀ حکم حضرت مهدی (ع)»
نقد ادعای «ولید بن صالح باصمد» دربارۀ تعارض روایات شیعی مربوط به «شیوۀ حکم حضرت مهدی (ع)»

حسن زرنوشه فراهانی؛ محمد عترت‌دوست؛ زینب هرمزی

دوره 11، شماره 20 ، مرداد 1403، صفحه 29-56

https://doi.org/10.22034/pke.2024.17401.1817

چکیده
  در منابع حدیثی شیعه، روایاتی در مورد شیوۀ حکم کردن حضرت مهدی (عج) وجود دارد که با توجه به اختلاف ظاهری میان آن‌ها، برخی وهابیان از جمله میکه «ولید بن صالح باصمد» حکم به تعارض داده‌اند و بر مهدویت ...  بیشتر
بازشناسی دلایل عقلی عصمت و تبیین تمایز آنها از یکدیگر
بازشناسی دلایل عقلی عصمت و تبیین تمایز آنها از یکدیگر

علی فقیه

دوره 11، شماره 20 ، مرداد 1403، صفحه 5-27

https://doi.org/10.22034/pke.2024.17174.1800

چکیده
  مسئله‌ای که در‌‌باره مباحث عصمت‌پژوهی مطرح است، لزوم بازشناسی و مشخص کردن تمایز دلایل عقلی عصمت انبیا از یکدیگر است. گاهی «دلیل وثوق» و «دلیل تنفیر» با هم خلط شده و هر دو یک دلیل واحد دانسته ...  بیشتر