نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه معارف اسلامی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
چکیده
وجودشناسی صفات خداوند و نحوه ارتباط صفات با ذات او، از جمله مباحث کهن در بحثهای کلامی و اعتقادی و جزو مسائل بسیار مهم و اختلافانگیز میباشد. از آنجا که قاضی الجبار معتزلی، از جمله شخصیتهای صاحبنظر در اینگونه مباحث محسوب میشود، پژوهش حاضر، به بررسی و نقد دیدگاه وی در این مسئله پرداخته است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که گرچه قاضی عبدالجبار معتزلی در وجودشناسی صفات خدای متعال، از طریق قیاس شاهد به غایب، صفات کمالی خداوند را اثبات کرده، لیکن این قیاس، با نقدها و چالشهای جدی مواجه میباشد، مهمترین چالش آن است که، این قیاس، قیاس معالفارق است. قاضی عبدالجبار گرچه در بحث ارتباط ذات خداوند با صفات او، هیچ گونه تمایزی میان ذات با صفات خداوند قائل نشده و صفات را اعتبارات ذهنی دانسته، که نه حقیقتی در ذات دارند، و نه هم متمایز از ذاتاند، بلکه صفات را خود ذات دانسته، چالش مهم دیدگاه وی این است که طرح این دیدگاه از جانب وی، ناشی از ناتوانی او در تصور صحیح دیدگاه عینیت است، زیرا لازمه دیدگاه وی آن است که ما خداوند را موجودی ممکن و محدود فرض کنیم که فاقد صفات کمالی است، درحالیکه خدای متعال واجد صفات کمالی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Study and Critique of the Viewpoint of Qāḍī ʿAbdul Jabbār Muʿtazilī on the Ontology of Attributes and the Relationship Between Attributes and the Essence of God
نویسنده [English]
- Sayyid Ḥassan Ḥusaynī
Assistant Professor, Department of Islamic Studies (Maʿārif), University of Birjand, Birjand, Iran.
چکیده [English]
The ontology of God’s attributes and the relationship between His Attributes and His Essence is one of the oldest debates in theological and doctrinal discussions and is one of the most important and controversial issues. Since Qāḍī ʿAbdul Jabbār Muʿtazilī (Arabic: قاضی عبدالجَبّار مُعْتَزلی) is one of the experts in such discussions, the present study has examined and criticized his view on this issue. The findings of the research indicate that although Qāḍī ʿAbdul Jabbār Muʿtazilī has proved the Perfect Attributes of God in the ontology of the Attributes of God, through the analogy from man to God, but this analogy faces serious criticisms and challenges and the most important challenge is that this analogy is an analogy deprived of relevance (Arabic: قیاس مَعَ الْفارِق). Although Qāḍī ʿAbdul Jabbār Muʿtazilī has not made any distinction between the Essence of God and His Attributes, and has considered the attributes as mental conceptions that have no truth in the essence, nor are they distinct from the essence, but he has considered the attributes to be the essence itself, and the important challenge of his view is that his presentation of this view is due to his inability to correctly conceive of the view of objectivity. His view is that we assume that God is a possible and limited being, who lacks perfect attributes, while God Almighty possesses perfect attributes. This is because the requirement of his view is that we assume that God is a contingent and limited being, who lacks perfect attributes, while God possesses perfect attributes (Attribute of Perfection).
کلیدواژهها [English]
- Ontology of Attributes
- Relationship between Attribute and Essence
- Deputyship and modes
- Objectivity
- Qāḍī ʿAbdul Jabbār Hamidānī
- آمدی، سیف الدین،(۱۴۱۳)، غایة المرام فی علم الکلام، بیروت، دار الکتب العلمیه.
- احمدوند، معروف علی،(1389)، رابطه ذات و صفات الهی، قم: مؤسسه بوستان کتاب.
- اسدآبادی، جمال الدین،(1423)، التعلیقات علی شرح العقاید العضدیه، قاهره: مکتبه الشروق الدولیه.
- اشعری، علی بن اسماعیل،(۱۳۶۹)، مقالات الإسلامیین و اختلاف المصلین، تحقیق، محمد محی الدین عبدالحمید، قاهره: مکتبه النهضه المصریه.
- اعتصامی، عبدالهادی،(۱۳۹۴)، «رابطه ذات با صفات از منظر معتزله»، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات کلامی، ش۸، ص: 106-89.
- ایجی، میر سید شریف،(۱۳۲۵)، شرح المواقف، قم: الشریف الرضی.
- بغدادی، عبدالقاهر،(۱۳۴۶)، اصولالدین، استانبول، مطبعه الدوله.
- ـــــــــــــــــــــ(۱۹۷۷)، الفرق بین الفرق، بیروت: دار الآفاق الجدیده.
- تفتازانى، سعدالدین(۱۴۰۹)، شرح المقاصد، تحقیق/ تعلیق: عبدالحمن عمیره، قم: شریف الرضی.
- جوادی آملی، عبدالله(۱۳۸۶)، رحیق مختوم، قم: نشر إسرا.
- جوینی، عبدالملک،(۱۴۱۶)، الارشاد الی قواطع الادله فی الاعتقاد، بیروت: دارالکتب العلمیه.
- حلی، حسن بن یوسف،(۱۳۸۲)، کشف المراد، تقدیم و تعلیق، جعفر سبحانی، چ2، قم: مؤسسه الامام الصادقG.
- خوارزمى، رکن الدین بن الملاحمى،(۱۳۸۶)، الفائق فی اصول الدین، تهران: مؤسسه پژوهشى حکمت و فلسفه ایران.
- رازی، فخرالدین،(۱۴۰۷)، المطالب العالیه من العلم الإلهی، تحقیق: احمد حجازی الشفا، بیروت: دارالکتب العربی.
- ساوی، عمربن سهلان،(۱۳۸۳)، البصائر النصیریه فی المنطق، تهران: انتشارات شمس تبریزی.
- سبزواری، ملّا هادی(۱۳۶۰)، التعلیقات على الشواهد الربوبیه، تصحیح، سید جلال الدین آشتیانى، مشهد، المرکز الجامعى للنشر.
- ــــــــــــــــــــــــ(۱۳۶۹)، شرح المنظومه، تحقیق: مسعود طالبى، تهران: نشر ناب.
- سیوری، مقداد بن عبدالله،(۱۳۶۵)، النافع یوم الحشر، تحقیق: مهدى محقق، تهران: مؤسسه مطالعات اسلامى.
- شریف المرتضى، علی بن الحسین(۱۳۸۱)، الملخص فی اصـول الدین، محقق، محمدرضا انصاری، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- شهرستانی، محمدبن عبدالکریم(۱۳۶۴)، الملل والنحل، تحقیق محمد بدران ، قم: شریف الرضی.
- ـــــــــــــــــــــــــــــــــ(۱۴۲۵)، نهایةة الاقدام فی علم الکلام، بیروت: دارالکتب العلمیه.
- شیرازی، صدرالدین محمّد بن ابراهیم(۱۹۸۱)، الحکمه المتعالیه فی الأسفار العقلیه الأربعه، بیروت: دار إحیاء التّراث العربی.
- ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ(۱۳۶۰)، الشّواهد الربوبیه فی المناهج السّلوکیه، تحقیق: سید جلالالدین آشتیانی، مشهد: المرکز الجامعی للنّشر.
- ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ(۱۳۸۳)، شرح اصول کافی، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
- شیرازی، قطب الدین(۱۳۸۳)، شرح حکمه الاشراق، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
- طباطبایی، سید محمد حسین(بی تا)، بدایه الحکمه، قم: مؤسسه النشر الإسلامی.
- ــــــــــــــــــــــــــ(۱۳۶۲)، نهایه الحکمه، تحقیق: عباسعلی زارعی، قم: مؤسسه النّشر الإسلامی.
- طوسی، نصیرالدین محمدبن محمد(۱۳۶۱)، اساس الاقتباس، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- طوسی، محمدبن حسن(بیتا)، التبیان فی تفسیرالقرآن، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
- مظفر، محمد حسن،(۱۴۲۲)، دلائل الصدق لنهج الحق، قم: مؤسسه آل البیتD.
- معروف حسنی، هاشم(بی تا)، الشیعه بین الاشاعره و المعتزله، بیروت: دارالقلم.
- مفید، محمد بن محمدبن نعمان(۱۴۱۳)، اوئل المقالات، قم: انتشارات کنگره شیخ مفید.
- همدانی، ابوالحسن عبدالجبار بن احمد(۱۹۷۲)، فرق و طبقات المعتزله، تحقیق و تعلیق: علی سامی النشار، عصام الدین محمد علی، [بیجا]: دارالمطبوعات الجامعیه.
- ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ(۱۴۲۲)، شرح الاصول الخمسه، تصحیح: سمیر مصطفی رباب، تعلیق: احمدبن حسین بن ابی هاشم، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ(بیتا)، المغنی فی ابواب التوحید والعدل، تحقیق: محمود محمد الخضیری، بی جا، دارالمصریه للتألیف والترجمه.
- ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ(بیتا)، المجموع فی المحیط بالتکلیف، تصحیح: الاب جین یوسف هو بن الیسوعی، بیروت: المطبعه الکاثولیکیه.