نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری عرفان اسلامی و اندیشه امام خمینی، گروه الهیات، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
2 استادیار گروه الهیات، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
3 استادیار گروه الهیات واحد نجف آباد دانشگاه آزاد اسلامی ، نجف آباد، ایران.
چکیده
عرفان شیعه بین فشار دو نحله فکری، عالمان فقهی سنتی اسلامی و مبانی پیشرفتگرا و تقدسگریز مدرنیته، قصد دارد اصول متمایز خود را تعیّن ببخشد. مسئله اصلی که قصد پژوهش آن را داریم این است که اصول عرفان شیعه در رابطه با مبانی مدرنیته چه حرفی برای گفتن دارد و مبانی عرفان شیعه در این مورد چه تمایزی با سایر عرفانها دارد. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل متن، مبانی متمایز عرفان شیعه را از کلام و تعالیم امام خمینی استخراج و با روش مقایسه تحلیلی، تعارض و توافقهای عرفان شیعه با مبانی مدرنیته را تشریح کرده است. نتایجی که از این پژوهش حاصل شده است عبارتاند از اینکه عرفان شیعه مبانی اصیل و متمایزی از سایر عرفانها دارد و در این زمینه کاملا مبتنیبر اصول حقه اسلامی است؛ مبانی شهودگرایی، باطنیگرایی و ضرورت تزکیه نفس در عرفانها با مبانی عقلگرایی، علمگرایی، تقدسزدایی و رفاه اقتصادی مدرنیته تعارض دارد و امام خمینی با ارائه مبانی عرفان شیعه، علمگرایی، عقلگرایی و توسعه اقتصادی مدرنیته را با تقدس و معنویتگرایی عرفانی توافق بخشید و ابعاد مادی، اجتماعی و سیاسی انسان را در دل بُعد روحانی و حقیقت وحدانی هستی بازتعریف میکند. به این ترتیب عرفان شیعه در قالب نظام سیاسی جمهوری اسلامی قادر به پاسخگویی به نیازها و معضلات انسان مؤمن در جامعه مدرن خواهد بود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Distinct Foundations of Shīʿite Mysticism in Relation to Modernity From Imām Khomeinī’s Viewpoint
نویسندگان [English]
- Manṣūr Shāhīnfar 1
- Khalīl Bahrāmī Qaṣri Chamī 2
- Muḥsin Fahīm 3
1 Ph.D. Student in Islamic Mysticism and Imam Khomeini’s Thought, Department of Theology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.
2 Assistant Professor of Theology Department, Najaf Abad Branch, Islamic Azad University, Najaf Abad, Iran (Corresponding Author).
3 Assistant Professor of Theology Department, Najaf Abad Branch, Islamic Azad University, Najaf Abad, Iran.
چکیده [English]
Shīʿite mysticism aims to determine its distinct principles between the pressure of two schools of thought, i.e., traditional Islamic jurisprudential scholars, and the progressive and religious intolerance foundations of modernity. The main issue that we intend to research is what the principles of Shīʿite mysticism have to say about the foundations of modernity and how the principles of Shīʿite mysticism differ from other mysticism in this regard. This research extracts the distinct foundations of Shīʿite mysticism from the words and teachings of Imām Khomeinī raḥimahu llāhu by using the method of text analysis, and explains the conflict and agreements of Shīʿite mysticism with the foundations of modernity by using the method of analytical comparison. The results of this research are as follows: 1. Shīʿite mysticism has original and distinct foundations from other mysticism, and it is completely based on the true Islamic principles in this regard. 2. The foundations of intuitionism, esotericism, and the necessity of the purity of soul in mysticism are in conflict with the foundations of rationalism, scientism, religious intolerance, and economic welfare of modernity. 3. Imām Khomeinī by presenting the foundations of Shīʿite mysticism, harmonized scientism, rationalism and economic development of modernity with religiosity and mystical spiritualism and redefined the material, social, and political dimensions of man in the heart of the spiritual dimension and the unified truth of the universe. In this way, Shīʿite mysticism, in the form of the political system of the Islamic Republic, will be able to respond to the needs and problems of the believer in modern society.
کلیدواژهها [English]
- Shīʿite mysticism
- Imām Khomeinī
- Mystical schools
- Modernity
- قرآن کریم
- نهجالبلاغه(ترجمه محمد دشتی)
- آبراهامیان، یرواند(1387)، ایران بین دو انقلاب، ترجمه احمد گلمحمدی و محمد ابراهیم فتاحی، تهران: نشر نی.
- ابن عربی، محیالدین(1946)، فصوص الحکم، قاهره: داراحیاء الکتب العربیه.
- استیس، والترترنس(1400)، عرفان و فلسفه، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، چ10، تهران: سروش.اکرمی، میرجلیل و محمدرضا عابدی(1386)، «عرفان پست مدرن و عرفان اسلامی، تفاوتها و رویکردها»، پژوهشهای ادب عرفانی، دوره 1، ش 4.
- خوانساری، آقاجمال(بیتا)، شرح غرر الحکم آمدی، چ1، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- جعفری، محمدتقی(1386)، عرفان اسلامی، چ6، تهران: مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری.
- جهانبگلو، رامین(1384)، موج چهارم، چ4، تهران: نشر نی.
- چارلز زینر، رابرت(1392)، دانشنامه فشرده ادیان زنده، ترجمه نزهت صفای اصفهانی، تهران: مرکز.
- دیانی، رسول(1364)، انقلاب اسلامی در چشمانداز دیگران، چ1، تهران: امیرکبیر.
- شریف زاده، بهمن(1384)، «اما این کجا و آن کجا، نقدی بر تلفیق عرفان دینی با باطن گرایی جدید»، کتاب نقد، س8، ش35.
- شیخ الاسلامی، علی(1393)، «عرفان اسلامی و دنیای مدرنیته»، مجله معارف، ش 103.
- شیخ بهایی، محمد بن حسین(1370)، کشکول، تهران: زرّین.
- صدرالدین شیرازی(ملاصدرا)، محمد بن ابراهیم(1347ق)، مثنوی، قم: کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی8.
- ضیائی، عبدالحمید(1399)، عرفان و مدرنیته: بررسی امکان یا امتناع تاسیس اندیشه علمی و سیاسی بر مبنای اندیشه عرفانی در ایران، تهران: انتشارات مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم.
- طباطبائى، سید محمدحسین(1366)، ولایتنامه، تهران: امیرکبیر.
- ــــــــــــــــــــــــــــــ(1362)، تفسیر المیزان، قم: اعلمی.
- ــــــــــــــــــــــــــــــ(1370)، مجموعه مقالات، تهران: امیرکبیر.
- ــــــــــــــــــــــــــــــ(1373)، مجموعه رسائل، قم: دفتر تبلیغات.
- قیصری، شرفالدین داوود بن محمود(1363)، شرح فصوصالحکم، قم: بیدار.
- کاشانی، عزالدین محمود بن علی(1382)، مصباحالهدایة و مفتاحالکفایة، تصحیح: عفت کرباسی و محمدرضا برزگر خالقی، تهران.
- کاظمیان سورکی، ابوذر و همکاران(1398)، «جامعه گرایی با محوریت عرفان اسلامی در اندیشه امام خمینی»، فصلنامه علمی، پژوهشی حکومت اسلامی.
- کلینی، محمد بن یعقوب(1369)، اصول کافی، قم: اسلامیه.
- گریوانی، مسلم و قاسم کاکایی(1398)، «مطالعه تئوریک نسبت عرفان با پدیده سبک زندگی با تاکید بر اندیشه عرفانی مولوی»، مجله انوار معرفت.
- گواین، شاکتی(1371)، تجسم خلاق، ترجمه گیتی خوشدل، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
- مصباح، محمدتقى(1386)، در جستجوى عرفان اسلامى، قم: مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى9.
- مطهری، مرتضی(1374)، آشنایی با علوم اسلامی، تهران: صدرا.
- معین، محمد(بیتا)، فرهنگ فارسی، تهران: امیرکبیر.
- موحدیان عطار، علی(1388)، مفهوم عرفان، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
- موسوی خمینی، سید روحالله(1360)، سرّ الصلوة، چ1، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
- ــــــــــــــــــــــــــــــ(1370)، آداب الصّلوة، تهران: مؤسسه تنظیم نشر و آثار امام خمینى
- ــــــــــــــــــــــــــــــ(1372)، شرح چهل حدیث، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى
- ــــــــــــــــــــــــــــــ(1378)، صحیفه امام، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
- ــــــــــــــــــــــــــــــ(1381)، تقریرات فلسفه، شرح منظومه، عبدالغنی اردبیلی، تهران: مؤسسه تنطیم و نشر آثار امام خمینى
- ــــــــــــــــــــــــــــــ(1406)، تعلیقات علی شرح فصوص الحکم و مصباحالانس، چ1، قم: مؤسسه پاسدار اسلام.
- ــــــــــــــــــــــــــــــ(1385)، در جستجوى امر قدسى (گفتگوى رامین جهانبگلو با سیدحسین نصر)، تهران: نى ریز.
- ــــــــــــــــــــــــــــــ(1387)، جهاد اکبر یا مبارزه با نفس، چ18، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى
- نصر، سید حسین(1382)، آموزههاى صوفیان از دیروز تا امروز، به اهتمام حسین حیدرى و محمدهادى امینى، تهران: قصیده سرا.
- نوذری، حسینعلی(1380)، مدرنیته و مدرنیسم: مجموعه مقالاتی در سیاست، فرهنگ و نظریه اجتماعی زیگمون بامن، تونی پینکنی... آلن سوئینگ وود، ژانت ولف، چ2، تهران: انتشارات نقش جهان.
- همدانی(عینالقضاة)، عبدالله بن محمد(بیتا)، زبدةالحقایق، [بیجا]: [بینا].
- هودشتیان، عطا(1381)، مدرنیته، جهانی شدن و ایران، تهران: انتشارات چاپخش.
- یثربی، یحیی(1366)، فلسفه عرفان، چ1، قم: انتشارات دفترتبلیغات اسلامی.