نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری وهابیت شناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران
2 استادیار گروه مذاهب اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.
چکیده
علامه طباطبایی بر پایۀ برهان صدیقین در تقریر خاص خود، باور به وجود خداوند را تنها بر باور به نفی سفسطه استوار کرده و با چنین رویکردی، خداباوری را به ایدهای با بیشترین مخاطب جهانی تبدیل کرده است، اما وهابیت معاصر ـ هم چون اسلاف خویش ـ با چشمپوشی از تأمل عقلی دربارۀ وجود خداوند به بهانۀ اینکه هیچ انسانی وجود خداوند را منکر نیست، و با تقسیمبندیهای استحسانی و نیز تفسیرها و تطبیقهای ناروا نسبت به توحید در عبادت، فقط در آتش تکفیر نسبت به دیگر مسلمانان دمیده است. این پژوهش با مقایسۀ رویکرد علامه طباطبایی به مسئلۀ وجود خداوند، توحید ذاتی و توحید صفاتی با رویکرد محمد بن صالح العثیمین در تفسیر کتاب «التوحید» محمد بن عبدالوهاب به آن مسائل، با روش استنادی، تحلیلی به پیامدهای رویکرد العثیمین پرداخته و نشان داده است که ناتوانی وهابیها از بررسی عقلی و فرافرقهای مسئلۀ وجود خداوند، احتراز آنها از تحلیل عقلی توحید ذاتی، و گریز از پاسخگویی به پرسش بنیادین توحید صفاتی به ناکارآمدی ایدۀ توحید در قرائت آنها انجامیده است؛ در مقابل، تأکید آنها بر مصادیق توحید الوهیت نتیجهای غیر از اخراج قاطبۀ مسلمانان از دایرۀ اهل توحید نداشته است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Critique of al-ʿUthaymīn’s Approach to Monotheism Based on the Monotheistic Views of ʿAllāma Ṭabāṭabāʾī
نویسندگان [English]
- Zahrāʾ Sargazī 1
- Ibrāhīm Qāsimī 2
1 Ph.D. Student in Wahhabism Studies, University of Religions and Denominations, Qom. Iran.
2 Assistant Professor, Department of Islamic Denominations. University of Religions and Denominations. Qom. Iran (Corresponding Author)
چکیده [English]
ʿAllāma Ṭabāṭabāʾī (Arabic: عَلامَّة طَباطَبائی), based on the ontological argument (romanized: Burhān-i Ṣiddiqīn) in his special statement, has based the belief in the existence of God only on the belief in the negation of sophistry, and he has turned theism into an idea with the largest global audience with such an approach, but contemporary Wahhabism, like its predecessors, by ignoring rational reflection on the existence of God under the pretext that no human being denies the existence of God, and with juristic preference divisions as well as well as improper interpretations and comparisons of monotheism in worship, have only fanned the fire of excommunicating (Arabic: تَکْفِیر, romanized: takfīr) in relation to other Muslims. This research has compared ʿAllāma Ṭabāṭabāʾī’s approach to the issue of the existence of God, intrinsic monotheism, and attribute monotheism with the approach of Muḥammad ibn Ṣāliḥ al-ʿUthaymīn (Arabic: مُحَمَّد بن صالِح الْعُثَیْمین) in the interpretation of Muḥammad ibn ʿAbd al-Wahhāb’s at-Tawḥīd book (Arabic: کِتاب الْتَّوْحید; romanized: Kitāb at-Tawḥīd, lit.: The Book of Oneness) to those issues, and then has addressed the consequences of al-ʿUthaymīn’s approach with the citation-analytical method and has shown that the inability of the Wahhabism to rationally and beyond sectarianism of the issue of the existence of God, their avoidance of the rational analysis of intrinsic monotheism, and their escape from answering the fundamental question about the monotheism of attributes has led to the inefficiency of the idea of monotheism in their reading, while their emphasis on the instances of monotheism has had no result other than the expulsion of all Muslims from the circle of the people of monotheism of divinity.
کلیدواژهها [English]
- Tawḥīd (Arabic: تَوْحِید
- lit.: oneness [of God])
- Shirk (Arabic: شِرْک
- lit.: polytheism)
- Muḥammad ibn Ṣāliḥ al-ʿUthaymīn (Arabic: مُحَمَّد بن صالِح الْعُثَیْمین)
- ʿAllāma Ṭabāṭabāʾī (Arabic: عَلامَّة طَباطَبائی)
- Ontological argument (romanized: Burhān-i Ṣiddiqīn)
قرآن کریم
- ابن تیمیة، احمد بن عبدالحلیم(1425)، الفتاوی الحمویة الکبری، تحقیق: حمد بن عبد المحسن التویجری، چ2، ریاض: دار الصمیعی.
- ابن سینا، حسین بن عبدالله(1404)، الشفا(الهیات)، تصحیح: سعید زاید، چ2، قم، کتابخانۀ آیت الله مرعشی نجفی8.
- ابن سینا، حسین بن عبدالله(1375)، اشارات و تنبیهات، چ1، قم، نشر البلاغة.
- ابن عبدالوهاب، محمد،(بیتا)، التوحید الذی هو حق الله علی العبید، تحقیق: عبدالعزیز بن عبدالرحمن السعید، ریاض: جامعة الامام محمد بن سعود.
- ابن قیم جوزیة، محمد(1410)، تفسیر القرآن الکریم، تحقیق: مکتب الدراسات و البحوث العربیة و الاسلامیة باشراف الشیخ ابراهیم رمضان، چ1، بیروت: دار مکتبة الهلال.
- ابن قیم جوزیة، محمد(1416ق)، مدارج السالکین بین منازل ایاک نعبد و ایاک نستعین، تحقیق: محمد المعتصم بالله البغدادی، چ3، بیروت: دار الکتب العربی.
- اشعری، ابو الحسن(بیتا)، اللمع فی الرد علی اهل الزیغ و البدع، مصر: المکتبة الازهریة للتراث.
- البدر، عبد الرزاق بن عبد المحسن(1423)، القول السدید فی الرد علی من انکر تقسیم التوحید، چ1، ریاض: دار ابن عفان.
- بغدادی، ابومنصور عبد القاهر(1408)، الفرق بین الفرق و بیان الفرقة الناجیة منهم، بیروت: دار الجیل و دار الآفاق.
- جوادی آملی، عبدالله،(1368)، شرح حکمت متعالیة، بخش یکم از جلد ششم، تهران: الزهراء.
- زنوزی، علی بن عبدالله(1378)، مجموعۀ مصنفات حکیم مؤسس آقا علی مدرس طهرانی، تهران: اطلاعات.
- سبزواری، هادی بن مهدی(1369)، شرح المنظومة، چ1، تهران: ناب.
- سقاف، حسن بن علی(1413)، التندید بمن عدد التوحید، چ2، عمان: دار الامام النووی.
- سهرودی، شهابالدین(1373)، حکمة الاشراق، به تصحیح و مقدمه هانری کربن، چ2، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
- شهرستانی، محمد بن عبد الکریم(1364)، الملل و النحل، چ3، قم: الشریف الرضی.
- شیرازی، محمد بن ابراهیم(1361)، العرشیة، تهران: انتشارات مولی.
- شیرازی، محمد بن ابراهیم(1423)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
- طباطبایی، سید محمدحسین(1387)، مجموعه رسائل علامه طباطبایی، قم: بوستان کتاب.
- ــــــــــــــــــــــــــــــ(1388)، اصول فلسفه و روش رئالیسم، چ2، تهران: صدرا.
- ــــــــــــــــــــــــــــــ(1402)، مجموعة رسائل العلامه الطباطبایی، چ1، قم: باقیات.
- ــــــــــــــــــــــــــــــ(1404)، نهایة الحکمة، قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
- العثیمین، محمد بن صالح(1415)، القول المفید علی کتاب التوحید، چ1، ریاض: دار العاصمة.
- فارابی، ابونصر(1405)، فصوص الحکم، چ2، قم: انتشارات بیدار.
- مدرس آشتیانی، میرزا مهدی(1367)، تعلیقه بر شرح منظومۀ حکیم سبزواری، تصحیح: عبدالجواد فلاطوری و مهدی محقق، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- مروارید، محمود(1386)، «تأملی در برهان صدیقین به تقریر علامه طباطبایی»، نقد و نظر، ش 45 و 46، ص: 24-2.
- مطهری، مرتضی،(1371)، مجموعه آثار، تهران: انتشارات صدرا.
- همدانی، قاضی عبدالجبار(1422)، شرح الاصول الخمسة، تعلیق: احمد بن حسین ابیهاشم، بیروت: دار احیاء التراث العربی.