دوره 11 (1403)
دوره 10 (1402)
دوره 9 (1401)
دوره 8 (1400)
دوره 7 (1399)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
تعداد مقالات: 6
نظری بر تفسیر علامه طباطبایی از آیات «شهادت» در اثبات علم پیامبر(ص) و امام(ع)
دوره 4، شماره 7 ، بهمن و اسفند 1396، صفحه 5-21
چکیده
علم پیامبر, و امام}همواره میان اندیشمندان مسلمان، پرسشی بحثانگیز بوده است. علامه طباطبایی در تفسیر خود از آیات متضمن «شهادت» کوشیده است علم پیامبر, و ائمه] بر نهان اعتقادات و اعمال مردم را اثبات ... بیشترعصمت اهلبیت(ع) از نگاه ابنعربی
دوره 4، شماره 7 ، بهمن و اسفند 1396، صفحه 23-47
چکیده
عصمت اهلبیت] از مسائلی است که با نگاهی مختصر به متون اسلامی قابل پذیرش و اثبات میباشد. در آیه 33 سوره مبارکه احزاب و روایات موجود در منابع روایی شیعه و اهل سنت به صراحت بر این مطلب که خداوند خواسته، ... بیشترواکاوی مفاد «باید عمومی» و پیامدهای آن در نظریه اعتباریات علامه طباطبایی
دوره 4، شماره 7 ، بهمن و اسفند 1396، صفحه 49-72
چکیده
اعتبار وجوب باید یکی از مصادیق اعتباریات عملی مطرح شده در نظریه اعتباریات علامه طباطبایی است. علامه معتقد است هیچ فعلى از انسان بدون اعتبار یک باید عمومی صادر نمىشود. در مقابل، بزرگانی بر این باورند ... بیشترکارکرد «توحید باوری» در شهرسازی
دوره 4، شماره 7 ، بهمن و اسفند 1396، صفحه 73-92
چکیده
طرز تفکر یک مکتب دربارۀ جهان هستی(جهانبینی) زیرساخت آن مکتب به شمار میرود. جهانبینی توحیدی با پنج اصل توحید، عدل، نبوّت، امامت و معاد مبنای فکری شیعه را میسازد. اصل توحید که پایه و اساس تفکر توحیدی ... بیشترنقد دیدگاه شیخ مفید و خواجه طوسی در تبیین اندیشه امرٌ بین الأمرین
دوره 4، شماره 7 ، بهمن و اسفند 1396، صفحه 93-111
چکیده
بررسی مسئله اختیار انسان و کیفیت فاعلیت واجبتعالی در حوزه افعال اختیاری او، از مسائل مهم هستیشناسی و مورد بحث در علوم عقلی است. با بررسی تقریرات کلامی صورت گرفته در تبیین این اندیشه، خصوصاً اگر این ... بیشترخدای «متشخص» و «انسانوار» از منظر قرآن و عهد جدید
دوره 4، شماره 7 ، بهمن و اسفند 1396، صفحه 113-139