نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشگاه فردوسی مشهد

2 دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی

3 دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

علم پیامبر, و امام}همواره میان اندیشمندان مسلمان، پرسشی بحث‌انگیز بوده است. علامه طباطبایی در تفسیر خود از آیات متضمن «شهادت» کوشیده است علم پیامبر, و ائمه] بر نهان اعتقادات و اعمال مردم را اثبات کند، اما مفسران دیگر چنین نظری ندارند. علامه «شهادت» را به معنای علم اولیاء بر اعمال بندگان حین انجام آنها گرفته است، درحالی که مفسران دیگر آن را به معنی «شهادت» بر ادای رسالت گرفته‌اند. علامه به دلایل اصالت اطلاق و حقیقی بودن نظام عالم، علم مذکور را برای پیامبر, اثبات می‌کند و این علم، به اعتقاد شیعه برای امام هم مهیا است. این برهان مورد پذیرش نویسندگان مقاله است.
 
برای دریافت اصل مقاله، از نورمگز و یا مگیران ، آدرس های زیر را کپی و در نوار آدرس مرورگر خود وارد نمایید:
مگیران:
 https://www.magiran.com/paper/1809768
نورمگز:
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1327856

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A look at Allamah Tabatabaiee’s interpretation of the verses of “testimony” (Shahadah) for proving the knowledge of the Prophet and Imams

نویسندگان [English]

  • Nafisah Tahrirchi 1
  • Alireza Kohansal 2
  • Abbas Javareshkian 3

1 PH D student of philosophy, Ferdowsi University, Mashhad

2 Associate professor at the faculty of theology, Ferdowsi University

3 Associate professor at the faculty of theology, Ferdowsi University

چکیده [English]

The issue of knowledge of the Prophet and Imams has always been a controversial question among the Muslim thinkers. Allamah Tabatabaiee in interpretation of the verses containing “testimony” (Shahadah) has tried to prove the knowledge of the Prophet and Imams about the unseen beliefs and actions of the people, while the other exegetists do not belief so. He interprets “testimony” as the knowledge of the saints of Allah about the deeds of the people at the time of doing, but the others hold that it means testimony about fulfillment of the mission of prophecy. He proves the above mentioned knowledge for the Prophet by reference to presumption of being “Absolut” and factuality of the system of the universe. This knowledge is also provided for the Imams according to Shi’a beliefs. This argument is accepted by the authors of the present paper.

کلیدواژه‌ها [English]

  • testimony
  • intermediation
  • prophecy
  • presence
-         آلوسی، سیدمحمود(1415ق)، روح المعانی فی تفسیر القران العظیم، ج1، بیروت: دارالکتب العلمیه.
-         ‏جوادی آملی، عبدالله(1384)، تسنیم(تفسیر قرآن کریم)، ج7، قم: انتشارات أسراء.
-         حسینی تهرانی، محمدحسین(1426ق)، امام‌شناسی، مشهد:  موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی.
-         راغب اصفهانی، حسین‌بن‌محمد‌بن‌مفضل(1412ق)، المفردات فی غریب القرآن، بیروت: دارالسلامیه.
-         زمخشری، محمود(1407ق)، الکشاف عن حقایق غوامض التنزیل، ج1، بیروت: دار الکتاب العربی.
-         سیوطی، جلال‌الدین(1404ق)، الدور المنثور فی تفسیر المأثور، ج1، قم: کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی.
-         سبحانی،جعفر(1421ق)، محاضرات فی الهیات، چ4، قم: موسسه امام صادق(ع).
-         شیرازی، صدرالدین(1423ق)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، تعلیقات علامه طباطبایی، ج3، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
-         طوسی، محمدبن‌حسن(1409ق)، التبیان فی تفسیرالقرآن، ج2، بیروت: دار احیاء التراث العربی. 
-         طبرسی، ابوعلی فضل بن الحسن(1379ق)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج1،  بیروت: دار الاحیاء التراث العربی.
-         طبری(1422ق)، جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج 5، بیروت: دارالمعرفه.
-         طبرسی، فضل بن حسن(1372)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن ، ج1، ج2، تهران: انتشارات ناصر خسرو.
-         طباطبایی، محمدحسین(1388)، نهایه الحکمه، تصحیح و تعلیق غلامرضا فیاضی، قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره).
-         ــــــــــــــــــــ(1417ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، ج12-6، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
-         ـــــــــــــــــــ(1389)، اصول فلسفه و روش رئالیسم، مقدمه و پاورقی از مرتضی مطهری، چ14، تهران: صدرا.
-         ـــــــــــــــــــ(1388)، انسان از آغاز تا انجام، ترجمه و تعلیقات: صادق لاریجانی، به کوشش هادی خسروشاهی، قم: مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی.
-         فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمدبن‌عمر(1439ق)، مفاتیح‌الغیب، ج4، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
-         فیض کاشانی، ملامحسن(1415ق)، تفسیرالصافی، تهران: انتشارات الصدر.
-         ـــــــــــــــــــ(1418ق)، الاصفی فی تفسیر القرآن، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
-       مصطفوی، حسن(1368)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.