نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری دانشگاه علوم اسلامی رضوی
2 دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی
چکیده
اعتبار وجوب باید یکی از مصادیق اعتباریات عملی مطرح شده در نظریه اعتباریات علامه طباطبایی است. علامه معتقد است هیچ فعلى از انسان بدون اعتبار یک باید عمومی صادر نمىشود. در مقابل، بزرگانی بر این باورند که اعتباری دانستن باید، موجب تسرّی نسبیت به حوزههای فقه و اخلاق میشود، لذا یا به انکار چنین بایدی ملتزم شدند و یا با برگرداندن آن به معقولات ثانوی مشکل بایدِ مسائل فقهی و اخلاقی را حل کردند. اما مفاد بایدِ عمومی چیست و آیا منجر به نسبیگرایی میشود؟ این تحقیق به شیوه تحلیلی و نقادانه نشان داده است که مفاد باید عمومی از نگاه علامه غیر از آن چیزی است که منتقدانش برداشت کردهاند. ماهیت و کارکرد باید اعتباری با بایدهای فقهی و اخلاقی متفاوت است و شبهات مطروح شده، ناشی از خلط بین این دو مطلب میباشد. اعتبار باید عمومی هیچگاه منجر به نسبیت نمیشود و اصولاً خاستگاه و جایگاه این باید به گونهای است که نسبت به ارزشی و غیر ارزشی بودن افعال خنثی است.
برای دریافت اصل مقاله، از نورمگز و یا مگیران ، آدرس های زیر را کپی و در نوار آدرس مرورگر خود وارد نمایید:
مگیران:
https://www.magiran.com/paper/1809766
نورمگز:
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1327860
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The study of the meaning of “Public Must” and its consequences in Allamah Tabataba’ee’s theory of Establishments
نویسندگان [English]
- gholamreza pishghadam 1
- javad irvani 2
- hasan kharaghani 2
1 PH D student at Razavi University of Islamic Sciences
2 Associate professor at Razavi University of the Islamic Sciences
چکیده [English]
The authorship of obligation of “Must” is one of the cases of the functional Establishments propounded in Allamah Tabataba’ee’s theory of Establishments. He believes that no action can be done by man without authorship of a public must. On the contrary, some scholars hold that considering this must as an established concept leads to generalization of relativity to the scopes of jurisprudence and ethics and therefore, they denied such a must or by referring it to the secondary contemplatives have solved the problem of Must in the jurisprudential and ethical issues. But what is the meaning of Public Must and does it lead to relativity? The present research has proved by an analytic and critical method that the meaning of the Public Must in Allamah Tabataba’iee’s viewpoint is different from what his critiques have understood. The nature and function of the “Established Must” are different from the jurisprudential and ethical Musts and the doubts propounded stem from confusion between these two concepts. Establishment of the Public Must never leads to relativity and in fact the origin and position of this Must are such that it is neutral as to being value or non-value of the acts.
کلیدواژهها [English]
- Establishments
- Public Must
- authorship of obligation
- Allamah Tabataba’iee
- relativism