نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فلسفه وکلام.عضو هیات علمی دانشگاه سمنان

2 استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان(گروه ادیان و عرفان

3 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد ادیان و عرفان دانشگاه سمنان

چکیده

مقاله حاضر با هدف شناخت خدای معرفی شده از نگاه دو کتاب مقدس در اسلام و مسیحیت(قرآن و عهد جدید) با روش تحلیلی‌‌ـ‌مقایسه‌ای نوشته شده است. اگر چه مسئله مقایسه توحید از نگاه مسیحیت و اسلام به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد، اما نگرش‌های تازه‌ای در مورد آن در الهیات معاصر مطرح است که از جهتی به بحث الهیات طبیعی و وحیانی مربوط می‌شود. بر اساس آموزه‌های دو دین اسلام و مسیحیت، انسان با خداوند رابطه دوسویه دارد. در این میان، کتاب‌های مقدس این دو دین نیز مواردی از ارتباط دو سویه را مطرح نموده‌اند. با مقایسه موارد و کیفیت این رابطه می‌توان بیان نمود که در مواردی میان تعبیرات و توصیفات انجیل‌های موجود و پذیرفته‌شده از سوی کلیسا، از خداوند و یا لوازم تعبیرات آنها با تعبیرات قرآن‌کریم و لوازم آنها، اشتراک‌ها و تفاوت‌هایی وجود دارد. از جمله اینکه موارد و مصادیق این ارتباط و کیفیت آن در مواردی در قرآن و در مواردی در عهد جدید، بیشتر است، ضمن آنکه قرآن تلاش نموده در این رابطه از شبهه انسان‌انگاری خدا بپرهیزد و تعالی و علو الهی و جنبه تنزیهی حق را محفوظ نگاه دارد اما در عهد جدید به واسطه مسئله تجسد، پدر بودنِ خداوند و فرزند بودنِ حضرت مسیح و مسئله عشق و محبت و به صلیب رفتن عیسی،  این ارتباط جنبۀ انسان‌وار به خود گرفته است که متأثر از دیدگاه این دین درباره وحی و کتاب مقدس است.
 
برای دریافت اصل مقاله، از نورمگز و یا مگیران ، آدرس های زیر را کپی و در نوار آدرس مرورگر خود وارد نمایید:
مگیران:
 https://www.magiran.com/paper/1809761
نورمگز:
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1327861

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The “personalized” and “human like” God from perspective of the Qur’an and the New Testament

نویسندگان [English]

  • azim hamzeian 1
  • ali Sana’ee 2
  • zeynab arab 3

1 semnan university Iran

2 Assistant professor and faculty member of Semnan University

3 MA in religions and theosophy, Semnan University

چکیده [English]

The present paper is prepared to know the God introduced by the two holy books in Islam and Christianity (Qur’an and the New Testament) by an analytic-comparative method. Although the comparison of monotheism from perspective of Islam and Christianity goes back to centuries ago, but some new ideas about it which are somehow related to the issue of natural and revelation based theology are propounded in the contemporary theology. According to the teachings of Islam and Christianity, mankind can make relations with God and on the contrary, God has also relations with mankind. The holy books of these two religions also have propounded some cases of this correlation. By comparison of the cases and the quality of this relation we can say that in some cases there are similarities between the expressions and descriptions of God made by the existing Gospels that are authorized by the Church or the results of their descriptions and the expressions made by the Qur’an. But there are some differences; for example, the cases or the quality of this relation are sometimes more in the Qur’an and sometimes vice versa, in addition that the Qur’an has tried to avoid the delusion of human like being of God and conserve the elevation the transcendence position of Allah, but in the New Testament due to the issue of materialization of God and considering Him as father and the Jesus as His son and the issue of love and compassion and crucifying of the Crist, this relation has taken a man like aspect that is effected by this religion’s view about revelation and the Gospel.

کلیدواژه‌ها [English]

  • God
  • human
  • Qur’an
  • New Testament
  • Islam
  • Christianity
قرآن کریم(ترجمه موسوی گرمارودی)
عهد جدید
-         آشتیانی، سید جلال الدین(1370)، شرح مقدمه قیصری بر فصوص الحکم ابن‌عربی، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
-         اشعری، ابوالحسن(1400ق)، مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلین، تصحیح هلموت ریتر، چ3، لبنان: النشرات الاسلامیه.
-         ایزوتسو، توشیهیکو(1389)، ارتباط غیر زبانی میان انسان و خدا، احمد آرام، قم: معارف اسلامی.
-         باقری، خسرو(1385)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، ج1، چ15، تهران: انتشارات مدرسه.
-         باربور، ایان(1362)، علم و دین، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
-         بایرناس، جان(1385)، آشنایی با تاریخ ادیان، ترجمه علی اصغر حکمت، چ5، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
-         بوبر مارتین(1380)، من‌ـ‌تو، خسرو ریگی، شیراز: نوید شیراز.
-         بوعلی سینا(1363)، الهیات شفا، با مقدمه ابراهیم مدکور، تحقیق: الاب قنواتی/ سعید زاید، تهران: انتشارات ناصرخسرو.
-         پترسون، مایکل و دیگران(1367)، عقل و اعتقاد دینی، ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، تهران: طرح نو.
-         پرچم، اعظم(1382)، بررسی تطبیقی وحی و نبوت از دیدگاه قرآن و عهدین، اصفهان: کنکاش.
-         تیلیخ،پل(1375)، پویایی ایمان، ترجمه دکترحسین نوروزی، تهران: حکمت.
-         حسینی نائینی، شمس‌الدین(1368)، فلسفه دعا و مقایسه دعا در اسلام و سایر ادیان، تهران: شاهد.
-         حمزئیان، عظیم(1378)، «دین طبیعی، دین الهی»، مجله شکوه، مشهد: مرکز پژوهش‌های آستان قدس رضوی.
-         ژیلسون، اتین(1366)، روح فلسفه قرون وسطی، علی داوودی، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی و انتشارات علمی و فرهنگی.
-         سلیمانی اردستانی، عبدالرحیم(1378)، پسر خدا در عهدین و قرآن، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره).
-         ـــــــــــــــــــــــــ(1382)، کتاب مقدس، قم: معارف اسلامی.
-         شهرستانی،عبدالکریم(1385ق)، الملل و النحل، تخریج محمد بن فتح الله بدران، قاهره: منشورات الشریف الرضی.
-         شنکایی، مرضیه(1388)، بررسی تطبیقی اسماء و صفات الهی، تهران: سروش.
-         غزالی، احمد(1367)، مجالس، ترجمه احمد مجاهد، تهران: دانشگاه تهران.
-         طباطبایی، سید محمدحسین(1367)، المیزان فی تفسیرالقرآن، حسین معصومی همدانی، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
-         ماسون، دنیز(1386)، قرآن و کتاب مقدس‌ـ‌درون‌مایه‌های مشترک‌ـ،ج1و2، ترجمه فاطمه سادات تهامی، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
-         مصباح یزدی، محمدتقی(1368)، آموزش فلسفه، ج1و2، چ3، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
-         مک گراث، الستر(1385)، درآمدی بر الهیات مسیحی، مترجم: عیسی دیباج، تهران: روشن.
-         ملکیان،مصطفی(1387)، دین، معنویت و روشنفکری دینی، تهران: پایان.
-         میشل، توماس(1377)، کلام مسیحی، حسین توفیقی، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.    
-         نیکلسون، رینولد.ا.(1374)، تصوف اسلامی و رابطه ا نسان و خدا، ترجمه دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، چ2، تهران: انتشارات سخن.
-         هیک، جان(1372)، فلسفه دین، بهرام راد، تهران: نشر المهدی.
-         هیوم. ا. رابرت(1374)، ادیان زنده جهان، عبدالرحیم گواهی، چ4، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.