نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه علوم اسلامی رضوی

2 استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی

چکیده

بررسی مسئله اختیار انسان و کیفیت فاعلیت واجب‌تعالی در حوزه افعال اختیاری او، از مسائل مهم هستی‌شناسی و مورد بحث در علوم عقلی است. با بررسی تقریرات کلامی صورت گرفته در تبیین این اندیشه، خصوصاً اگر این تقریرات با مبانی حکما و عرفا در نظر گرفته شود، نقدهایی بر آنها یافت می‌شود. از این جمله، تقریراتی نظیر اعطای قدرت از سوی خداوند به انسان و تعیین حدود برای وی(دیدگاه شیخ مفید) و یا فاعلیّت طولی در انجام فعل(دیدگاه خواجه طوسی) است که در مواردی مبین تفویض و یا جبر هستند. اگر چه افعال هم به واجب تعالی مستند است و هم به صاحبان آن افعال، ولی با عنایت به صرف الوجود بودن واجب و نفی هر گونه توهم ترکیب، نیکی‌های افعال ذاتاً از آن واجب‌تعالی و به گونه عرضی به ممکنات منسوب است و نقص‌ها و بدی‌های افعال نیز ذاتاً از آن ممکنات و به نحو عرضی به واجب منتسب است؛ با وجود این، باز هم در حقیقت امر «کلٌ من عند الله» است، چرا که اگر افاضه و ایجاد نیکی افعال نبود، ممکن از وجود و حد وجودی بی‌بهره بود و این تقریر معنای امر بین الامرین است.
 
برای دریافت اصل مقاله، از نورمگز و یا مگیران ، آدرس های زیر را کپی و در نوار آدرس مرورگر خود وارد نمایید:
مگیران:
 https://www.magiran.com/paper/1809763
نورمگز:
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1327859

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The explanation of the theory of “something between the two things” with critique of the viewpoints of Shaikh Mofid and Khajah Toosi

نویسندگان [English]

  • mahdi yaghoobi 1
  • seyed mohamad mousavi 2
  • mostafa faghi esfandeari 2

1 PH D student at Razavi University of the Islamic Sciences

2 Assistant Professor of Razavi Islamic University

چکیده [English]

The problem of the human free will and explanation of the action of God in the scope of the optional actions of mankind is one of the important ontology issues that are discussed in the intellectual sciences. By studying the theological explanations of this theory especially if considered by the presumptions of the philosophers and theosophists, some critiques could be found. For example, explanations like granting power to man by God and determining limits for it (Shaikh Mofid’s idea) or the linear action (Khajah Toosi’s opinion) in some cases lead to Tafwiz (devolution) or Determinism. Although the actions are attributed to both God and the their doers, but considering that God is mere existence without any delusion of combination, the goodness of the actions is primarily attributed to God and secondarily to the servants and the defects and badness of the actions are by nature related to the servants and secondarily attributed to God. Nevertheless, in fact “All the things are from Allah”, since if there was no granting and creating the goodness of the actions by Allah, the servants were deprived from existence, and this is the explanation of “Something between the two things (devolution and Determinism)”.  

کلیدواژه‌ها [English]

  • Determinism and free will
  • something between the two things
  • granting power
  • linear action
  • the requirement existence
قرآن کریم               
-         ابن‌شعبه حرانی(1404ق)، تحف العقول، قم: جامعه مدرسین.
-         ایجی، میر سید شریف(1325ق)، شرح المواقف، قم: الشریف الرضی.
-         تفتازانی، سعد الدین(1409ق)، شرح المقاصد، قم: الشریف المرتضی.
-         راغب اصفهانی، حسین بن محمد(1412ق)، مفردات الفاظ القرآن، بیروت: دار العلم.
-         زبیدی، محمد بن محمد(1414ق)، تاج العروس، بیروت: دار الفکر.
-        زنوزی، عبدالله(1381)، لمعات الهیه، مقدمه و تصحیح سید جلال‌الدین آشتیانی، تهران: بی‌جا.       
-         سبزواری، هادی(1379/1369)، شرح المنظومه، تهران: نشر ناب.             
-         شهرستانی، محمد بن عبدالکریم(1364)، الملل و النحل، قم: الشریف الرضی.
-         صدرالمتألهین(1302ق)، مجموعه الرسائل التسعه، قم: مکتبه المصطفوی.
-         ــــــــــــ(1981م)، الحکمۀ المتعالیه فی الاسفار الاربعه(حاشیه علامه طباطبایی)، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
-         صدوق، (1398ق)، التوحید، قم: جامعه مدرسین.
-         طباطبایی، سید محمد حسین(1388)، رسائل توحیدی، ترجمه و تحقیق علی شیروانی، قم: مؤسسه بوستان کتاب.
-         ـــــــــــــــــــــــــــ(1417ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین.
-         ـــــــــــــــــــــــــ(بی‌تا)، توحید علمی و عینی، چ2، مشهد: نشر علامه طباطبایی.
-         طبرسی، ابومنصور(1403ق)، الاحتجاج، مشهد: نشر المرتضی.
-         طوسی، محمد محمد(1374)، آغاز و انجام، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
-         ـــــــــــــــــــ(1375)، شرح الاشارات و التنبیهات، قم: نشر البلاغه.
-         ــــــــــــــــــ(1405ق)، رسالۀ افعال العباد بین الجبر و التفویض، بیروت: دارالاضواء.
-         ـــــــــــــــــــ(1407ق)، تجرید الاعتقاد، تهران: مکتب الاعلام الاسلامی.
-         عبیدلی، عمید الدین(1381)، اشراق اللاهوت فی نقد شرح الیاقوت، تهران: میراث مکتوب.
-         فاضل مقداد(1420ق)، الانوار الجلالیه فی شرح الفصول النصیریه، مشهد: مجمع البحوث الاسلامیه.
-         قاضی عبد الجبار(1422ق)، شرح الاصول الخمسه، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
-         قرشی، علی اکبر(1371)، قاموس قرآن، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
-         کلینی، محمد بن یعقوب(1429ق)، الکافی، قم: دار الحدیث.
-         لاهیجی، عبد الرزاق(1383)، گوهر مراد، تهران: نشر سایه.
-         مجلسی، محمد باقر(1404ق)، بحار الانوار، بیروت: مؤسسه الوفاء.
-         مفید، محمد بن محمد(1413ق)، الاختصاص، تحقیق محمود موسوی زرندی و دیگران، قم: دار المفید.
-         ــــــــــــــــــــ(1413ق)، اوائل المقالات، قم: المؤتمر العالمی للشیخ المفید.
-        ــــــــــــــــــــ(1413ق)، تصحیح اعتقادات الامامیه، قم: المؤتمر العالمی للشیخ المفید.