بازخوانی انتقادی دیدگاه ابن‌حزم در مسئله‌ی علیت فاعلی خداوند بر اساس مبانی صدرایی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

عضو هیأت علمی و استادیار گروه الهیات دانشکده علوم انسانی و تربیت بدنی دانشگاه گنبدکاووس، گنبدکاووس، ایران.

چکیده

ابن‌­حزم متکلم سرشناسی است که توجه امروزه­ اندیشمندان مسلمان در جهان عرب به دیدگاه‌های او، بازخوانی تحلیلی دیدگاه‌های وی را ضروری می‌کند. او خداوند را علت عالم نمی­‌داند، زیرا از طرفی معتقد است که اسمای الهی توقیفی است و از طرف دیگر علیت خداوند را مستلزم امور محالی از قبیل سلب اراده از خداوند، محدودیت قدرت و فعل الهی، منفعل بودن حق تعالی، ازلی بودن عالم و وجود بالقوه عالم در ذات خداوند می­‌داند. ابن‌­حزم غالب آرای خود در این مسئله را در انتقادات خویش بر کندی – بدون اینکه شخص کندی موضوعیت داشته باشد - ابراز می­‌کند و ضمن تکفیر وی، اصل علیت را از خداوند نفی می­‌کند. در مقابل، ملاصدرا – که بر اساس مبانی او دیدگاه ابن­حزم مورد نقد قرار می­‌گیرد - نه تنها اسمای الهی را توقیفی نمی­‌داند، بلکه هر صفت کمالی و وجودی را بعد از اسقاط اضافات برای حق تعالی اثبات می­کند. مبانی فکری ملاصدرا دیدگاه‌های ابن­حزم را کاملاً انکار می­کند و علیت را موجب سلب اراده از خداوند یا محدودیت قدرت او نمی‌­داند. انفعال علت از معلول تنها در عالم مادی و آن هم از جهتی غیر از جهت اثرگذاری علت معقول است. این مقاله در جمع‌­آوری مطالب به شیوه­‌ی اسنادی و در پردازش داده­‌ها از شیوه­ی توصیفی و با تحلیل منطقی و عقلانی آن‌ها به نگارش درآمده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Critical Review of Ibn Ḥazm’s Viewpoint on the Issue of God’s Efficient Causation Based on Mullā Ṣadrā’s Fundamentals

نویسنده [English]

  • Fardīn Jamshīdīmihr
Assistant Professor, Department of Islamic Theology, Faculty of Humanities and Physical Education, Gonbad Kavous University, Gonbad-e Kavus, Iran
چکیده [English]

   Ibn Ḥazm (Arabic: إِبْن حَزْم) is a well-known theologian whose views are now being paid attention to by Muslim thinkers in the Arab world, necessitating an analytical re-reading of his views. He does not consider God to be the cause of the universe, because on the one hand, he believes that the Divine Names are non-restricted (Arabic: تَوقیفی, romanized: tawqīfī), and on the other hand, he considers God’s causality to require impossible things such as negation of God’s will, the limitation of Divine power and action, the passivity of the Truth (Arabic: حَقِّ تَعالی), the eternity of the world, and the potential existence of the world in the essence of God. Ibn Ḥazm expresses most of his views on this issue in his criticisms of al-Kindī (Arabic: الْکِنْدی), without the individual al-Kindī being significant, and he denies the principle of causality from God while excommunicating (Arabic: تَکْفِیر, romanized: takfīr) him. On the other hand, Mullā Ṣadrā (Arabic: مُلّا صَدْرا), based on his fundamentals, which critique Ibn Ḥazm’s views, does not only consider the Divine Names to be non-restricted, but he also affirms every attribute of perfection and existence for the Truth, after eliminating any additional qualifications. Mullā Ṣadrā’s intellectual foundations completely reject Ibn Ḥazm’s views and do not consider causality to be the cause of the negation of God’s will or the limitation of His power. The passivity of the cause in relation to the effect is only applicable in the material world, and even then, in a manner distinct from the effect of the cause. This article has been written in a documentary way and in processing the data in a descriptive way and with a logical and rational analysis of them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Supreme Being
  • Ibn Ḥazm (Arabic: إِبْن حَزْم)
  • al-Kindī (Arabic: الْکِنْدی)
  • Mullā Ṣadrā (Arabic: مُلّا صَدْرا)
  • ابراهیم، زکریا(1996)، ابن­حزم الأندلسی؛ مفکر الظاهری الموسوعی، قاهرة: الدار المصریة للتألیف و الترجمة.
  • ابن­حزم، علی بن احمد(2007)، رسائل ابن­­حزم الأندلسی، تحقیق: احسان عباس، بیروت: المؤسسة العربیة للدراسات و النشر.
  • ابن­حزم، علی بن احمد(1981-1980)، رسائل ابن­حزم الأندلسی، تحقیق: احسان عباس، بیروت: المؤسسة العربیة.
  • ابن­سینا، حسین بن عبدالله(1375)، الإشارات و التنبیهات، قم: نشر البلاغة.
  • جمشیدی­مهر، فردین و سید مهدی رحمتی(1401)، «توقیفیت اسماء و صفات الهی در اندیشه­ی ابن­حزم قرطبی و ملاصدرا»، فلسفه و کلام اسلامی، س55، ش2.
  • سبزواری، مولی هادی بن مهدی(1379-1369)، شرح المنظومة، تصحیح و تعلیق: آیت­الله حسن حسن­زاده آملی، تهران: نشر ناب.
  • سجادی، سیدجعفر(1373)، فرهنگ معارف اسلامی، چ3، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  • شهرزوری، شمس­الدّین محمد(1383)، رسائل الشجرة الإلهیّة فی علوم الحقایق الرّبانیّة، تصحیح و تحقیق از نجفقلی حبیبی، تهران: مؤسسه حکمت و فلسفه ایران.
  • شه­گلی، احمد و فردین جمشیدی‌مهر(1400)، «بازخوانی علت اعدادی و تبیین دلالت­های انسان­شناختی آن»، جستارهایی در فلسفه و کلام، س53، ش1.
  • شیخ اشراق، شهاب­الدّین یحیی سهروردی(1375)، مجموعه مصنّفات شیخ اشراق، به تصحیح و مقدمه هانری کربن و سیدحسین نصر و نجفقلی حبیبی، تهران: مؤسسه­ مطالعات و تحقیقات فرهنگی، چاپ دوم.
  • طباطبایی، سیدمحمدحسین(1999)، الرسائل التوحیدیة، بیروت: النعمان.
  • ــــــــــــــــــــــــــــــ(1386)، نهایة الحکمة، مصحح: غلامرضا فیاضی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی9.
  • طوسی، ابوجعفر محمد بن محمد(1375)، شرح الإشارات و التنبیهات، قم: نشر البلاغة.
  • عباس، احسان(1981-1980)، مقدمه بر رسائل ابن­حزم الأندلسی، بیروت: المؤسسة العربیة.
  • فخررازی، ابوعبدالله محمد بن عمر(1404)، شرح الفخر الرازی علی الإشارات، قم: مکتبة آیة الله المرعشی
  • قطب­رازی، ابوعبدالله محمد بن محمد(1375)، المحاکمات بین شرحی الإشارات، قم: نشر البلاغة.
  • کندی، یعقوب بن اسحاق(بی­تا)، رسائل الکندی الفلسفیّة، تصحیح: محمد ابوزیده، چ2، قاهره: دار الفکر العربی.
  • مطهری، مرتضی(1389)، مجموعه آثار شهید مطهری، تهران: انتشارات صدرا.
  • ملا صدرا، صدرالدّین محمد شیرازی(بی­تا)، الحاشیة علی إلهیات الشفاء، قم: انتشارات بیدار.
  • ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ(1981)، الحکمة المتعالیّة فی الأسفار العقلیّة الأربعة، چ3، بیروت: دار احیاء التراث.
  • ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ(1360)، الشواهد الرّبوبیة فی المناهج السّلوکیّة، مصحح: سیدجلال­الدّین آشتیانی، مشهد: المرکز الجامعی للنّشر.
  • ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ(1354)، المبدأ و المعاد، مصحح: سیدجلال­الدّین آشتیانی، تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران.
  • میرداماد، محمدباقر استرآبادی(1367)، القبسات، به اهتمام دکتر مهدی محقق و سیدعلی موسوی بهبهانی و ایزوتسو و ابراهیم دیباجی، تهران: دانشگاه تهران، چاپ دوم.
  • نیشابوری، فخرالدّین الاسفراینی(1383)، شرح کتاب النجاة لابن‌سینا، مقدمه و تحقیق: حامد ناجی اصفهانی، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.