نسبت «امام‌شناسی» و «نفس‌شناسی» در اندیشۀ هانری کربن

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه،ایران

2 استادیار گروه فلسفه اسلامی، دانشکده ادبیات، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

3 دانشیار گروه فلسفه اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

چکیده

هانری کربن فیلسوف و پژوهشگر غربی، در پی معنویتی است که بتواند گشودگی به ساحت عالم قدس را در همۀ زمان‌ها و مکان‌ها حفظ کند.تعقیب این دغدغه سبب آشنایی او با معنویت و اندیشۀ شیعه می‌شود. یکی از مزیت‌های فکر شیعی برای کربن اهمیت امام‌شناسی در بحث «نفس‌شناسی» است. هدف اصلی این پژوهش،تحلیل و بررسی این مسئله است که از نظر هانری کرین چه نسبتی بین «نفس‌شناسی» و «امام‌شناسی» وجود دارد. به این منظور ابتدا چرایی ضرورت شناخت امام برای شناخت حقیقت نفس مطرح و سپس چگونگی این نسبت را بررسی شده است؛ کربن معتقد است که نفس دارای دو بعد زمینی و آسمانی است و برای اتصال این دو بعد به یکدیگر نیازمند یک راهنماست. او این راهنما را معادل امام در اندیشۀ شیعی می­داند و تأکید می‌کند که صورت ظاهری و حضور جسمانی امام برای کسب معرفت و معنویت موضوعیت ندارد، بلکه آنچه مهم است شناخت حقیقت و باطن امام به مثابه مظهر و صورت راهنمای باطنی در مسیر نفس‌شناسی است. کربن ضرورت امام و تلاش برای شناخت باطن و حقیقت امام را از این جهت می‌داند که سبب شناخت مراتب وجودی و باطن نفس سالک می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between Imamology and Self-Knowledge in Henry Corbin's though

نویسندگان [English]

  • lila amiri 1
  • abbasali mansouri 2
  • simin esfandiari 3
1 Master of Faculty of literature and humanities, Razi University, Kermanshah, Iran
2 Assistant Professor, Department of Islamic Philosophy, Faculty of Literature, Razi University, Kermanshah, Iran
3 Associate Professor,Department of Islamic Philosophy, Faculty of Literature, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

Henry Corbin, a Western philosopher, is looking for an original spirituality that can maintain openness to the sacred world in all times and places. Pursuing this concern makes him familiar with Shi’a, and he finds Shiite spirituality and thought compatible with his worldview. One of the advantages of Shiite thought for Corbin is the soul studies. He believes that man, as a seeker, should go through the stages of passage according to his existential capacity in order to reach his inner truth. He emphasizes that reaching the inner truth is done through knowing the soul. Henry Corbin believes that the soul has two dimensions, earthly and heavenly, and to connect these two dimensions, a guide is needed. He considers this guide to be equivalent to Imam in Shiite thought, and emphasizes that the appearance and physical presence of the Imam is not relevant for acquiring knowledge and spirituality, but what is important in the path of self-knowledge is to know the truth and inner nature of the Imam as a manifestation and form of an inner guide. Corbin considers the existence of Imam and the effort to know the truth of the Imam necessary since it leads to the knowledge of the existential levels and the interior of the soul of the seeker.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Shia
  • Shiite spirituality
  • Imam
  • knowledge of soul
  • self-knowledge
  • قرآن کریم

    • رحمتی، انشاءالله، مجتهدی، کریم و داریوش شایگان(1393)، «رویکرد هانری کربن به اسلام ایرانی؛ نقد و بررسی کتاب چشم اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی»،کتاب ماه فلسفه: ش 82.
    • شایگان، داریوش(1392)، هانری کربن آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی، ترجمۀ باقر پرهام، چ6، تهران: فروزان روز.
    • کربن، هانری(1389)، معبد و مکاشفه، ترجمۀ انشاء الله رحمتی، چاپ اول، تهران: سوفیا.
    • ــــــــــــــ(1390)، تخیل خلاق در عرفان ابن عربی، ترجمۀ انشاءالله رحمتی، تهران: سوفیا.
    • ــــــــــــــ(1394) زمان ادواری در مزد یسنا و عرفان اسماعیلیه، ترجمۀ انشاء الله رحمتی، چ1، تهران: سوفیا.
    • ــــــــــــــ(1392)، ابن سینا و تمثیل عرفانی، ترجمۀ انشاء الله رحمتی، تهران: سوفیا.
    • ــــــــــــــ(1393)، چشم‌اندازهای فلسفی و معنوی اسلام ایرانی؛ تشیع دوازده امامی، ترجمۀ انشاءالله رحمتی، ج1، 2 و 3، چ3، تهران: سوفیا.
    • ــــــــــــــ(1398)(الفچشم‌اندازهای فلسفی و معنوی اسلام ایرانی؛ تشیع دوازده امامی، ترجمۀ انشاءالله رحمتی، ج4، چ1، بخش اول، تهران: سوفیا.
    • ــــــــــــــ(1398)،(ب) چشم‌اندازهای فلسفی و معنوی اسلام ایرانی؛ تشیع دوازده امامی، ترجمۀ انشاءالله رحمتی، ج4، چ1، بخش دوم ، تهران: سوفیا.
    • ــــــــــــــ(1399)، واقع‌انگاری رنگها و علم میزان، ترجمۀ انشاءالله رحمتی تهران: سوفیا.
    • نادرعلی، عادل(1392)، مطلع الانوار، ج1، چ1، قم: انتشارات جوانان موفق