نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 گروه فلسفه و حکمت، دانشکده الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد
2 کارشناسی ارشد فلسفه و کلام دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
معاد از اصول دین و ضروریات اسلام است که پذیرش آن از شروط مسلمانی است. این مقاله با تحلیل دقیق آرای ابنسینا پیرامون معاد، در پی اثبات این مطلب است که ایشان فقط معاد روحانی را میپذیرد. از نظر ابن سینا به دلیل دشوار بودن فهم حقیقت معاد روحانی برای عوام، شارع به تشبیهات و تمثیلات روی میآورد تا عوام بدانند که معادی در کار بوده و اعمال صالح انجام دهند. ابن سینا این دیدگاه را در کتاب مهم خود الهیات شفا و رسالة الاضحویه مستقیماً مطرح مینماید و در سایر آثار خود از جمله اشارات و نجات فقط معاد روحانی را اثبات مینماید. مبانی فلسفی ابن سینا نیز تنها قادر است معاد روحانی را اثبات نماید و از عهده اثبات معاد جسمانی ناتوان است. بنابراین تنها معاد مقبول ابن سینا، معاد روحانی است. بر اساس مبانی فقهی، ابنسینا به عنوان یک اندیشمند و محقق که خصومتی با اسلام ندارد با عدم پذیرش معاد جسمانی، کافر محسوب نمیگردد.
برای دریافت اصل مقاله، از نورمگز و یا مگیران ، آدرس های زیر را کپی و در نوار آدرس مرورگر خود وارد نمایید:
مگیران:
https://www.magiran.com/paper/1490219
نورمگز:
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1083168
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Resurrection Theory of Ibn Sina (Avicenna)
نویسندگان [English]
- Jahānghīr Masoudī 1
- Fatemeh Kobrā Tālebī 2
1 Accociate Professor of Ferdowsi University, Mashhad
2 MA of Ferdowsi University, Mashhad
چکیده [English]
Resurrection is among the pillars of religion and the necessities of Islam in which its acceptance is among the conditions of being a Muslim. This writing tries to prove that Ibn Sina has only accepted the Spiritual or Mystical Resurrection through a detailed analysis of his views and treatise. Understanding the reality of Spiritual Resurrection for general people is difficult which is why the Almighty has used examples and metaphors so that people would be aware of it, hence they would perform good deeds. He mentions this theory directly in his major book named “Ilahiat al-Shifa’ va Risala al-Azhaviya” and only proves the Spiritual Resurrection in his works such as “al-Isharat wa’l- Tanbihat” (Pointers and Reminders) and “al-Najat” (The Salvation). In addition his philosophical foundation is only capable of proving the Spiritual Resurrection and not the Bodily or Physical Resurrection. Therefore the only accepted resurrection in his idea is the Spiritual one. Based on the Jurisprudential principles, Ibn Sina as a scholar and researcher who has no conflicts with Islam will not be considered as infidel by not accepting the Bodily Resurrection.
کلیدواژهها [English]
- Bodily Resurrection
- Spiritual Resurrection
- Philosophical Basis
- Philosophical Reasons
- Ibn Sina