نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری, فلسفه دین،دانشکده الهیات دانشگاه تهران
2 دانشیار گروه فلسفه دین دانشگاه تهران
چکیده
رابرت آدامز معتقد است که یک عامل اخلاقیِ کاملاً خیر میتواند جهانی خلق کند که مادون بهترین جهانی است که قادر بر آفرینش آن است. چنین چیزی نه مستلزم ظلم یا نامهربانی در حق بندگان است، و نه حاکی از نقصی در ذات اوست؛ زیرا این انتخاب مبتنی بر «لطف در مقام آفرینش» است که با ملاحظات شایستهمحورانه ناسازگار است. در این مقاله با روش توصیفی،تحلیلی به نقد و بررسی دیدگاه آدامز پرداخته میشود. اگرچه تا اندازهای میتوان با بخش اول استدلال آدامز، یعنی نفی ظلم/نامهربانی در حق بندگان همراهی کرد، لیکن بخش دوم استدلال او بدون اشکال نیست. زیرا اولاً بر مبنای دیدگاه خود آدامز، تعبیر «لطف در مقام آفرینش» گرفتار ناسازگاری است. ثانیاً با تفکیک بین سطوح آفرینش میتوان ناسازگاری میان ملاحظات شایستهمحورانه و لطف در مقام آفرینش را تا حدی پاسخ گفت. ثالثاً با توجه به خنثی بودنِ صفت لطف، نمیتوان ملاحظات شایستهمحورانه را بالکل در انتخاب یک جهان خاص نادیده گرفت. چنین چیزی در نهایت به انتخاب بهترین جهان ممکن منجر خواهد شد. نتیجه آنکه صفت لطف نمیتواند توجیهی برای یک عامل اخلاقیِ کاملاً خیر در انتخاب جهانی مادون فراهم کند. بنابراین دلیل لمّی در اثبات نظام احسن به قوت خود باقی خواهد ماند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Evaluation of Robert Adams' view on the needlessness of creating the best possible world
نویسندگان [English]
- Mohammad Sadra Mohammadi 1
- amir abbas alizamani 2
1 Ph.d student of philosophy of religion., Faculty of Theology and Islamic Studies University of Tehran
2 Associate Professor, Department of Philosophy of Religion, University of Tehran
چکیده [English]
Robert Adams believes that a perfectly good agent can create a world that is inferior to the best world which he is able of creating. Such a thing does not imply cruelty or unkindness towards the creatures, nor does it indicate a defect in his nature; because this choice is based on "grace in creation" which is incompatible with merit considerations. In this article, Adams's view is analyzed and criticized using a descriptive and analytical method. Although one can agree with the first part of Adams' argument, that is, the denial of cruelty or unkindness towards creatures, but the second part of his argument is not without problems. First, based on Adams's own point of view, it seems that the interpretation of "grace in the creation" is inconsistent; Second, by distinguishing between the levels of creation, the incompatibility between merit-based considerations and grace in the creation can be answered; Third, due to the neutrality of the grace, merit-based considerations cannot be completely ignored in choosing a particular world, which will ultimately lead to choosing the best possible world. The result is that the grace cannot provide a justification for a perfect good agent in the choice of an inferior world. Therefore, argument will remain valid in proving the best possible world.
کلیدواژهها [English]
- best possible world
- best system
- Robert Adams
- grace
- merit considerations