بررسی مؤلفه‌های کلامی و فلسفی آفرینش و صدور از دیدگاه ابن‌سینا

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه فلسفه و عرفان، پژوهشگاه جامعه المصطفی (ص) العالمیه قم، ایران(نویسنده مسئول).

2 دانشیار گروه فلسفه مجتمع آموزش عالی حکمت و ادیان جامعه المصطفی (ص) العالمیه، قم، ایران.

چکیده

تبیین نحوۀ آفرینش و صدور کثرت از مبدأ هستی و رابطۀ کثرت و وحدت، از دغدغه‌های متکلمان و نیز یکی از چالشی‌ترین مباحث میان مکاتب فلسفی مشاء، اشراق، و حکمت متعالیه است و هر مکتبی تفسیر و تبیین متفاوتی از آن ارائه کرده است. همۀ این مکاتب در پذیرش و باور اصل واقعیت و وجود با یکدیگر هم‌داستان‌اند، اما در نحوۀ صدور کثرت و نسبت آن با نظریۀ دینی آفرینش، اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. پرسش اصلی این تحقیق این است که مؤلفه‌های کلامی و فلسفی آفرینش از دیدگاه ابن‌سینا چیست و نظریۀ صدور کثرت از وحدت فلسفی چه نسبتی با نظریۀ دینی آفرینش در دیدگاه ابن‌سینا دارد؟ این پژوهش که با روش توصیفی‌ـ‌تحلیلی سامان یافته، ترسیم تلاش‌های ابن‌سینا در تبیین صحیح آفرینش و نظام صدور و ارائۀ جهان‌شناسی برآمده از دیدگاه وی را هدف قرار داده و بر این فرض استوار است که آفرینش و صدور در اندیشۀ ابن‌سینا، برخاسته از مبانی نظام فلسفی مشاء است، در عین حال صبغۀ کلامی گرفته و متأثر از آموزه‌های دینی در باب خلقت است و از این جهت، متمایز از دیدگاه ارسطو و افلوطین است. ابن‌سینا ارتباط حقایق عینی و وجودی با حضرت حق تعالی را با کلیدواژه‌های صفات الهی و علیت تبیین کرده است. او با قائل بودن به اصل آفرینش بر اساس صفات الهی و اصل علیت و بر پایۀ قاعدۀ الواحد، صادر اول را عقل اول و مجرای کثرات می‌داند و خصوصیات کلامی خلقت، مانند فاعل بودن و مختار بودن علت، را در این صدور و آفرینش داخل می‌داند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examination of the Theological and Philosophical Components of Creation and Emanation from Ibn Sina’s Perspective

نویسندگان [English]

  • Jalal Haydari 1
  • Ali Abbasi 2
1 Assistant Professor, Department of Philosophy and Mysticism, Al-Mustafa International University Research Institute. Qom, Iran(Corresponding Author).
2 Associate Professor, Department of Philosophy, Higher Education Complex of Wisdom and Religions, Al-Mustafa International University, Qom, Iran.
چکیده [English]

The process of creation and the emanation of multiplicity from the Source of Existence, along with the relationship between unity and multiplicity, has been a central concern for theologians and a complex debate among the Mashshāʾī (Peripatetic), Ishrāqī (Illuminationist), and Ḥikmat al-Mutaʿāliyah (Transcendent Theosophy) schools. While all these schools acknowledge the reality of the Source, they differ in explaining how multiplicity emerges and its connection to the religious concept of creation. This research explores the theological and philosophical components of creation in Ibn Sīnā’s thought and examines how his theory of the emanation of multiplicity from unity aligns with the religious theory of creation. Using a descriptive-analytical method, the study aims to clarify Ibn Sīnā’s understanding of creation and emanation, presenting a cosmology rooted in his perspective. It is based on the hypothesis that his view of creation and emanation originates from the foundations of Mashshāʾī philosophy while also incorporating theological dimensions influenced by religious teachings on creation. This distinguishes his view from those of Aristotle and Plotinus. Ibn Sīnā explains the relationship between objective and existential truths and the Truth (Ḥaqq Taʿālā) using key concepts such as divine attributes (ṣifāt ilāhiyyah) and causality (ʿilliyyah). The aim of this research is to explore Ibn Sīnā’s system of creation and emanation, highlighting the cosmology that emerges from his perspective. By affirming creation through divine attributes, causality, and the principle of al-Wāḥid (the One), Ibn Sīnā identifies the First Emanated (al-Ṣādir al-Awwal) as the First Intellect (al-ʿAql al-Awwal) and the source of multiplicities. He also incorporates the agentive and volitional nature of the cause into the emanation process.

کلیدواژه‌ها [English]

  • creation
  • divine attributes
  • emanation of multiplicity from unity (ṣudūr al-kathrah min al-waḥdah)
  • first emanated (al-ṣādir al-awwal)
  • principle of the one (qāʿidat al-wāḥid)
  • causality (ʿilliyyah)
  • Ibn sīnā
قرآن کریم
ابراهیمی‌دینانی، غلامحسین. (۱۳۶۵). قواعد کلی فلسفی در فلسفه اسلامی. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله. (۱۳۶۳). المبدأ و المعاد (عبدالله نورانی، اهتمام). تهران: مؤسسه‌ی مطالعات اسلامی دانشگاه مک‌گیل.
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله. (۱۳۶۴). نجات. تهران: مرتضوی.
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله. (۱۳۶۶ق). الحدود. تهران: سروش (انتشارات صدا و سیمای ج. ا. ا).
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله. (۱۳۷۱). المباحثات. قم: انتشارات بیدار.
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله. (۱۳۷۵). الاشارات و التنبیهات (ج ۳). قم: نشر البلاغة.
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله. (۱۳۷۹). التعلیقات (عبدالرحمن بدوی، مصحح و مقدمه). قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله. (۱۳۸۷). الالهیات من کتاب شفا. قم: بوستان کتاب.
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله. (۱۴۳۰ق). برهان شفا (ابراهیم مدکور، تصدیر و مراجعه). قم: ذوی‌القربی.
ارسطو. (۱۳۶۶). مابعد الطبیعة (شرف‌الدین خراسانی، مترجم). تهران: نشر گفتار.
افلوطین. (۱۳۶۶). تاسوعات (دوره آثار افلوطین) (ج ۱ و ۲، محمد‌حسن لطفی، مترجم). تهران: شرکت سهامی انتشارات خوارزمی.
افلوطین. (۱۴۱۳ق). اثولوجیا. قم: انتشارات بیدار.
آشتیانی، میرزا مهدی. (۱۳۸۸). اساس التوحید. تهران: انتشارات هرمس.
بهشتی، احمد. (۱۳۹۱). غایات و مبادی (ترجمه نمط ۶ اشارات). قم: بوستان کتاب.
مصباح‌یزدی، محمدتقی. (۱۳۸۶). شرح الهیات شفا (ج ۵). قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
مطهری، مرتضی. (۱۳۷۰). درس‌های الهیات شفا (جلد اول). تهران: حکمت.