واکاوی دیدگاه اندیشمندان اسلامی پیرامون آفرینش کنونی بهشت و جهنم

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه خوارزمی

2 دانش پژوه سطح چهار حوزه علمیه رفیعه المصطفی

چکیده

بهشت و جهنم از برجسته‌ترین مسائل حوزۀ معادشناسی است که در متون دینی به وجود آن‌ها تصریح شده است. به خلاف اتفاق‌نظر اندیشمندان اسلامی پیرامون اصل وجود بهشت و جهنم، در جزئیات و ویژگی‌های آن اختلاف وجود دارد. یکی از این اختلاف‌ها آفرینش کنونی بهشت و جهنم به ‌شمار می‌آید. در این میان، خوارج، برخی از معتزله و گروهی از زیدیه منکر آفرینش فعلی بهشت و جهنم شده‌اند. در مقابل، سایر متکلمان به وجود کنونی بهشت و جهنم باور دارند. از مهم‌ترین ادلۀ نقلی منکران خلقت کنونی بهشت و جهنم، استناد به آیات خلود، فانی شدن همۀ مخلوقات و وسعت بهشت است. عبث بودن آفرینش بهشت و جهنم پیش از قیامت و لزوم قرار گرفتن بهشت و جهنم در عالم افلاک یا سایر عوالم، از برجسته‌ترین ادلۀ عقلی منکران محسوب می‌شود. قائلان به آفرینش کنونی بهشت و جهنم در اثبات مدعای خود، جدای از روایات به آیاتی مانند آیات ناظر به مهیا بودن بهشت و جهنم، آیات مربوط به معراج پیامبر9، آیات پایانی سوره تکاثر و آیات بیانگر سکونت آدم و حوا در بهشت خویش استناد می‌کنند. در این پژوهش به شیوۀ تحلیل محتوا، پس از تبیین مبانی هر یک از مکاتب کلامی پیرامون معاد، به بررسی و نقد ادلۀ معتزله، دیدگاه و ادلۀ امامیه و اشاعره پیرامون آفرینش کنونی بهشت و جهنم پرداخته ‌شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of Islamic Scholars Views about Current Creation of Heaven and Hell

نویسندگان [English]

  • Abdollah Mirahmadi 1
  • Fatemeh Nasiri Nasrabadi 2
1 Assistant Professor of Quran and Hadith Sciences, Kharazmi University
2 PhD student in Rafi’a al-Mustafa Seminary School
چکیده [English]

Heaven and Hell are among the most prominent issues in the field of resurrection, which have been mentioned in religious texts. Contrary to the consensus of Islamic thinkers on the principle of their existence, there are differences within their characteristics and details including the current creation of Heaven and Hell. While the Kharijites, some Muʿtazilas, and a group of Zaydis have denied the current creation of heaven and hell, other theologians believe in the present existence of heaven and hell. Those who deny the current creation of heaven and hell tend to refer to narrative reasons such as the verses of the Quran that talk about abiding existence, mortality, and vastness of Heaven, while referring to rational arguments of creating Heaven and Hell before Resurrection being futile, and how they must be placed either in this universe or others. In contrary those who are in favor of the current existence of Heaven and Hell reason by narrations and verses of the Quran that talk about the current preparation of Heaven and Hell, ascension of the holy Prophet of Islam (s.a.w), Adam and Eve residing in paradise, and the last verses of Surah al-Takathur. Using content analytical approach, this research is been conducted to first explain every theological view about Resurrection followed by review and criticism of Schools of Muʿtazila, Shi’a, and Ashʿarites about the current creation of Heaven and Hell.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Current Creation of Heaven and Hell
  • Purgatorial Heaven and Hell
  • Views of Islamic Scholars
  • قرآن کریم.

    • آبراهاموف، بنیامین(1384)، «خلق و استمرار بهشت و دوزخ در کلام اسلامى»، ترجمه زهرا مؤدب، مجله هفت آسمان، ش28، ص106-87.
    • آلوسی، سید محمود(1415ق)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دار الکتب العلمیه.
    • آمدى، سیف الدین علی بن ابی علی(1423ق)، أبکار الأفکار فی أصول الدین، قاهره: دار الکتب‏.
    • ابن بابویه، محمد بن علی( 1414ق)، إعتقادات الإمامیه، قم: کنگره شیخ مفید.
    • ـــــــــــــــــــــ‏(1376)، الأمالی، تهران: کتابچى‏.
    • ـــــــــــــــــــــ‏(1398ق)، التوحید، قم: النشر الاسلامی.
    • ـــــــــــــــــــــ‏(1362)، الخصال‏، قم: جامعه مدرسین‏.
    • ابن رجب حنبلى، شهاب الدین احمد(1424ق)، أهوال القبور و أحوال أهلها إلى النشور، بیروت: المکتبۀ العصریه.
    • ابن فارس، احمد(1404ق)، معجم مقاییس اللغة، قم: الاعلام الاسلامی‏.
    • ابن قیم جوزیه‏، محمد بن ابی­بکر(بی­تا)، حادی الارواح إلى بلاد الافراح‏، بیروت: عالم الکتب‏.
    • ابن میثم بحرانى، میثم بن علی(1406ق)، قواعد المرام فی علم الکلام، قم: مکتبة آیة الله المرعشی النجفی‏.
    • ابن منظور، محمد بن مکرم‏(1414ق)، لسان العرب‏، بیروت: دار الفکر.
    • استرآبادى، محمد جعفر(1382)، البراهین القاطعة فی شرح تجرید العقائد الساطعة، قم: مکتب الأعلام الإسلامی.
    • اشعری، ابوالحسن(1389ق)، مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلین، قاهره: مکتبه النهضۀ المصریۀ.
    • امین، سیده نصرت(1361)، مخزن العرفان فی تفسیر القرآن، تهران: نهضت زنان مسلمان.
    • ایجى، میرسید شریف(1325ق)، شرح المواقف، قم: الشریف الرضی.
    • باقلانى، محمد بن طیب‏(1425ق)، الإنصاف فیما یجب اعتقاده، لایجوز اعتقاده، لایجوز الجهل به، بیروت: دار الکتب العلمیه.
    • بحرانى، سید هاشم بن سلیمان‏(1374)، البرهان فی تفسیر القرآن‏، قم: مؤسسۀ بعثۀ.
    • تفتازانى، سعدالدین(1407ق)، شرح العقائد النسفیة، قاهره: مکتبة الکلیات الأزهریه.
    • ـــــــــــــــــ(1409ق)، شرح المقاصد، قم: الشریف الرضی.
    • تهانوی، محمد بن علی(1996م)، موسوعة کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، بیروت: مکتبة لبنان ناشرون.
    • جعفرى، یعقوب(1376)، تفسیر کوثر، قم: انتشارات هجرت.
    • جوادی آملی، عبدالله(1383)، تفسیر تسنیم، قم: مرکز نشر اسراء.
    • جوینى، عبدالملک بن عبدالله(1416ق)، الإرشاد إلى قواطع الأدلة فی أول الاعتقاد، بیروت: دار الکتب العلمیه.
    • حجت‌خواه، حسین و سعید سنایی‌مهر(1396)، «حقیقت نفس در اندیشه امامیه از مدرسه کلامی بغداد تا علامه طباطبایی»، دوفصلنامه انسان‌پژوهی دینی، س14، ‌ش38.
    • حسینى تهرانى، سید محمدحسین(1423ق)، معاد شناسى، مشهد: نور ملکوت قرآن‏.
    • حلى، حسن بن یوسف(1413قکشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، تعلیق حسن حسن‏زاده آملى، قم، مؤسسة النشر الإسلامی.
    • ــــــــــــــــــ(1386)، معارج الفهم فی شرح النظم، قم: دلیل ما.
    • ــــــــــــــــــ(1415ق)، مناهج الیقین فی أصول الدین، تهران: دار الأسوة.
    • حمصی رازی، سدید الدین(1412ق)، المنقذ من التقلید، قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
    • سبحانی، جعفر(1412ق)، الإلهیات على هدى الکتاب و السنة و العقل، قم: المرکز العالمی للدراسات الاسلامیه.
    • ــــــــــــ(بی­تا)، بحوث فی الملل و النحل، قم: النشر الاسلامی.
    • ــــــــــــ(1428ق)، محاضرات فی الإلهیات، تلخیص على ربانى گلپایگانى، قم: مؤسسه امام صادق7.
    • سلیمانی اردستانی، عبدالرحیم(1389)، سرشت انسان در اسلام و مسیحیت، قم: نشر ادیان و مذاهب.
    • سید رضی، محمد بن حسین‏(1414ق)، نهج البلاغه، تصحیح صبحی صالح، قم: هجرت‏.
    • سیوری، جمال‌الدین مقداد بن عبداللّه(1422ق)، اللوامع الالهیۀ، قم: دفتر تلبیغات اسلامی.
    • سیوطى، عبدالرحمن بن ابى‏بکر(1404ق)، الدر المنثور فى التفسیر بالمأثور، قم: مکتبة آیة الله المرعشی النجفی.
    • شبلى نعمانی، محمد(1386)، تاریخ علم کلام، ترجمه سید محمد تقى فخر داعى، تهران: اساطیر.
    • شهرستانی، محمد بن عبد الکریم بن احمد(1364)، الملل و النحل، قم: الشریف الرضی.
    • راغب اصفهانى، حسین بن محمد(1412ق)، مفردات الفاظ القرآن، بیروت: دار العلم.
    • صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم(1360)، أسرار الآیات، تهران: انجمن حکمت و فلسفه.
    • ـــــــــــــــــــــــــــــــــ(1378)، المظاهر الإلهیة فی أسرار العلوم الکمالیة، تهران: بنیاد حکمت صدرا.
    • صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم(1363)، مفاتیح الغیب، تهران: مؤسسه تحقیقات فرهنگى‏.
    • طباطبایى، سید محمد حسین(1374)، ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه سید محمدباقر موسوى همدانى‏، قم: دفتر انتشارات اسلامى.
    • طبرسی، فضل بن حسن(1372)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران: ناصر خسرو.
    • طریحی، فخرالدین بن محمد(1375)، مجمع البحرین و مطلع النیرین، تهران: مرتضوى‏.
    • طحاوی، ابن ابى العز حنفى(2005)، شرح العقیدة الطحاویة، بغداد: دار الکتاب العربی.
    • طوسى، محمد بن حسن(بی‌تا)، التبیان فی تفسیر القرآن، تحقیق احمد قصیر عاملی، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
    • علوى عاملى، میرسید محمد(1381)، علاقة التجرید، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگى.
    • عیاشى، محمد بن مسعود(1380)، تفسیر العیّاشی‏، تهران: المطبعة العلمیة.
    • فخر رازى، محمد بن عمر(1986م)، الأربعین فی أصول الدین، قاهره: مکتبة الکلیات الأزهریة.
    • ـــــــــــــــــــــــ(1420ق)، تفسیر مفاتیح الغیب، بیروت: دار احیاء التراث العربى.
    • فیض کاشانى، ملامحسن(1418ق)، علم الیقین فی أصول الدین، قم: انتشارات بیدار.
    • قارى، علی بن سلطان هروی‏(1428ق)، شرح کتاب الفقه الأکبر، بیروت: دار الکتب العلمیة.
    • قجاوند، مهدی و سید عباس ذهبی(1393)، «جسم انگاری متکلمان اسلامی در ماسوی اللّه‌»،‌ مجله خردنامه صدرا، ش75.
    • قجاوند،‌ مهدی و سید صدالدین طاهری(1393)، «جسم انگاری متکلمان درباره نفس (از قرن سوم تا قرن هفتم هجری)»،‌ دوفصلنامه انسان‌پژوهی دینی، س11،‌ ش31.
    • قرشی، سید علی اکبر(1377)، تفسیر احسن الحدیث، تهران: بنیاد بعثت.
    • ـــــــــــــــــ(1412ق)، قاموس قرآن، تهران: دار الکتب الإسلامیه.
    • قرائتی، محسن(1383)، تفسیر نور، تهران: مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن.
    • قرطبی، محمد بن احمد(1364)، الجامع لاحکام القرآن، تهران: انتشارات ناصرخسرو.
    • قمی مشهدی، محمد بن محمد رضا(1368)، تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، تهران: وزارت ارشاد اسلامی.
    • قمى، على بن ابراهیم‏(1404ق)، تفسیر القمی، قم: دار الکتاب.
    • لاهیجی، فیاض(بی‌تا)، شوارق الالهام، اصفهان: مهدوی.
    • ـــــــــــــ(۱۳۸۳)، گوهر مراد، تهران: نشر سایه.
    • مجلسی، محمدباقر(1404ق)، بحار الانوار، بیروت: مؤسسة الوفاء.
    • محمدى گیلانى، محمد(1421ق)، تکملة شوارق الألهام، قم: مکتب الأعلام الإسلامی.
    • محمدى، على(1378)، شرح کشف المراد، قم: دار الفکر.
    • مفید، محمد بن محمد(ب)(1413ق)، المسائل العکبریة، قم: المؤتمر العالمی للشیخ المفید.
    • ـــــــــــــــــــ(الف)(1413ق)، أوائل المقالات فی المذاهب و المختارات، قم: المؤتمر العالمی للشیخ المفید.
    • ــــــــــــــــــــ(1424ق)، تفسیر القرآن المجید: قم، انتشارات دفترتبلیغات اسلامی.
    • مفید، محمد بن محمد(1414ق)، تصحیح اعتقادات الامامیه، قم: المؤتمر العالمی للشیخ المفید.
    • مکارم شیرازى، ناصر(1371)، تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الإسلامیة.
    • مینایی، فاطمه(1385)، «مدخل جزء لایتجزّا»، دانشنامه جهان اسلام، ج10،‌ تهران: انتشارات دانشنامه جهان اسلام.

    همدانی، قاضی عبدالجبار(1962-1965م)، المغنی فی ابواب التوحید و العدل، تحقیق جورج قنواتی، قاهرۀ: الدار المصریۀ.