کاوش رویکردشناسانه دیدگاه اندیشمندان فریقین پیرامون تبیین «لا اله الا الله»

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه باقر العلوم

چکیده

تا قرن پنجم هجری برای تقدیر گرفتن خبر «لا» نفی جنس در عبارت «لا اله الا الله»، واژه «موجود» را در نظر می گرفتند، اما بروز اشکالی از سوی متکلمان که این تقدیر را ناسازگار با واقعیت تاریخی قلمداد کردند، باعث سربرآوردن ترکیب‌های ناهمگونی در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی شد که حتی باعث به وجود آمدن تعارض‌های تاریخی، عقیدتی شده است. دستیابی به ترکیب صحیح و رهیافت از این دشواره عقیدتی، مهم‌ترین هدف به سامان رسیدن این پژوهش است. ضرورت این تحقیق را می توان ناکارآمد کردن شبهه ناسازگاری میان تاریخ با فهم مسلمانان از کلمه توحید توصیف کرد. با مراجعه به منابع معتبر فریقین و به شیوه تحلیل انتقادی و مقایسه تطبیقی میان این آرا، به دست آمد که عالمان اهل سنت دست‌کم شش پاسخ و اندیشمندان شیعه نُه پاسخ برای این اشکال فراهم کرده‌اند. تصحیح، توسعه و تضییق معانی واژگانی مانند «اله» و «موجود»، و تغییر ترکیب نحوی از رویکردهای ارائه شده است که در مخالفت با قواعد لغوی و نحوی به سر می‌برند. با چشم‌پوشی از قواعد نحوی، این پاسخ اهل‌سنت که «حق» در تقدیر گرفته شود، از سایر رویکردها به درستی نزدیک‌تر است. همچنین تفسیر «اله» به واجب الوجود از سوی عالمان شیعه، راه را برای اشکال متکلمین مسدود می‌سازد؛ البته توجه به این نکته که درک مفاهیم فلسفی واجب و ممکن از توان همگان خارج است، این پاسخ را با چالش مواجه می‌سازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Exploring Approaches of Islamic Scholars Views on Elucidation of the Term “lā ʾilāha ʾillā –llāh”

نویسنده [English]

  • rasool CHEGINI
PhD student in Islamic History, Baqir Al-Uloom University
چکیده [English]

Up to the 5th century Hijri, the term of “being” was cited for the statement of “lā” in the term of “lā ʾilāha ʾillā –llāh”. However, due to some issues raised by the theologians that considered such citation in contrary to the historical reality, caused non-harmonious mixtures in various Islamic sciences that even led to historical-belief conflicts. Reaching the correct combination and resolution from the belief doctrine is the most important purpose of this research. The importance of this research can be derived from lack of compatibility between history and understanding of Muslims from the word of Towhid. By referring to the sources of the sects and using the approach of critical analysis and comparative studies between the views, the result indicates that at least six responses have been given by the Sunni scholars and nine responses by the Shi’a scholars for this issue. The correction, vastness, and shortening of meanings of terms such as deity (Ilah), and being, and a change of syntactic composition are among approaches provided here in contrary to the lexical and syntactical principles. If we overlook the syntactical principles, the response of the Sunni scholars that the term “Truth” (Haq) be cited, is the closest answer to the reality. Also the interpretation of the term “Ila” to the Necessary Existent by the Shi’a scholars blocks the way for theologians to criticize. Although considering the fact that understanding philosophical definitions and terminology such as the Necessary and Possible is not feasible for all, it still makes this response challenging.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Word of Towhid
  • Grammatical Inflection of “lā ʾilāha ʾillā –llāh”
  • Truth
  • Necessary Existent
-        آخوند خراسانی، محمد کاظم(بی‌تا)، کفایة الأصول، قم: مؤسسة‌ آل‌البیت:.
-        آل راضی، محمد طاهر(1426ق)، بدایة الوصول فی شرح کفایة الأصول، چ2، قم: دارالهدی.
-        آل الشیخ، محمد بن ابراهیم(1399ق)، فتاوى ورسائل سماحة الشیخ محمد بن إبراهیم بن عبد اللطیف آل الشیخ، چ1، مکة ‌المکرمة: مطبعة‌ الحکومه.
-        آلوسی، محمود(1415ق)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، چ1، بیروت: دارالکتب‌العلمیه.
-        ابابطین، عبدالله بن عبدالرحمن(1407ق)، دحض شبهات على التوحید من سوء الفهم لثلاثة أحادیث، چ2، دارالعاصمه.
-        ابن آجروم، عبدالله(بی‌تا)، مشکل إعراب القرآن الکریم، [بی‌جا]، [بی‌نا].
-        ابن ابی الحدید، عبدالحمید(بی‌تا)، شرح نهج البلاغه، بیروت: داراحیاءالکتب العربیه.
-        ابن ابی العز حنفی، محمد(بی‌تا)، شرح العقیده الصحاویه، بیروت: مؤسسة الرساله.
-        ابن الاثیر الجزری، مبارک(1420ق)، البدیع فی علم العربیه، چ1، مکة المکرمه: جامعة أم‌القرى.
-        ابن جنی موصلی، عثمان(1428ق)، شرح اللّمع فی النحو، چ1، بیروت: دارالکتب‌العلمیه.
-        ابن دقیق العید، محمد(1426ق)، إحکام الأحکام شرح عمدة الأحکام، چ1، بیروت: مؤسسة الرساله.
-        ابن عاشور، محمد الطاهر(1997م)، التحریر والتنویر، تونس: دارسحنون.
-        ابن عربی، محی‌الدین(1422ق)، تفسیر ابن عربی، چ1، بیروت: دارالکتب العلمیه.
-        ابن عطیه‌اندلسی، عبدالحق(1422ق)، المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز، چ1، بیروت، دارالکتب العلمیه.
-        ابن عقیل، عبدالله(1384)، شرح ابن عقیل علی الفیه، چ3، تهران: استقلال.
-        ابن فارس قزوینی، احمد(1399ق)، معجم مقاییس اللغة، بیروت: دارالفکر.
-        ابن فرحون المدنی، عبدالله(بی‌تا)، العُدّة فی إعراب العُمدَة، چ1، الدوحه: دارالإمام البخاری.
-        ابن کثیر دمشقی، اسماعیل(1420ق)، تفسیر القرآن العظیم، چ2، دارطیبه.
-        ابن مالک الطائی، محمد بن عبدالله(1420ق)، شرح الکافیة الشّافیه، چ1، بیروت: دارالکتب العلمیه.
-        ابن محمد بن عبدالوهاب، سلیمان بن عبدالله(1404ق)، التوضیح عن توحید الخلاق فی جواب أهل العراق، چ1، الریاض: دارطیبه.
-        ابن منظور افریقی، محمد بن مکرم(1414ق)، لسان العرب، چ3، بیروت: دار صادر.
-        ابن هشام انصاری، عبدالله(بی‌تا)، اعراب لا اله الا الله، [بی‌جا]، [بی‌نا].
-        ــــــــــــــــــــــ(1979م)، أوضح المسالک إلى ألفیة إبن مالک، چ5، بیروت: دارالجیل.
-        ــــــــــــــــــــــ(1383ق)، شرح قطر الندى وبل الصدى، چ11، القاهره.
-        ــــــــــــــــــــــ(1985م)، مغنی اللبیب عن کتب الأعاریب، چ6، دمشق: دارالفکر.
-        ابن یعیش موصلی، یعیش بن علی(بی‌تا)، شرح المفصل، مصر: إدارة الطباعةالمنیریه.
-        ــــــــــــــــــــــــــــــ(1393ق)، شرح الملوکى فی التّصریف، چ1، حلب: مطبعة مکتبة العربیه.
-        ابوالبقاء عکبری، عبدالله(1995م)، اللباب فی علل البناء والإعراب، چ1، دمشق: دارالفکر.
-        ابوبکر الجزائری، جابر(1424ق)، أیسر التفاسیر لکلام العلی الکبیر، چ5، المدینة المنوره: مکتبة العلوم و الحکم.
-        ابوبلال الخراط، احمد(1426ق)، المجتبى من مشکل إعراب القرآن، المدینةالمنوره: مجمع الملک فهد.
-        ابوحیان اندلسی، محمد(1420ق)، البحر المحیط فی التفسیر، دارالفکر: بیروت.
-        ابوزهره، محمد بن احمد(بی‌تا)، زهرة التفاسیر، مصر: دارالفکر العربی.
-        الازهری، خالد(بی‌تا)، موصل الطلاب إلى قواعد الإعراب، [بی‌جا]، [بی‌نا].
-        ألبانی، محمد ناصرالدین(1431ق)، موسوعة العلامة الإمام مجدد العصر محمد ناصر الدین الألبانی، چ1، صنعاء: مرکز النعمان.
-        بابستی، عزیزه فوال(1413ق)، المعجم المفصل فی النحو العربی، چ1، بیروت: دارالکتب العلمیه.
-        بجیرمی، سلیمان بن محمد(1415ق)، تحفة الحبیب على شرح الخطیب، دارالفکر.
-        بدرالدین زرکشی، محمد(1405ق)، معنى لا إله إلا الله، چ3، القاهره: دارالاعتصام.
-        بدرالدین عینی، محمود(بی‌تا)، عمدة القاری شرح صحیح البخاری، بیروت: دارإحیاءالتراث العربی.
-        بروجردی، مرتضی(بی‌تا)، المستند فی شرح العروه الوثقی، قم: موسسه احیاء آثارالامام الخویی.
-        بن باز، عبدالعزیز بن عبدالله(بی‌تا)، إقامة البراهین على حکم من استغاث بغیر الله أو صدق الکهنة والعرافین، وزارة الأوقاف السعودیه.
-        بیضاوی، عبدالله بن عمر(1418ق)، أنوار التنزیل وأسرار التأویل، چ1، بیروتک دار إحیاء التراث العربی.
-        تاج‌الدین سبکی، عبدالوهاب(1413ق)، طبقات الشافعیة الکبرى، چ2، دارالهجر.
-        ــــــــــــــــــــــــ(2004م)، معجم الشیوخ، چ1، [بی‌جا]، دارالغرب الإسلامی.
-        جامی، عبدالرحمن(بی‌تا)، الفوائد الضیائیة شرح کافیة ابن الحاجب، [بی‌جا]، [بی‌نا].
-        الجاوی، محمد نووی(1432ق)، کاشفة السجا فی شرح سفینة النجاه، دار ابن‌حزم.
-        جبرین، عبدالله بن عبدالرحمن(بی‌تا)، الریاض الندیه علی شرح العقیدة الطحاویه، [بی‌جا]، [بی‌نا].
-        جوادی آملی، عبدالله(1413ق)، الحکمة عند الإمام علی7 فی نهجه، چ1، بیروت: دارالهادی.
-        جواهری، محمد(1436ق)، الواضح فی شرح العروة الوثقى، چ1، [بی‌جا]، العارف للمطبوعات.
-        جوهری، اسماعیل(1407ق)، الصحاح تاج اللغة و صحاح العربیه، چ4، بیروت: دارالعلم.
-        الحجازی، محمد محمود(1413ق)، التفسیر الواضح، چ10، بیروت: دارالجیل.
-        حسن، عباس(بی‌تا)، النحو الوافی، چ3، مصر: دارالمعارف.
-        حسینی طهرانی، محمد حسین(1421ق)، امام شناسی، مشهد: علامه طباطبایی.
-        ــــــــــــــــــــــــــ(1425ق)، شرح رساله سیر و سلوک بحرالعلوم، مشهد: نور ملکوت قرآن.
-        حسینی فیروزآبادی، مرتضی(1400ق)، عنایة الأصول فی شرح کفایة الأصول، چ4، قم: فیروزآبادى.
-        الحوالی، سفر بن عبدالرحمن(بی‌تا)، شرح العقیدة الطحاویه، [بی‌جا]، [بی‌نا].
-        الخطیب، طاهر یوسف(1416ق)، المعجم المفصّل فی الإعراب، چ2، بیروت: دارالکتب العلمیه.
-        خطیب قزوینی، محمد(1424ق)، الإیضاح فی علوم البلاغه، چ1، بیروت: دارالکتب العلمیه.
-        الخلوتی، اسماعیل حقی(بی تا)، روح البیان، بیروت: دار إحیاء التراث العربى.
-        خمینی، حسن(1383)، کلمه توحید از منظر اصولیین و امام خمینی;، پژوهشنامه متین، ش25، ص: 54-43.
-        خویی، سید ابوالقاسم(1386)، أجود التقریرات، چ2، قم: مصطفوی.
-        درویش، محی‌الدین(1415ق)، إعراب القرآن و بیانه، چ4، دمشق: دارالیمامه.
-        الدعاس، احمد عبید(1425ق)، إعراب القرآن الکریم، چ15، دمشق: دارالمنیر.
-        ذهبى، محمد بن احمد(2003م)، تاریخ الإسلام ووفیات المشاهیر والأعلام، چ1، [بی‌نا]، دارالغرب الإسلامى.
-        رازی، محمد(1420ق)، مفاتیح الغیب، چ3، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
-        رضی الدین استرآبادی، محمد(1395ق)، شرح الرضی على الکافیة لابن الحاجب، لیبیا: جامعة قار یونس.
-        زُرقانی، عبدالباقی(1424ق)، شرح الزرقانی على موطأ الإمام مالک، چ1، القاهره: مکتبة الثقافة الدینیه.
-        زرکشی، محمد بن عبدالله(1376ق)، البرهان فی علوم القرآن، چ1، بیروت: دار إحیاء الکتب العربیه.
-        زمخشری، محمود(بی‌تا)، أَعجبُ العَجَب فی شرح لامیة العَرَب، [بی‌جا]، [بی‌نا].
-        ـــــــــــــــ(بی‌تا)، مسألۀ فی کلمۀ الشهاده، [بی‌جا]، [بی‌نا].
-        ـــــــــــــــ(1993م)، المفصل فی صنعة الإعراب، چ1، بیروت: مکتبة الهلال.
-        سبحانی، جعفر(1413ق)، التوحید والشرک فی القرآن الکریم، چ2، قم: اسوه.
-        ـــــــــــــ(1427ق)، الحج فی الشریعة الإسلامیة الغراء، چ1، قم: مؤسسة الإمام الصادق7.
-        سیبویه، عمرو بن عثمان(1410ق)، کتاب سیبویه، چ3، بیروت: مؤسسة الأعلمی.
-        سیوطی، عبدالرحمن(1394ق)، الإتقان فی علوم القرآن، الهیئة المصریة العامه.
-        ــــــــــــــــــ(430ق)، البهجة المرضیه، چ17، قم: اسماعیلیان.
-        الشهابی العاملی، محمود قانصو(1418ق)، المقدمات والتنبیهات فی شرح أصول الفقه، چ1، بیروت: دارالمؤرخ العربی.
-        شیرازی، محمد(1426ق)، الوصول إلى کفایة الأصول، چ3، قم: دارالحکمه.
-        الصافی، محمود(1418ق)، الجدول فی إعراب القرآن الکریم، چ4، دمشق: دارالرشید.
-        صاوی، احمد بن محمد(بی‌تا)، حاشیة الصاوی على تفسیر الجلالین، [بی‌جا]، [بی‌نا].
-        صبان، محمد بن على(بی‌تا)‌، حاشیة الصبان على شرح الأشمونى، بیروت: المکتبة العصریه.
-        طباطبایی، محمد حسین(بی‌تا)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: اسماعیلیان.
-        طبرسی، فضل بن حسن(1415ق)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، چ1، بیروت: مؤسسة الأعلمی.
-        طنطاوی، محمد(1997م)، التفسیر الوسیط للقرآن الکریم، چ1، القاهره: دارنهضه.
-        عاملی، زین الدین بن علی(1386ق)، الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیه، چ1، جامعة النجف الدینیه.
-        ــــــــــــــــــــــــ(1420ق)، المقاصد العلیة فی شرح الرسالة الألفیه‌، چ1، قم: دفتر تبلیغات اسلامى.
-        عبدالواحد صالح، بهجت(1418ق)، الإعراب المفصل لکتاب الله المرتل، چ2، عمان: دارالفکر.
-        العثیمین، محمد بن صالح(1423ق)، تفسیر الفاتحة و البقرة، چ1، المملکة العربیة السعودیه: دار ابن‌ الجوزی.
-        ـــــــــــــــــــــ(1426ق)، شرح ریاض الصالحین، الریاض: دارالوطن.
-        ـــــــــــــــــــــ(1422ق)، الشرح الممتع على زاد المستقنع، چ1، [بی‌جا]، دار ابن ‌الجوزی.
-        غروی اصفهانی، محمد حسین(1414ق)، نهایة الدّرایة فی شرح الکفایه، قم: مؤسسة آل البیت:.
-        فارسی، ابوعلی(1389ق)، الایضاح، چ1، جامعة الریاض.
-        الفوزان، صالح بن فوزان(1422ق)، معنى لا إله إلا الله و مقتضاها و آثارها فی الفرد والمجتمع، چ3، المدینة المنوره: الجامعة الإسلامیه.
-        قحطانی، سعید بن علی(بی‌تا)، العروة الوثقى فی ضوء الکتاب و السُّنَّة، الریاض: مطبعة سفیر.
-        قدسی، احمد(1416ق)، انوار الاصول، چ2، قم: نسل جوان.
-        قرطبی، محمد(1384ق)، الجامع لأحکام القرآن، چ2، قاهره: دار الکتب المصریه.
-        قسطلانی، احمد بن محمد(1323ق)، إرشاد الساری لشرح صحیح البخاری، چ7، مصر: المطبعة الکبرى الأمیریه.
-        محمد القاری، علی بن سلطان(1411ق)، التجرید فی اعراب کلمه التوحید، چ1، اردن: دارعمار.
-        مدنی شیرازی، سید علی خان(1435ق)، ریاض السالکین، چ8، قم: جامعه مدرسین.
-        مغنیه، محمد جواد(بی‌تا)، تفسیر الکاشف، چ4، بیروت: دارالانوار.
-        ملاعلی القاری، علی بن محمد(1421ق)، شرح الشفا، چ1، بیروت: دارالکتب العلمیه.
-        ــــــــــــــــــــــــــــ(بی‌تا)، شرح نخبة الفکر فی مصطلحات أهل الأثر، بیروت: دار الأرقم.
-        النجدی، محمد بن عبدالوهاب(بی‌تا)، ثلاثة الأصول، الریاض: جامعةالأمام محمدبن سعود.
-        نظام الدین نیشابوری، حسن(1416ق)، غرائب القرآن ورغائب الفرقان، چ1، بیروت: دارالکتب العلمیه.
-        نکری، عبد النبی بن عبد الرسول(1421ق)، دستور العلما، چ1، بیروت: دارالکتب العلمیه.
-        نویهض، عادل(1409ق)، معجم المفسرین «من صدر الإسلام وحتى العصر الحاضر»، چ3، بیروت: مؤسسة نویهض الثقافیه.
-        الهرری، محمد امین(1421ق)، حدائق الروح والریحان فی روابی علوم القرآن، چ1، بیروت: دار طوق النجاه.
هیتمی، ابن حجر(1357ق)، تحفة المحتاج فی شرح المنهاج، مصر: المکتبة التجاریة الکبری.