Distinguish between the philosopher Ghilani and the theologian Ghilani; Preliminary attempt based on evidence

Document Type : Original Article

Authors

1 Faculty of Gonbad Kāvous University

2 Associate Professor and Faculty Member of Ferdowsi University of Mashhad

3 Master of Philosophy and Theology, Qom University

Abstract

Afzal –al-Din Ghilani was a prominent student of Abul Abas lokari and through Bahmanyar is considered as one of the Avicenna’s students. He has educated great philosophers and the series of his students with two intermediaries leads to Khajih Nasir – al – Din Tousi. On the contrary Farid –al-Din Ghilani – who is contemporary with Afzal –al-Din Ghilani – is like minded and comrade with Ghazali that has expressed his opposition and protest to philosophy and philosophers in his book; Hodous –al-Alam. Some of writers have unified these two distinct and different characters and judged incorrectly. In this article, which has been written in a documentary manner and with logical analysis,, According to some evidence, it will be explained that Afzal –al- Din and Farid –al- Din Ghilani are two scientific and personal characters. Among these evidences are based on the years of Fridaldin's life, which he mentioned in his works on occasion, as well as evidences from the content of the book Hudood al-Alam, which can strengthen the possibility of the philosopher Ghilani duality from the theologian Ghilani

Keywords


-        ابن­سینا، حسین بن عبدالله(1375)، الاشارات و التنبیهات، قم: نشر البلاغه.[1]
-        ـــــــــــــــــــــــ(1404ق)، الشفاء(الهیات)، مصحح: سعید زاید. قم: مکتبة آیة الله المرعشی.
-        ـــــــــــــــــــــــ(1371)، المباحثات، تحقیق: محسن بیدارفر، قم: انتشارات بیدار.
-        ایجی، قاضی عبدالرحمان بن احمد عضدالدین(1325ق)، شرح المواقف، شارح: علی بن محمد جرجانی، قم: الشریف الرضی.
-        بغدادی، محمد معتصم بالله(1414ق)، مقدمه القضاء و القدر،  تألیف فخرالدین رازی، مصحح: محمد معتصم بالله بغدادی، چ2، بیروت: دارالکتاب العربی.
-        خوانساری، محمدباقر بن زین­العابدین(1390ق)، روضات الجنات فی أحوال العلماء و السّادات، تحقیق:اسدالله اسماعیلیان. قم: انتشارات دهاقاتی.
-        دغیم، سمیح(2001م). مقدمه موسوعة مصطلحات الإمام فخرالدین الرّازی. بیروت: مکتبة لبنان ناشرون.
-        دیباجی، سیدابراهیم(1370)، مقدمه منطق و مباحث الفاظ(مجموعه متون و مقالات تحقیقی)، تألیف مهدی محقق و توشی هیکو ایزوتسو. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
-        زرین­کوب، عبدالحسین(1392)، روزگاران؛ تاریخ ایران از آغاز تا سقوط سلطنت پهلوی، چ14، تهران: انتشارات سخن.
-        شرف­الدین، عبدالله(1411ق)، مع موسوعات رجال الشیعة، لندن/ بیروت: انتشارات الإرشاد.
-        شهرزوری، شمس­الدین محمد(1372)، شرح حکمة الاشراق، تحقیق: حسین ضیایی تربتی، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
-        ــــــــــــــــــــــــــ(1365)، نزهة الارواح و روضة الافراح، ترجمه از مقصود علی تبریزی، به اهتمام محمدتقی دانش­پژوه و محمد سودر مولایی، تهران: انتشارات علمی، فرهنگی.
-        غزالی، ابوحامد محمد(1382)، تهافت الفلاسفه، تحقیق از سلیمان دنیا، تهران: انتشارات شمس تبریزی.
-        غیلانی، فریدالدین(1377)، حدوث العالم، تهران: مؤسسه مطالعات اسلامی.
-        فخررازی، محمد بن عمر(1377)، المناظرة بین فخرالدین الرازی و فریدالدین الغیلانی فی مسألة حدوث العالم، تهران: مؤسسه مطالعات اسلامی.
-        فرامرز قراملکی، احد(1381)، مقدمه منطق الملخص، تألیف فخرالدین رازی، تصحیح از احد فرامرز قراملکی و اصغری­نژاد، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق7.
-        فسایی، محسن(1374)، گزارش جامع ابوالعباس لوکری از فلسفه مشاء، آینه پژوهش، دوره6، ش32، ص54-49.
-        لوکری، ابوالعباس(1373)، بیان الحق بضمان الصدق، تحقیق: سید ابراهیم دیباجی، تهران: مؤسسه بین المللی اندیشه و تمدن اسلامی.
-        محقق، مهدی(1377)، مقدمه حدوث العالم، تألیف فریدالدین غیلانی، تهران: مؤسسه مطالعات اسلامی.
-        ــــــــــــ(1383)، مقدمه شرح کتاب النجاة لابن سینا(قسم الهیات)، تألیف فخرالدین الاسفراینی النیشابوری، تحقیق: حامد ناجی اصفهانی، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
-        محقق، مهدی(1381)، مقدمه فصوص الحکمة و شرحه، تألیف ابونصرفارابی و سیداسماعیل غازانی، تحقیق: علی اوجبی، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
-        محقق، مهدی(1385-1381)، مقدمه مصنفات میرداماد، تألیف محمدباقر میرداماد، به اهتمام عبدالله نورانی، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
-        محمدی، مقصود(1390)، لوکری آخرین فیلسوف مشایی سینوی، تاریخ فلسفه، سال دوم، ش6، ص: 28-11.
-        منشی یزدی، منتجب­الدین(1388)، درّة الاخبار و لمعة الانوار، مصحح: علی اوجبی، تهران: انتشارات حکمت.
-        موسویان، سیدحسین(1378)، مقدمه رسالة فی الحدوث، تألیف ملاصدرا، مصحح: سید حسین موسویان. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
[1] . این کتاب همان متن شرح اشارات محقق طوسی است و از آن اقتباس گردیده و کتاب مستقلی نیست.