ارزیابی دیدگاه ونزبرو در باب نشانه‌های نبوت در کتاب «مطالعات قرآنی»

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث پردیس فارابی دانشگاه تهران

2 استاد گروه علوم قرآن و حدیث پردیس فارابی دانشگاه تهران

چکیده

ونزبرو «رؤیت» و «معراج» را به عنوان نشانه‌های نبوت بر می‌شمرد و به تبع معراج، نمونه‌هایی از «اخبار الغیب» را نام می‌برد. وی با روش ادبی به بررسی متن قرآن و تطبیق آن با عهدین می‌پردازد و بن‌مایه مقوله‌های فوق را برگرفته از عهدین می‌‌داند. اثر حاضر مستندات ونزبرو از قرآن و عهدین را با روش تحلیلی، انتقادی مورد ارزیابی قرار می‌دهد. از مجموع این بررسی‌ها به دست می‌آید که آیات مورد استناد ونزبرو در بحث رؤیت فرخنده جز در یک مورد بر این مسئله دلالت ندارند و ادعای وی درباره اقتباس فرازهای «أسری بعبده لیلا» و «من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی»(مربوط به رخداد معراج) و گزارش‌هایی با عنوان «اخبار الغیب» از عهدین با خطا همراه است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of Wansbrough's views on "emblems of prophethood

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Najarzadeh 1
  • fatollah najarzadegan 2
1 PhD student in Quranic and Hadith Sciences, Farabi Campus, University of Tehran
2 Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Farabi Campus, University of Tehran
چکیده [English]

According to Quranic Studies (by John Wansbrough) , there are two signs of prophecy , namely the beatific vision and the ascension (the transposition of imagery from what must have been in origion a reference to the mosaic exodus to an expression of ecstatic movement) , and consequently examples of the vaticinatio ex eventu (inscrutable wisdom ) , such as fulfillment of the prediction (Muhammad's reference to the details of the first camel of the Quraysh caravan and the time of their arrival in Mecca) , appointment of an animal as a divine agent ( Muhammad's view on the difficult stopping and passing of the camel around the shrine of Mecca during the Hudaybiyyah) , determination of punishment for adultery ( during the discussion with the rabbis, i.e. the revival of the Mosaic vorbild by Prophet Muhammad, which was superseded by Jesus) And abstinence from eating the food sacrificed to idols (exemplifying importance of the mosaic law) which are examined through the method of literary analysis in the present paper.

کلیدواژه‌ها [English]

  • John Wansbrough
  • Quranic studies
  • emblems of prophethood
قرآن کریم
کتاب مقدس(ترجمه قدیم، انتشارات ایلام)
-        آلتی قولاچ، طیار(۱۴۳۲ق)، المصحف الشریف المنسوب الی علی بن ابی طالب7، استانبول[بی‌نا].
-        آلوسى، محمود بن عبدالله‏(۱۲۷۰ق)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی، بیروت: دار الکتب العلمیه.
-        ابن حنبل، احمد بن محمد(۱۴۱۶ق)، مسند الإمام أحمد بن حنبل، بیروت: مؤسسة الرساله.
-        ابن ماجه، محمد بن یزید(۱۴۱۸ق)، سنن ابن ماجه، بیروت: دار الجیل.
-        ابن میثم بحرانى(۱۴۰۶ق)، قواعد المرام فی علم الکلام، قم، [بی‌نا].
-        ابن هشام، عبد الملک(بی‌تا)، السیرة النبویه، بیروت: دار المعرفه.
-        ارزقی، محمد بن عبد الله(۱۴۱۶ق) اخبار مکة و ما جاء فیها من آلاثار، بیروت: دار الاندلس.
-        ابوداود، سلیمان بن اشعث(۱۴۲۰ق)، سنن أبی داود، قاهره: دار الحدیث.
-        ایجى، میر سید شریف(۱۳۲۵ق)، شرح المواقف، قم: [بی‌نا].
-        بخارى، محمد بن اسماعیل(۱۴۱۰ق)، صحیح البخاری، قاهره: وزارة الاوقاف.
-        ترمذى، محمد بن عیسى(۱۴۱۹ق)،  الجامع الصحیح، قاهره: دار الحدیث.
-        تفتازانى، سعد الدین(۱۴۰۷ق)، شرح العقائد النسفیه، قاهره، [بی‌نا].
-        ـــــــــــــــــ(۱۴۰۹ق)، شرح المقاصد، قم، [بی‌نا].
-        حاکم نیشابوری، ابی عبدالله(بی‌تا)، المستدرک علی الصحیحین، بیروت: دار المعرفه.
-        دارمى، عبدالله بن عبدالرحمن(۱۴۲۱ق) مسند الدارمی المعروف بسنن الدارمی، ریاض: دار المغنی.
-        زمخشری، محمود بن عمر(1407ق)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فی وجوه التأویل، بیروت: دار الکتاب العربی.
-        سید مرتضى(۱۲۵۰ق)، تنزیه الأنبیاء، قم، [بی‌نا].
-        سیوطی، عبدالرحمن بن ابی‌بکر(۱۴۰۴ق)، الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور، قم: کتابخانه آیت الله مرعشی;.
-         صدوق، محمد بن على(۱۳۶۲قالخصال، قم: جامعه مدرسین.
-        ــــــــــــــــــــ(۱۴۱۳ق)، من لایحضره الفقیه، قم، [بی‌نا].
-        صفار، محمد بن حسن(۱۴۰۴ق)، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمّد، قم، [بی‌نا].
-        طباطبائی، محمدحسین(1417ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت: مؤسسه الأعلمی للمطبوعات.
-        طبرسی، فضل بن حسن(1372)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران: ناصر خسرو.
-        ـــــــــــــــــــــ(۱۴۱۲ق)، جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دار المعرفه.
-        طوسى، محمد بن حسن(بی‌تا)، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
-        عسقلانی، ابن حجر(۱۴۲۴ق)،  فتح الباری شرح صحیح البخاری، بیروت: منشورات محمد علی بیضون
-        علامه حلى(۱۳۶۳)، أنوار الملکوت فی شرح الیاقوت، قم، [بی‌نا].
-        فخر رازی، محمد بن عمر(۱۴۲۰ق)، التفسیر الکبیر(مفاتیح الغیب)، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
-        قرطبى، محمدبن‌احمد(بی‌تا)،  الجامع لأحکام القرآن، تهران: ناصرخسرو.
-        کلینى، محمد بن یعقوب(۱۴۰۷ق)، الکافی، تهران: الإسلامیه.
-        مالک بن انس(۱۴۲۵ق)، موطأ الإمام مالک، ابوظبی: مؤسسۀ زاید بن سلطان.
-        مجلسى، محمد باقر(۱۴۰۳ق)، بحار الأنوار، بیروت، [بی‌نا].
-        مجلسی، محمد تقی(۱۴۰۶ق)، روضة المتقین فی شرح من لایحضره الفقیه، قم: کوشانبر.
-        مسلم بن حجاج(۱۴۱۲ق)، صحیح مسلم، قاهره: دار الحدیث.
-        مکارم شیرازى، ناصر(۱۳۷۱)، تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الإسلامیه.
-        نسائى، احمد بن على(۱۴۱۲ق)، المجتبى من السنن، عمان: بیت الأفکار الدولیه.
-         Wansbrough, John,(1977) Quranicstudies: sources and methods of scriptural interpretation, oxford, Oxford University press