تحلیل انتقادی، مقایسه‌ای مواجهۀ اهل سنت و ابن‌تیمیه با فضایل فاطمۀ زهرا(س)

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب

2 استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب

چکیده

جایگاه اهل بیت پیامبر به ویژه حضرت فاطمه زهرا{ از مسائلی است که همه مسلمانان آن را پذیرفته­اند، اما ابن تیمیه در آثارش نسبت به اهل بیت: دیدگاه متفاوتی با اهل سنت دارد؛ همین امر باعث شده برخی او را دوستدار اهل بیت: و بعضی نیز وی را ناصبی قلمداد کنند. با توجه به نفوذ اندیشه­های ابن تیمیه در میان جوانان اهل سنت(به ویژه ایران) جهت آگاهی‌بخشی، ضروری است دیدگاه واقعی وی نسبت به اهل بیت: تبیین گردد. بنابراین در این نوشتار با کوششی توصیفی- تحلیلی به بررسی جایگاه و فضایل حضرت فاطمه{ در سامانه فکری ابن‌تیمیه بر پایه منابع اصیل اهل سنت و مبانی علمی وی و اختلاف نظر وی با دانشمندان اهل سنت پرداخته­ شده است. پاسخ به این پرسش که آیا ابن­تیمیه ناصبی است؟ نیازمند سطح‌بندی و رتبه‌بندی دیدگاه‌های وی درباره اهل بیت: و حضرت فاطمه{ است، به این بیان که ابن‌تیمیه دارای سخنان متشابه و محکم است و اگر در جایی از فاطمه زهرا{ به بزرگی و اجلال یاد می‌کند سخنان متشابه و دیدگاه فرعی اوست و اگر به تنقیص و انکار فضایل مسلّم ایشان{ می‌پردازد از نظرات اصلی و محکمات عقیدتی خود پرده برمی‌دارد. در واقع، ابن‌تیمیه با سخنان متشابه اقدام به ایجاد یک جریان فکری نقابدارانه در دشمنی با اهل بیت: در آثارش نموده است.
برای دریافت اصل مقاله، از نورمگز و یا مگیران ، آدرس های زیر را کپی و در نوار آدرس مرورگر خود وارد نمایید:
مگیران:
https://www.magiran.com/paper/2044947
نورمگز:
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1552697

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Critical-comparative Analysis of “Ibn Taymiyyah” and Sunnis opinions regarding the virtues of “Fatimah Al Zahra”

نویسندگان [English]

  • Reza Jalili 1
  • Rahman Bulhasani 2
1 PhD student of University of Religions and Religions.
2 Assistant Professor at University of Religions and Religions
چکیده [English]

Ibn Taymiyyah is one of the Sunni intellectuals who has the most comments regarding the Prophet's household. His words, in many cases, are not only in conflict with the views of the great scholars and Sunni narratives, but also seek to create an extreme intellectual trend in hostility to Ahl al-Bayt. Employing the descriptive analytical method in this article, the intellectual approach of Ibn Taymiyyah has been accentuated, amongst his works titled as “the masked Nassibi”; in fact, Ibn Taymiyyah is the founder of an intellectual stream against Ahl al-Bayt. Ergo, firstly, the definition of Nassibi has been mentioned, then its sorts as well as its state of being considered as gradation and the approach of a number of Sunni scholars about Ibn Taymiyyah’s misconceptions with regard to Ahl al-Bayt have been debated, afterwards, the impudence and the offensiveness towards holy Fatimah al Zahra’s personality, owing to the presence of the approach of the masked Nasb have been observed. Finally, a distinction has been drawn between Ibn Taymiyyah’s belief of Nasb and that of famous Nassibis of history, then the repercussions and the doctrinal proofs of the masked Nasb against the household of God’s prophet within the next generations were referred. Minimizing and denial of the virtues of Ahl al Bayt and holy Fatimah constitute His general and overall approach regarding them, not a number of exaltation of them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ibn Taymiyyah
  • Ahl al-Bayt
  • masked Nassibi
  • Minimizing
  • holy Zahra
قرآن کریم
-        ابن عثیمین، محمد بن صالح(1419)، شرح العقیدة الواسطیه، تحقیق: سعد فواز الصمیل، چ5، ریاض: دار ابن الجوزی.
-        ابن مغازلی واسطی، علی بن محمد(1424ق)، مناقب أمیرالمؤمنین علی بن أبی طالب7، تحقیق: ترکی بن عبدالله وادعی، صنعا: دارالآثار.
-    ابن ناصرالدین الدمشقی، محمد(1980م)، الرَدُ الوَافر؛ علی مَن زَعَم بأنُّ مَن سمّی ابن تیمیة«شیخ الاسلام» کافرٌ، زهیر الشاویش، بیروت: المکتب الاسلامی.
-        ابن­الوردی، عمر بن مظفر(1417ق)، تاریخ ابن الوردی، بیروت: دارالکتب العلمیة.
-        ابن­بطوطة، محمد(1987م)، رحلة ابن بطوطة المسماة تحفة النظار فی غرائب الامصار وعجائب الأسفار، تحقیق: محمدعبدالمنعم العریان  بیروت: داراحیاء العلوم.
-        ابن­تیمیه(بی­تا)، العقیدة الواسطیة بتعلیق ابن­مانع، الریاض: مکتبة المعارف.
-        ـــــــ(1423ق)، الرد على الأخنائی قاضی المالکیة، المحقق: الدانی بن منیر آل زهوی، بیروت: المکتبة العصریة.
-        ـــــــ(بی­تا)، الردّ على الأخنائی و استحباب زیارة خیر البریة، تحقیق: عبدالرحمن بن یحیى المعلمی الیمانی، القاهرة: الناشر المطبعة السلفیة.
-        ـــــــ(1986م)، منهاج السنة النبویة، محقق: محمد رشاد سالم، الریاض: جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة.
-        ـــــــ(1426ق)، مجموع الفتاوای،(دورۀ 37 جلدی) محقق: انور الباز، چ3، الریاض: دار الوفاء.
-        ابن­حجر عسقلانی، احمد بن علی(1326ق)، تهذیب التهذیب، هند: مطبعة دائرة المعارف النظامیة.
-        ـــــــــــــــــــــــــــــــ(1379ق)، فتح الباری بشرح صحیح البخاری، تعلیقات: عبدالعزیز بن باز، بیروت: دارالمعرفة.
-        ـــــــــــــــــــــــــــــــ(1971م)، لسان المیزان، چ2، هند/ بیروت: دائرة المعارف النظامیة/ مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
-        ـــــــــــــــــــــــــــــــ(1972م)، الدرر الکامنة فی أعیان المائة الثامنة، المحقق: محمد عبدالمعید ضان، چ2، الهند: مجلس دائرة المعارف العثمانیة.
-        ابن­حجر هیثمی، احمدبن‌محمد(بی­تا)، الفتاوى‌الحدیثیة، بیروت: دار الفکر.  
-        ـــــــــــــــــــــــــــ(1997م)، الصواعق المحرقة على أهل الرفض و الضلال و الزندقة، المحقق: کامل محمد الخراط، لبنان: مؤسسة الرسالة.
-        ابن­عساکر، أبوالقاسم علی(1995م)، تاریخ دمشق، محقق: عمرو بن غرامة العمروی، [بی‌جا]دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع.
-        ابن­منظور، محمد(1414ق)، لسان العرب، چ3، بیروت: دار صادر.
-        ابوالقاسم، الطبرانی(بی­تا)، المعجم الکبیر، المحقق: حمدی بن عبد المجید السلفی، چ2، القاهرة: مکتبة ابن تیمیة.
-        ابی‌یعلى الموصلی(1407ق)، المعجم، المحقق: إرشاد الحق الأثری، فیصل آباد: إدارة العلوم الأثریة.
-        احمد ابن حنبل(2001م)، مسند الإمام أحمد بن حنبل(مجموعۀ 44 جلدی)، تحقیق: شعیب الأرنووط، بیروت: موسسه الرسالة.
-        الدارقطنی، ابوالحسن علی بن عمر(1985م)، العلل الواردة فی الأحادیث النبویة، تحقیق: محفوظ الرحمن زین الله السلفی، الریاض: دارطیبة.
-        اصفهانی، ابونعیم(۱۳۹۴ق)، حلیة الأولیاء و طبقات الأصفیاء، مصر: السعادة.
-        الألبانی، محمدناصرالدین(1995م)، سلسلة الأحادیث الصحیحة وشیء من فقهها وفوائدها، الریاض: مکتبة المعارف للنشر و التوزیع.
-        بحرانی، یوسف(1377)، الشهاب الثاقب فی بیان معنی الناصب، تحقیق: سید مهدی رجایی، قم: المحقق.
-        البخاری، محمد بن اسماعیل(1423ق)، صحیح البخاری، دمشق: دار ابن­کثیر.
-        البلاذُری، احمد(1996م)، أنساب الأشراف، تحقیق: سهیل زکار، بیروت: دار الفکر.
-        ابن أبی عاصم، أبوبکر(1991م)، الآحاد و المثانی، المحقق: د. باسم فیصل أحمد الجوابرة، الریاض: دار الرایة.
-        بن­حسن السلامی، عبدالرحمان(2005م)، ذیل طبقات الحنابلة، تحقیق: عبدالرحمن بن سلیمان العثیمین، الریاض: مکتبة العبیکان.
-        الحاکم النیسابوری، ابوعبدالله محمد بن عبدالله(1990م)، المستدرک علی الصحیحین، تحقیق: مصطفی عبدالقادر عطا، بیروت: دار الکتب العلمیه.
-        الحسکانی، عبداله بن أحمد(2010م)، شواهد التنزیل لقواعد التفضیل، بیروت: موسسة الأعلمی للمطبوعات.
-         حلی، حسن بن یوسف(1414ق)، تذکرة الفقهاء، قم: مؤسسة آل البیت: لاحیاء التراث.
-        الخراشی، سلیمان بن صالح(1998م)، شیخ الاسلام لم یَکُن ناصبیاً، الریاض: دار الوطن للنشر.
-        الخطیب البغدادی، أحمد بن علی(بی­تا)، الکفایة فی علم الروایة، المحقق: ابوعبدالله السورقی، المدینة المنورة: المکتبة العلمیة.
-        ـــــــــــــــــــــــ(2002م)، تاریخ بغداد، المحقق: بشار عواد معروف، بیروت: دار الغرب الإسلامی.
-        الذهبی، شمس‌الدین(2007م)، العلو للعلی الغفار، تحقیق: حسن بن علی السقاف، بیروت: دار الامام الرواس.
-        الذهبی، شمس الدین(بی­تا)، بیان زغل العلم و الطلب، تحقیق: محمد زاهد الکوثری، القاهرۀ: المکتبة الازهریة للتراث.
-        ـــــــــــــــــ(1410ق)، سیر اعلام النبلاء، تحقیق: شعیب الانؤوط، مؤسسة الرسالة.
-        زمخشری، محمود بن عمر(1407ق)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، چ3، بیروت: دار الکتاب العربی.
-        السبکی، تقی­الدین(بی­تا)، السیف الصیقل، تحقیق: محمد زاهد الکوثری، القاهره: المکتبة الازهریة للتراث.
-        السقاف، حسن بن علی(2007م)، مجموع رسائل السقاف، ج1، چ2، بیروت: دار الامام الرواس.
-        شهید ثانی، زین الدین بن علی(1413ق)، مسالک الافهام، چ1، قم: دار الهدى للطباعة و النشر.
-        عبدالروف المناوی، محمد(1415ق)، فیض القدیر شرح الجامع الصغیر، تحقیق: احمد عبد السلام، بیروت: دار الکتب العلمیة.
-        العَریفی، محمد، 1429ق، موقف ابن تیمیه من الصوفیة، ریاض، مکتبة دارالمنهاج.
-    الغماری، احمد بن محمد بن الصدیق(1969م)، علی ابن ابی­طالب، إمام العارفین أو البُرهان الجلی فی تحقیق الصوفیة الی علی، تحقیق: احمد محمد مرسی، القاهرة: المطعبة السعادة.
-        فراهیدی، خلیل بن احمد(1410ق)، العین، تحقیق: مهدی المخزومی و إبراهیم السامرائی، قم: مؤسسة دار الهجرة.
-        فرحان المالکی، حسن(1418ق)، نحو إنقاذ التاریخ الإسلامی، الریاض: موسسة الیمامة الصحفیة.
-         فرحان المالکی، حسن(1425ق)، الصحبة و الصحابة بین الاطلاق اللغوی و التخصیص الشرعی، الأردن: مرکز الدراسات التاریخیة.
-        ـــــــــــــــــــــ(1430ق)، قرائة فی کتب العقائد المذهب الحنبلی نموذجاً، الاردن، مرکز الدرسات التاریخیة.
-        القحطانی، سعیدبن وهف(بی­تا)، شرح العقیدة الواسطیة، الریاض: مطبعة سفیر.
-        القرموشی، عمربن صالح(2003م)، اهل­البیت عند شیخ الاسلام ابن­تیمیة، جده: مرکز التاصیل للدراسات و البحوث.
-        القفاری، ناصر بن عبداله(1418ق)، أصول مذهب الشیعة الامامیة الإثنی عشریة، دارالجیزة، دار الرضا.
-        کاظم عبداله، عادل(2006م)، دین النواصب، چ1، [بی­جا]:  شبکۀ انصار الصحابۀ المنتجبین.
-        ــــــــــــــــ(2007م)، موقف علماء أهل السنة من ابن­تیمیة، بیروت: دار وادی السلام للتحقیق و النشر.
-         کوثری، احمد(1393)، «بررسی ریشه‌های تاریخی ناصبی‌گری»، پژوهش­نامه سراج منیر، س4، ش16.
-        مجتهدی، مهدی(1393)، «معناشناسی ناصبی­گری با تاکید بر متون امامیه تا قرن هفتم»، فصلنامه امامت­پژوهی، ش13و14، س4، ص: 181-163.
-        مسلم بن الحجاج، أبوالحسن(1998م)، صحیح مسلم، تحقیق: ابوصهیب الکرمی، الریاض: بیت الافکار الدولیة.
-         مصطفوى، حسن(1368)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، چ1ف تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
-        معروف الحسنی، هاشم(1398)، دراسات فی الحدیث و المحدثین، بیروت: دار التعارف.
-        میرزایی، علیرضا(1394)، منزلت اهل بیت در نگاه ابن­حنبل و ابن­تیمیه، پایان­نامه دکتری، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
-        نجفی، محمد حسن(1367)، جواهر الکلام، تحقیق: شیخ عباس قوچانی، چ3، تهران: دار الکتب الاسلامیة.
-        النویری، احمد بن عبد الوهاب(1423ق)، نهایة الأرب فی فنون الأدب، چ1،القاهرة: دار الکتب و الوثائق القومیة.
-        الهرّاس، محمد بن خلیل(1415ق)، شرح العقیدة الواسطیة، ویلیه ملحق الواسطیة، چ3، [بی­جا]: دار الهجرة للنشر و التوزیع.
-        الهندى، علاء الدین(1405ق)، کنز الاعمال فى سنن الاقوال و الافعال، بیروت: مؤسسة الرسالة.
-        الهیثمی، نورالدین(1994م)، مجمع الزوائد و منبع الفوائد، القاهرة: مکتبة القدسی.
الیافعی، أبو محمد(1997م)، مرآة الجنان و عبرة الیقظان، تحقیق: خلیل المنصور، بیروت، دار الکتب العلمیة.