نقد دیدگاه ابن تیمیه در باب تقیه

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

استادیار پردیس فارابی دانشگاه تهران

چکیده

در سنجشِ دو اثر ابن تیمیه، یعنی کتاب منهاج السنۀ با  الفتاوی الکبری تهافتی یافت می‌شود؛  ابن تیمیه در منهاج السنۀ، تقیه را از اصول عقاید شیعه و مختص به آنان دانسته است. آن‌گاه آن را با دروغ و نفاق یکی دانسته و بر آن شده که اصول شیعه قابل اعتماد نیست، این در حالی است که همو در الفتاوی الکبری هم دروغ مصلحتی و هم تقیه اکراهی را تجویز نموده است و این تناقضی است گویا که قابل انکار نیست. در مورد تقیه، کلیت ناروا بودن دروغ ثابت نیست، چون دروغ مصلحتی-چنان که وی گفته- جایز است و تقیه از این نوع است؛ و نیز، یکی دانستن نفاق با تقیه، خطا است، چرا که اولی اظهار ایمان و پنهان کردن کفر است، در صورتی که تقیه خلاف آن است. افزون بر این، مطالب منهاج السنۀ با آیات وحیانی نیز ناسازگار بوده و در تناقض است. آیات کریمه به صراحت یا به طور ضمنی یا به صورت گزارشی، جواز تقیه را بیان کرده و کلمات مفسرین اهل سنت نیز بیانگر همین واقعیت است و این نشان می دهد که تقیه مختص به شیعه نبوده و عموم مسلمانان بلکه همه عقلا آن را پذیرفته و به کار بسته‌‏اند.
برای دریافت اصل مقاله، از نورمگز و یا مگ ایران ، آدرس های زیر را کپی و در نوار آدرس مرورگر خود وارد نمایید:
مگ ایران:
https://www.magiran.com/paper/2044950
نورمگز:
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1552700

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Criticism on the theory of “Ibn-Taymiyyah” about prevarication

نویسنده [English]

  • Seyed Hossain Noori
Professor of Farabi Campus - University of Tehran
چکیده [English]

An inexactitude is found, making comparison amongst Menhaj al-Sunna and Al-Fatavi al-kobra; in Menhaj, Ibn Taymiyyah has considered prevarication as one of the rudiment of Shiites and has confined it to them; then, he has drawn an analogy between that and mendaciousness as well as hypocrisy and has concluded that the fundamental beliefs of Shiite is not trustable. Whereas, he, personally, has entitled prudential lying and reluctantly prevarication, while it is an undeniable contradiction; the generality of the deprecation of lying is not corroborated, owing to the fact that prudential lying is permitted (as he has mentioned) and prevarication is of this sort. Moreover, weighing mendaciousness and prevarication identically, is a fallacy, since the former one is a declaration of faith in addition to the disguise of infidelity, while prevarication is in contradiction with this. Furthermore, the sayings of Menhaj is incompatible with the verses of the holy Quran. The holy verses consider prevarication permissible unequivocally, parenthetically or reportedly, besides the words of Sunni interpreters are demonstratives of this effectual fact. Ergo, prevarication is not particularly for Shiites and is accepted and employed amongst not only all Muslims but the scholars as well.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ibn-Taymiyyah
  • Shiite
  • prevarication
  • lying
  • mendaciousness
-        ابن ابی الدنیا، أبوبکر عبدالله(1413ق)، الحلم، تحقیق: محمد عبدالقادر أحمد عطا، چ1، بیروت: مؤسسة الکتب الثقافیة.
-        ابن ابی شیبة الکوفی، أبوبکر عبدالله بن محمد(1409ق)، الکتاب المصنف فی الأحادیث والآثار، تحقیق: کمال یوسف الحوت، چ1، ریاض: مکتبة الرشد.
-        ابن الجوزی، أبوالفرج(بی‌تا)، کتاب الأذکیاء، [بی‌جا]مکتبة الغزالی.
-        ابن تیمیه الحرانی، أحمد عبدالحلیم(1406ق)، منهاج السنة النبویة، تحقیق: د. محمد رشاد سالم، چ1، [بی‌جا] مؤسسة قرطبة.
-        ــــــــــــــــــــــــــــــــ(1408ق)، الفتاوى الکبرى، تحقیق: قدم له حسنین محمد مخلوف، بیروت: دار المعرفة.
-        ابن حجر عسقلانی، شهاب الدین(1424ق)، فتح الباری، چ2، بیروت: دار المعرفة للطباعة والنشر.
-        ابن عساکر الدمشقی، أبی‌القاسم علی بن الحسن(1995م)، تاریخ مدینة دمشق و ذکر فضلها و تسمیة من حلها من الأماثل، تحقیق: محب الدین أبی سعید عمر بن غرامة العمری، بیروت: دار الفکر.
-        ابن قیم الجوزیة، محمد بن ابی‌بکر(1411ق)، اعلام الموقعین عن رب العالمین، تحقیق: محمد عبدالسلام، چ1، بیروت: دار الکتب العلمیة.
-        ـــــــــــــــــــــــــــــ(بی‌تا)، بدائع الفوائد، محقق: علی بن محمد العمران، جده: مجمع الفقه الإسلامی.
-        ابن‏عربى، محمد بن عبدالله(1408ق)، احکام القرآن(ابن عربى)، چ1، لبنان: دار الجیل.
-        ابن‏کثیر، اسماعیل بن عمر(1419ق)، تفسیر القرآن العظیم(ابن کثیر)، محقق: شمس‏الدین محمد حسین، چ1، بیروت: دارالکتب العلمیة.
-        البانی، محمد ناصر(1405ق)، إرواء الغلیل، کتاب الحج، تحقیق/ إشراف: زهیر الشاویش، چ2، بیروت: المکتب الإسلامی.
-        البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل(2017م)، صحیح البخاری، تحقیق: د. مصطفى دیب البغا، چ3، بیروت: دار ابن کثیر، الیمامة.
-        البزار، أبوبکر أحمد(1409ق)، البحر الزخار، تحقیق: د. محفوظ الرحمن، چ1، بیروت: مؤسسة علوم القرآن/ مکتبة العلوم و الحکم.
-        البیهقی، احمد بن الحسین(1410ق)، شعب الإیمان، تحقیق: محمد السعید بسیونی زغلول، چ1، بیروت: دار الکتب العلمیة.
-        الجزائری الدمشقی، طاهر(1416ق)، توجیه النظر إلى أصول الأثر، تحقیق: عبدالفتاح أبوغدة، چ1، حلب: مکتبة المطبوعات الإسلامیة.
-        جصاص، احمد بن على(1405ق)، احکام القرآن(جصاص)، محقق: محمد صادق قمحاوى‏، چ1، بیروت: دار إحیاء التراث العربی‏.
-        جوادی آملی، عبدالله(1387)، تسنیم، چ1، قم: مرکز نشر اسراء.
-        الدیلمی الهمذانی، أبوشجاع(1406ق)، الفردوس بمأثور الخطاب، تحقیق: السعید بن بسیونی زغلول، چ1، بیروت: دار الکتب العلمیة.
-        الذهبی، شمس‌الدین محمد بن احمد(بی‌تا)، تذکرة الحفاظ، چ1، بیروت: دار الکتب العلمیة.
-        ــــــــــــــــــــــــــــــ(1413ق)، سیر أعلام النبلاء، تحقیق: شعیب الأرناؤوط، چ7، بیروت: مؤسسة الرسالة.
-        ـــــــــــــــــــــــــــــــ(1413ق)، المنتقى من منهاج الاعتدال فی نقض کلام أهل الرفض و الاعتزال، المحقق: محب الدین الخطیب، السعودیۀ: الرئاسة العامة لإدارة البحوث العلمیة والإفتاء والدعوة و الإرشاد.
-        السیوطی، جلال‌الدین عبدالرحمن(بی‌تا)، جامع الأحادیث.
-        الشافعی، محمد بن ادریس(1403ق)، الأم، چ2، بیروت: دارالفکر.
-        شوکانى، محمد(1414ق)‏، فتح القدیر، چ1، دمشق: دار ابن کثیر.
-        الشیبانی، أحمد بن حنبل أبوعبدالله(1403ق)، مسند أحمد بن حنبل، مصر: مؤسسة قرطبة.
-        صائب عبدالحمید(1414ق)، ابن تیمیة حیاته، عقائده، موقفه من الشیعة و اهل البیت:، قم: مؤسسة دائرة المعارف الفقه الاسلامی.
-        الصنعانی، أبو بکر عبد الرزاق بن همام(1403ق)، المصنف، تحقیق: حبیب الرحمن الأعظمی، ناشر: المکتب الإسلامی - بیروت، الطبعة: الثانیة.
-        الطوفی،سلیمان بن عبدالقوى(1423ق)، الإشارات الالهیة الى المباحث الأصولیة.
-        ظهیر الباکستانی، إحسان إلهی(1396ق)، بین الشیعه و اهل السنه، چ3، باکستان: إدارة ترجمان السنة.
-        عواجی، غالب بن علی(1422ق)، فرق معاصرۀ تنسب الی اسلام و بیان مواقفها، چ4، جدۀ: المکتبۀ العصریۀ الذهبیۀ.
-        قرطبى، محمد بن احمد(1364)‏، الجامع لأحکام القرآن،‏ چ1، تهران: ناصر خسرو.
-        القفاری، ناصر الدین(1414ق)، اصول مذهب  الشیعه الاثنی عشریه - عرض و نقد، چ1، دار النشر.
-        الکوفی، هناد بن السری(1406ق)، الزهد، تحقیق: عبدالرحمن عبدالجبار الفریوائی، چ1، کویت: دار الخلفاء للکتاب الإسلامی.
-        لوح، محمد أحمد(1418ق)، جنایۀ التأویل الفاسد، چ1،  دار ابن عفان.
-        متقی هندی، علاء الدین علی بن حسام الدین(1419ق)، کنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، تحقیق: محمود عمر الدمیاطی، چ1، بیروت: دار الکتب العلمیة.
-        نظّام، حسن بن منصور(1310ق)، الفتاوى العالمکیریة، مصر: المطبعة الکبرى الأمیریة.
-        النمری، یوسف بن عبد البر(1398ق)، جامع بیان العلم و فضله، بیروت: دار الکتب العلمیة.
-        النووی، أبو زکریا یحیى بن شرف(1392ق)، شرح النووی علی صحیح مسلم، چ2، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
-        نیشابوری، ابوعبدالله(2017م)، المستدرک علی الصحیحین، بیروت: دارالمعرفه.
نیشابوری، نظام الدین الاعرج(1416ق)، تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان‏، چ1، بیروت: دارالکتب