نقد و بررسی قاعدۀ «وجوب سکوت در قبال مشاجرات صحابه»

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه مازندران

2 عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه

چکیده

از اختلافات اساسی مکتب اهل بیت: و مکتب سقیفه، کیفیت مواجهه با تاریخ صدر اسلام و عملکرد صحابه و وقایع آن دوران است. شیعیان معتقد به ضرورت بررسی منصفانه وقایع آن دوران، متناسب با مستندات نقلی بوده و اصحابی را که از ایمان استوار و فرمانبرداری نسبت به قرآن و پیامبر برخوردار بودند شایسته احترام می­دانند، ولی کسانی را که از این ویژگی برخوردار نبوده و دچار لغزش و حتی مرتکب جرائمی شدند، با سایر افراد برابر ندانسته و به نقد و حتی مخالفت با آنها می­پردازند. در مقابل، اهل سنت به نظریه عدالت کامل صحابه باور داشته و انتقاد ازعملکرد آنان را برنمی­تابند. در همین راستا به ابداع قاعده­ای کلامی پرداخته و به موجب آن، سکوت در برابر مشاجرات صحابه را واجب و ضروری دانستند. سؤال این است که آیا این قاعده با قرآن و سنت منطبق است؟ این مقاله با روش توصیفی، تحلیلی و با استناد به منابع معتبر، قاعده مزبور را مورد بررسی قرار داده و نادرستی آن را به اثبات می­رساند.
برای دریافت اصل مقاله، از نورمگز و یا مگیران ، آدرس های زیر را کپی و در نوار آدرس مرورگر خود وارد نمایید:
مگیران:
https://www.magiran.com/paper/2044946
نورمگز:
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1552695

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining of relation between real dignity and legal dignity of Imam

نویسندگان [English]

  • abdorrahman bagherzadeh 1
  • ezzoddin rezanejad 2
1 Assistant Professor at Mazandaran University
2 Member of the faculty of Al-Mustafa University
چکیده [English]

A number of the fundamental discrepancies amongst the ideologies of Ahl al-Bait and the Saghifah, are their point of view of the history of Islam’s incipience, the function of companions and the incidents occurred during that period. Shiites hold the view that those events are obliged to be scrutinized impartially considering the available criteria, and those companions who had enormous faith in the holy Quran and the prophet as well as giving them obedience, deserve respect. By contrast, those who do not enjoy this property and conducted delicts are identical to the vulgar and were criticized and opposed. However, Sunnis believe in the theory of the companions’ full justice and are profoundly disagree with any criticisms of them. Consequently, they have embarked upon the invention of a theological principle which considers the silence against the disputes of the companions as a religious essence. Now the question is, does this principle match the holy Quran and the tradition of the prophet? This article, applying the descriptive-analytical method and employing verified sources, surveys the mentioned principle and proves its falsity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sunnis
  • disputes between Companions
  • the principle of forbearance
  • Companions Justice
  • Ijtihad
-        آلوسی، سید محمود(۱۴۱۵ق)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، ویرایش: علی عبدالباری عطیه، چ1، بیروت: دار الکتب العلمیه.
-        ‏‫ألبانی، محمد ناصرالدین(۱۴۱۵ق)، سلسلة الأحادیث الصحیحة و شیء من فقهها وفوائدها، ریاض: مکتبة المعارف للنشر والتوزیع.
-        ‏‫ـــــــــــــــــــــ(۱۴۱۲ق)، سلسلة الأحادیث الضعیفة و الموضوعة و أثرها السیئ فی الأمة،  ریاض: دار المعارف.
-        ‏‫ابن ابی­الحدید، أبوحامد عزالدین بن هبة الله(۱۴۱۸ق)، شرح نهج البلاغه، ویرایش: محمد عبد الکریم النمری، چ1، بیروت: دارالکتب العلمیه.
-        ‏‫ابن ابی­حاتم، عبدالرحمن بن محمد(۱۲۷۱ق)، الجرح و التعدیل، چ1، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
-        ‏‫ابن ابی­شیبه، أبوبکر عبدالله بن محمد(۱۴۰۹ق)، المصنف فی الأحادیث و الآثار، ویرایش: کمال یوسف الحوت، چ1، ریاض: مکتبۀ الرشد.
-        ‏‫ابن اثیر جزری، عزالدین أبی­الحسن علی بن محمد(۱۴۱۷ق)، أسد الغابة فی معرفة الصحابة، ویرایش: عادل أحمد الرفاعی، چ1، بیروت: دارإحیاء التراث العربی.
-        ‏‫ابن اثیر جزری، مبارک بن محمد(۱۳۹۹ق)، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، ویرایش: طاهر أحمد الزاوى-محمود محمد الطناحی، بیروت: المکتبة العلمیة.
-        ‏‫ابن اثیر شیبانی، أبوالحسن علی بن محمد بن عبدالکریم(۱۴۱۷ق)، الکامل فی التاریخ، ویرایش: عمر عبد السلام تدمری، بیروت: دار الکتاب العربی.
-        ‏‫ابن بطال قرطبی، ابوالحسن علی بن خلف(۱۴۲۳ق)، شرح صحیح البخاری، ریاض: مکتبة الرشد.
-        ‏‫ابن‌تیمیه، أحمد بن عبدالحلیم حرانی(۱۴۲۶ق)، مجموع الفتاوى، ویرایش: أنور الباز-عامر الجزار، دار الوفاء.
-        ــــــــــــــــــــــــــــــ(۱۴۰۶ق)، منهاج السنۀ، ویرایش: دکتر محمد رشاد سالم، مصر: مؤسسة قرطبه.
-        ‏‫ابن‌جوزی، جمال‌الدین أبوالفرج(۱۴۰۶ق)، الضعفاء و المتروکین، ویرایش: عبدالله القاضی، چ1، بیروت: دار الکتب العلمیه.
-        ‏‫ــــــــــــــــــــــــــــــ(۱۴۱۵ق)، الموضوعات، ویرایش: توفیق حمدان، بیروت: دار الکتب العلمیه.
-        ‏‫ــــــــــــــــــــــــــــــــ(۱۴۲۲ق)، زاد المسیر فی علم التفسیر، ویرایش: مهدی عبدالرزاق، چ1، بیروت: دار الکتاب العربی.
-        ‏‫ابن حجر عسقلانی، أبوالفضل أحمدبن علی(۱۴۰۴ق)، تهذیب التهذیب، چ1، بیروت: دار الفکر.
-        ‏‫ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ(۱۴۱۲ق)، الإصابة فی تمییز الصحابه، ویرایش: علی محمد البجاوی، چ1، بیروت: دار الجیل.
-        ‏‫ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ(۱۳۷۹ق)، فتح الباری شرح صحیح البخاری، ویرایش: محب الدین الخطیب، بیروت: دار المعرفة.
-        ‏‫ابن‌حجر هیثمی، ابی­العباس أحمد شهاب الدین مکی(۱۹۹۷م)، الصواعق المحرقه، ویرایش: عبدالرحمن بن عبدالله الترکی و کامل محمد الخراط، بیروت: مؤسسة الرسالۀ.
-        ‏‫ابن حزم اندلسی، علی بن أحمد(بی­تا)، الفصل فی الملل و الأهواء و النحل، قاهره: مکتبة الخانجی.
-        ‏‫ابن حنبل، امام احمد(۱۴۰۸ق)، العقیدة روایة أبی بکر الخلال، ویرایش: عبد العزیز عزالدین السیروان، دمشق: دار قتیبه.
-        ‏‫ابن صلاح شهرزوری، أبوعمرو عثمان بن عبدالرحمن(۱۹۸۴م)، علوم الحدیث(مقدمه ابن صلاح)، مکتبة الفارابی.
-        ‏‫ابن عاشور، محمد طاهر(۱۴۲۰ق)، التحریر و التنویر، چ1، بیروت: مؤسسة التاریخ العربی.
-        ‏‫ابن عربی، ابوبکر محمد بن عبدالله(۱۴۰۷ق)، العواصم من القواصم، ویرایش: محب الدین الخطیب و محمود مهدی الاستانبولی، بیروت: دارالجیل.
-        ‏‫ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمرو(بی­تا)، البدایة والنهایة، بیروت: مکتبۀ المعارف.
-        ‏‫ــــــــــــــــــــــــــــــــ(۱۴۰۱ق)، تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دارالفکر.
-        ‏‫ابن ملقن، سراج‌الدین أحمد الأنصاری(۱۴۲۵ق)،  البدر المنیر فی تخریج الأحادیث و الأثار الواقعة فی الشرح الکبیر، ویرایش: مصطفى أبوالغیط و عبدالله بن سلیمان و یاسر بن کمال، چ1، ریاض: دار الهجرة للنشر و التوزیع.
-        ‏‫اشعری، ابوالحسن(۱۴۰۰ق)، مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلین، آلمان: فرانس شتاینر.
-        ‏‫الانصاری، ابویحیی زکریا بن محمد(بی‌تا)، غایة الوصول فی شرح لب الأصول، مصر: دار الکتب العربیه.
-        ‏‫الغنیمان، عبدالله‌بن‌محمد(۱۴۳۰)، سبائک الذهبیه بشرح العقیده الواسطیه، ریاض: دار ابن الجوزی.
-        ‏‫ــــــــــــــــــــــ(بی­تا)، شرح العقیدة الواسطیة(دروس صوتی)، نرم افزار الشاملۀ.
-        ‏‫امینی، عبدالحسین(۱۴۱۶ق)، الغدیر فی الکتاب و السنة و الأدب، چ1، قم: مرکز الغدیر للدراسات الإسلامیة.
-        ‏‫باقلانی، ابوبکر محمد بن طیب(۱۴۰۷ق)، الإنصاف فیما یجب اعتقاده ولا یجوز الجهل به، ویرایش: عماد الدین أحمد حیدر، بیروت: عالم الکتب.
-        ‏‫ـــــــــــــــــــــــــــ(بی­تا)، الانصاف، ویرایش: محمد زاهد الکوثری.
-        ‏‫بخاری، محمد بن إسماعیل أبوعبدالله(۱۴۰۷ق)، الجامع الصحیح المختصر(صحیح بخاری)، ویرایش: دکتر مصطفى دیب البغا، چ3، بیروت: دار ابن کثیر.
-        ‏‫بزار، أبوبکر أحمدبن عمروبن عبدالخالق(۱۴۰۹ق)،  البحر الزخار(مسند بزار)، ویرایش: دکتر محفوظ الرحمن زین الله، چ1، بیروت: مؤسسة علوم القرآن، مکتبة العلوم و الحکم.
-        ‏‫بغدادی، أحمد بن علی أبوبکر الخطیب(۱۴۰۳ق)،  الجامع لأخلاق الراوی و آداب السامع، ویرایش: دکتر محمود طحان، ریاض: مکتبة المعارف.
-        ‏‫بیضاوی، عبدالله بن عمر(۱۴۱۸ق)، أنوار التنزیل و أسرار التأویل، ویرایش: محمد عبدالرحمن ‏مرعشلى، بیروت: دار إحیاء التراث العربی‏.
-        ‏‫تیمی اصفهانی، أبوالقاسم اسماعیل ابن محمد بن الفضل(۱۴۱۹ق)، الحجة فی بیان المحجة و شرح عقیدة أهل السنة، ویرایش: محمد بن ربیع بن هادی عمیر المدخلی، ریاض: دار الرایه.
-        ‏‫ذهبی، شمس‌الدین ابوعبدالله(۱۴۱۳ق)، سیر أعلام النبلاء، ویرایش: شعیب الأرناؤوط و محمدنعیم العرقسوسی، چ9، بیروت: مؤسسة الرسالۀ.
-        ـــــــــــــــــــــــــ(۱۹۹۵م)، میزان الاعتدال فی نقد الرجال، ویرایش: شیخ علی محمد معوض و الشیخ عادل أحمد، بیروت: دارالکتب العلمیة.
-        ‏‫زمخشری، أبوالقاسم محمود بن عمرو جارالله(۱۴۰۷ق)، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، چ3، بیروت: دار الکتاب العربی.
-        ‏‫شاهین، دکتر شیخ موسی(بی­تا)، فتح المنعم شرح صحیح مسلم، چ1، مصر: دار الشروق.
-        ‏‫طبرانی، سلیمان بن أحمد بن أیوب أبوالقاسم(۱۴۰۴ق)، المعجم الکبیر، ویرایش: حمدی‌بن عبدالمجید السلفی، چ2، موصل: مکتبة الزهراء{.
-        ‏‫طبری، محمد بن جریر(۱۴۰۷ق)، تاریخ الأمم و الملوک، چ1، بیروت: دار الکتب العلمیۀ.
-        ‏‫ــــــــــــــــــــ(۱۴۱۲ق)، جامع البیان فی تفسیر القرآن، چ1، بیروت: دارالمعرفۀ.
-        ‏‫طنطاوی، محمد سید(۱۹۹۷م)، التفسیر الوسیط للقرآن الکریم، قاهره: نهضة مصر.
-        ‏‫عراقی، ابوالفضل عبدالرحیم(۱۴۱۳ق)، الاربعین العشاریه، ویرایش: بدر عبدالله البدر، بیروت: دار ابن حزم.
-        ‏‫فخر رازی، محمد بن عمر(۱۴۲۰ق)، تفسیر الکبیر( مفاتیح الغیب)، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
-        ‏‫ــــــــــــــــــــــــ(۱۴۰۰ق)، المحصول فی علم الأصول، ویرایش: طه جابر فیاض العلوانی، چ1، ریاض: جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة.
-        ‏‫قاری، ملاعلی بن سلطان بن محمد(۱۴۲۱ق)، شرح الشفا بتعریف حقوق المصطفی، بیروت: دار الکتب العلمیة.
-        ‏‫قرطبی، محمد بن احمد(۱۳۶۴)، الجامع لأحکام القرآن. چ1، تهران: انتشارات ناصر خسرو.
-        ‏‫لالکائی، أبوالقاسم هبة الله(۱۴۲۳ق)، شرح أصول اعتقاد أهل السنة و الجماعة، ویرایش: أحمد بن سعد بن حمدان الغامدی، عربستان: دارطیبه.
-        ‏‫مسعودی، أبوالحسن علی بن الحسین(بی­تا)، مروج الذهب.
-        ‏‫مصلح، خالد بن عبد الله بن محمد(بی­تا)، شرح العقیدة الواسطیة(دروس صوتی)، نرم‌افزار الشاملۀ.
-        ‏‫مقدسی، محمد بن طاهر(بی­تا)، البدء و التاریخ، مصر: مکتبة الثقافة الدینیة.
-        ‏‫ـــــــــــــــــــ(۱۴۱۶ق)، ذخیرۀ‌ الحفاظ، ویرایش: عبدالرحمن الفریوائی، ریاض: دارالسلف.
-        ‏‫مناوی، زین‌الدین عبدالرؤوف(۱۳۵۶ق)، فیض القدیر شرح الجامع الصغیر، چ1، مصر: المکتبة التجاریة الکبرى.
-        ‏‫نسایی، أبوعبدالرحمن احمد بن شعیب(۱۴۱۱ق)، سنن کبری، ویرایش: دکتر عبدالغفار سلیمان البنداری و سید حسن کسروی، چ1، بیروت: دار الکتب العلمیۀ.
-        ‏‫نووی دمشقی، محیی الدین ابی زکریا(۱۳۹۲ق)، شرح صحیح مسلم، چ2، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
-        ‏‫نیشابوری، ابوالحسین مسلم بن حجاج(بی­تا)، صحیح مسلم، بیروت: دارإحیاء التراث العربی.
‏‫هیثمی، حافظ نورالدین (۱۴۰۷ق)، مجمع الزوائد و منبع الفوائد، قاهره/بیروت: دار الریان للتراث؛ دار الکتاب العربی.