واکاوی دیدگاه استاد جوادی آملی در نسبت عقل و دین و تأثیر آن بر علم دینی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار انجمن حکمت و فلسفه ایران

2 دانشجوی دکترای دین پژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی

چکیده

استاد جوادی آملی درباره رابطه عقل­ و دین دیدگاه بدیعی ارائه کرده است. ایشان با بازخوانی محل نزاع و ارائه تعریفی متفاوت از عقل در این مباحث، دو حوزه نسبتاً منحاز انگاشته عقل و دین و علم و دین را به هم پیوند می‌زند. در نتیجه با بازشناسی نسبت عقل و دین، به پرسش امکان یا عدم امکان تحقق علمی دینی نیز پاسخ داده می‌شود. وی عقل را در این مباحث به معنای وسیعی که معادل تمامی دریافت‌های متعارف انسانی است به کار برده است. عقل به این معنا هر دریافت بشری را پوشش می‌دهد و از سوی دیگر مراد از دین نیز صرفاً معارف منقول نیست، بلکه اگر مؤدای قول خداوند دینی است، محتوای فعل او به طریق اولی چنین است. این‌گونه است که عقل در کنار نقل معتبر به منبعی از منابع معرفتی دین تبدیل و امکان تعارض آنها از اساس منتفی می‌شود. با تبیین رابطه عقل و دین، چگونگی رابطه علم و دین نیز روشن می­شود. اگر علوم تجربی  درهندسه معرفت دینی جایگاه خود را درست دریابند و در سایه فلسفه و دین به مطالعه جهان بپردازند به طبیعت به عنوان خلقت نگریسته و پرده از کتاب تکوین الهی بر خواهند داشت و به این اعتبار دینی­خواهند بود. دیدگاه استاد جوادی در رابطه با علم دینی، دیدگاهی معتدل و واقع نگر است.
 
برای دریافت اصل مقاله، از نورمگز و یا مگیران ، آدرس های زیر را کپی و در نوار آدرس مرورگر خود وارد نمایید:
مگیران:
https://www.magiran.com/paper/1490233
نورمگز:
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1083162

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Professor Javādī Āmolī Point of View Regards to Intellect and Religion and Its Influence on the Subject of Science and Religion

نویسندگان [English]

  • Mahdi Abullahi 1
  • mostafa salehi 2
1 Assistant Professor and faculty member of the Iran Philosophy and Hekmat Institute
2 PhD student of Religion Studies,University of Religions and Denominations
چکیده [English]

Great scholar and professor, Mr. Javādī Āmolī, has presented an exquisite view in regards to the relationship of Intellect and Religion. By reviewing the focal point and providing a different definition of Intellect in such discussions he is able to reconcile the two sort of biased categories of (intellect & religion) and (science & religion) together; hence by recognition of intellect and religion’s relation, the answer to possibility or impossibility of religious sciences’ existence will get answered by itself. Prof. Javādī has used intellect in a broad definition which is equivalent to all humanitarian standard perceptions. In this meaning, the intellect will cover any sort of perception which is trusted by humanity. From another side the meaning of religion is not only the transmitted or narrative knowledge but rather if the reward of God’s word is religious, a fortiori, the content of his action will also be the same. This is how intellect will become authentic along valid narration and will become a source for religious understandings and furthermore the possibility of their conflict will be voided from the essence. By explaining the relation of intellect and religion the relation of science and religion will also become clear. It is because science is one objective reference of many references of the Intellect. If science finds its rightful place within the religious knowledge hierarchy and continues to study the world through the support of true philosophy and looks at nature as a creature it will take the blinds off of the divine Cosmic and by such mean they will be religious.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Javādī Āmolī
  • Intellect & Religion
  • Religious Science
  • Religious Knowledge Hierarchy
-        ابن سینا، ابوعلی حسین(1956)،البرهان، نشر وزارۀ التربیۀ و التعلیم، القاهره.
-        استینزبی، درک(1386)،  علم،عقلودین، ترجمه: علی حقی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم.
-        اف هات، جان(1385)، علمودینازتعارضتاگفتگو، ترجمه: بتول نجفی، کتاب طاها، قم.
-        باربور، ایان(1385)، علم ودین، ترجمه: بهاء الدین خرمشاهی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران.
-        پترسون، مایکل و دیگران(1383)، عقلواعتقاددینی، ترجمه: احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، طرح نو، تهران.
-        تیلیش، پل(1381)، الهیاتسیستماتیک، ترجمه: حسین نوروزی، ج1، انتشارات حکمت، تهران.
-        جعفری، محمد(1386)، عقلودینازمنظرروشنفکراندینیمعاصر، صهبای یقین، قم.
-        جوادی آملی، عبدالله(1386)، منزلت عقل درهندسهمعرفتدینی، مرکز نشر اسراء، قم.
-        ـــــــــــــــــ (1386)، تفسیرانسانبهانسان، مرکز نشر اسراء، قم.
-        ـــــــــــــــــ (1380)، انتظاربشرازدین، مرکز نشر اسراء، قم،
-        جی هی وود(1382)، توماس،پلتیلیش، نگاه معاصر، تهران.
-        حسنی، حمید رضا و دیگران(1390)، علمدینیدیدگاه‌هاو ملاحظات،پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم.
-        خسروپناه، عبدالحسین(1390)، علامهطباطباییفیلسوفعلوم انسانی‌ـ‌اسلامی، ج1، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران.
-        رشاد، علی اکبر(1392)، فصلنامهکتابنقد، سال پانزدهم، شماره 69، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه.
-        صادقی، هادی(1386)، عقلانیتایمان، کتاب طاها، قم.
-        الفاخوری، حنا و خلیل الجر(1373)، تاریخفلسفهدرجهاناسلام، ترجمه: عبدالمحمد آیتی، انتشارات علمی،فرهنگی، تهران.
-        یوسفیان، حسن و شریفی، احمدحسین(1386)، عقلووحی، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران.
-         Plantinga, Alvin and wolterstorff, Nicholas (2004): Faith and Rationality, 1university of Notre Dame Press.
-         William. P.Alston, problems of philosophy of religion,’’ The Encyclopedia of
-         Philosophy, Paul Edwards Ed (1972): New York, Macmillan publishing,  Vole 6