بازخوانی انگاره «هستی» در معنویت‌گرایی جدید

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

چکیده

دیدگاه افراد درباره چیستیِ هستی و نسبت انسان و خدا با کلّ هستی، در نحوه معنویت‌گرایی آنها مؤثر است. شیوه معنویت‌گرایی فردی که هستی(طبیعت، ماوراء طبیعت، انسان و خدا) را یک کلّ یکپارچه و بدون تمایز فرض می‌کند با فردی که عرصه غیب و شهود را متمایز می‌داند و انسان و خدا را دو موجود مستقل به حساب می‌آورد تفاوت‌هایی بسیار دارد. در این مقاله با استفاده از پژوهش‌های موجود درباره عقاید معنویت‌گرایان جدید نشان خواهیم داد که انگاره هستی در این جریان چگونه ترسیم می‌شود و هستی‌شناسی برخاسته از این انگاره چه تأثیراتی در خداشناسی و انسان‌شناسی معنویت‌گرایان جدید دارد. در مقاله حاضر با استفاده از مفهوم مونیسم سعی خواهیم کرد این مدل هستی‌شناختی را تبیین کرده و به اجمال به برخی لوازم اعتقادی آن اشاره کنیم.
 
برای دریافت اصل مقاله، از نورمگز و یا مگ ایران ، آدرس های زیر را کپی و در نوار آدرس مرورگر خود وارد نمایید:
مگ ایران:
https://www.magiran.com/paper/1951932
نورمگز:
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1444754

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Review of the idea of “Existence” in new spirituality

نویسنده [English]

  • Ahmad Shakernejad
Assistant Professor at Islamic Sciences and Culture Academy
چکیده [English]

People's perspective about Essence, Existence and the ratio of man and God to the whole Existence, are effective in their spirituality. The spirituality style of one who assumes (Nature, Supernatural, Man and God) a seamlessly whole has many differences with the one who knows distinctly the unseen and intuition area and of course God and Man as two independent entities. In this paper, we will show by the available research that how the idea of "Existence" draw in this style and what kind of effects have Ontology derives from this style on Theology and Anthropology of new spiritualists. In this article, by the concept of monism we will try to explain this kind of Ontology and briefly mention to some of its essentials beliefs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • New spirituality
  • postmodern ontology
  • Monism
  • Transmogrification
  • Self-fulfillment
- حمیدیه، بهزاد (1391)، معنویت در سبد مصرف، تهران، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
- دباغ، سروش(1390)، «طرح‌واره‌ای از عرفان مدرن(1)؛ تنهایی معنوی»، مجله آسمان، دوره جدید، ش1، پیاپی 102.
- سروش، عبدالکریم و دیگران(1388)، سنت و سکولاریسم، تهران: صراط.
- شاکرنژاد، احمد(1395)، « الهیات معنویت؟ معنویت پست مدرن و امکان سنجی استخراج نظام الهیاتی »، فصلنامه نقد و نظر. ش83.
- شاکرنژاد، احمد(1394)، رواج معنویت؛ روی‌گردانی از دین یا بازگشت به دین، اسلام و مطالعات اجتماعی، ش1.
- شاکرنژاد، احمد(1396)، مفهوم معنویت در عصر پسامدرن، تهران: مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت.
- شایانفر، شهناز (1393)، تعالی حلول در فلسفه اسپینوزا و ملاصدرا، تهران:حکمت.
- فنایی‌ اشکوری‌، محمد(1394)، شاخصه‌های عرفان ناب شیعی، ‏‫ویراست ۲، قم: ‏‫انتشارات حکمت اسلامی.
- کمپل، کولین(۱۳۸۷)، «تئودیسه «عصر جدید» برای عصر جدید»، مترجم باقر طالبی‌دارابی، هفت آسمان، ش۱۰ ،ص210-187.
- گریفین‌، دیوید ری (1388)، خدا و دین در جهان پسا‌مدرن، مترجم حمیدرضا آیت‌اللهی‌، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- ملکیان، مصطفی(1389)، عقلانیت و معنویت پس از ده سال(سخنرانی در تالار شیخ انصاری دانشگاه تهران).
- موحدیان‌ عطار، علی (1388)، ‏‫مفهوم عرفان، ‏‫انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، ‏‫قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
-      Chandler, Siobhan (2011), " The Social Ethic of Religiously Unaffiliated Spirituality ". ProQuest Dissertations Publishing.
-      Chandler, Siobhan (2013), The Way of the Spiritual Seeker, As Above so below, in ed.D.Bryant, Ways of the Spirit, Norman Fiering of Brown University, Pandora press.
-      Cowan, Nelson (2012), the Spiritual, But not Religious Movement: Toward on Ethic of “Quasi – Official”, Wesley theological seminary.
-      Ferrer, Jorge N, and Jacob H Sherman (2008), The Participatory Turn: Spirituality, Mysticism, Religious Studies. SUNY Press.
-      Griffin, David Ray (1988), Spirituality and Society: Postmodern Visions. Sunny Press.
-      Hawkins, Merrill M (2006), Personal Spirituality, in: Faith in America: Changes, Challenges, New Directions. Edited by Charles H. Lippy. Greenwood Publishing Group.
-      Heelas, Paul (1994), “The Limits of Consumption and the Post Modern Religion of the New Age.” The Authority of the Consumer, 102–15.
-         __________ (2007), “The Spiritual Revolution of Northern Europe: Personal Beliefs.” Nordic Journal of Religion and Society 20, no. 1, 1–28.
-         __________ (2009), Spiritualities of Life: New Age Romanticism and Consumptive Capitalism. John Wiley & Sons.
-      Hinnells John, R (1995) “A New Dictionary of Religions,”.
-      Lynch, Gordon (2007), New Spirituality: An Introduction to Progressive Religion, Touris.
-      Wuthnow, Robert (1998), “The New Spiritual Freedom.” In: Cults and New Religious Movements, wiley – Blackwell.