Review and Criticism of Newberg in Terms of Religious Deeds and Mind Based on Neuroethology

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Processor, Theology department of Semnan University

2 Associate Professor of Clinical Psychology, University of Semnan

3 Masters of Theology, Semnan University

Abstract

“Neuroethology” as interdisciplinary and new theology topic tries to make connection between science and religion by studying and reviewing correlated physiologic of human brain in mystical experiences through scanning religious people’s brain. Professor “Andrew Newberg”, the contemporary doctor and researcher of religious studies is intended to express a new solution in form of a methodology in resolving the relation between science and religion and creating common fields for thinking and religious life by proving religious experiences scientifically. In this article in addition of introducing this major, we will review the solutions and results of researches being carried by Newberg in analyzing and proving religious experience and his level of success in his claim. The relation of brain and mind, religious experience and spirituality are among topics which have been reviewed by Newberg research and studies. And we will elucidate and review the results and outcomes of such researches. Even though there are some criticism against the basis of Newberg’s findings and his methodology is not completely feasible, yet providing answer for topics and issues such as the nature of religion, awareness of human and the possibility of universal awareness, how to reach calmness and being good and how is it possible for all the humans to reach a new level of understanding could explain the importance of such major.

Keywords


-         باربور، ایان(1384)، علم و دین، بهاء الدین خرمشاهی، چ4، تهران:  مرکز نشر دانشگاهی.
-         پترسون، مایکل و دیگران(1379)، عقل و اعتقاد دینی، ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، چ3، تهران: ، انتشارات طرح نو.
-         چالمرز، آلن(1387)، چیستی علم، ترجمه سعید زیبا کلام، چ2، تهران: سمت.
-         دکارت، رنه(1390)، گفتار در روش درست راه بردن عقل، ترجمه محمد علی فروغی، تهران: مهردامون.
-         راسل، برتراند(1387)، تحلیل ذهن، ترجمه منوچهر بزرگمهر، چ3، تهران: خوارزمی.
-         سرل، جان(1392)، درآمدی کوتاه به ذهن، محمد یوسفی، چ1، تهران:  نشر نی.
-         کلامی فرد، شیما(1395)، علم اعصاب و درک خداوند، روزنامه سپید، شماره796، ص12.
-         گلشنی، مهدی(1385)، از علم سکولار تا علم دینی، چ3، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
-         نیوبرگ، آندرو، دآکوئیلی، اوگن و رأس، وینس(1393)، چرا خدا هرگز نمی‌میرد؟دانش مغز و بیولوژی باور، فرناز کامیار، چ1، تهران: هورمزد.
-         نیوبرگ، آندرو، والدمن، مارک رابرت(1393)، چگونه خدا مغز شما را تغییر می‌دهد؟، شهناز رفیعی، چ2، قم: بخشایش.
-         یونگ، کارل گوستاو(1370)، روان شناسی و دین، ترجمه فؤاد روحانی، تهران: شرکت سهامی کتاب‌های جیبی.
منابع انگلیسی:
-         Barbour, Ian(1998), Religion and Science: Historical and Contemporary Issues, Sanfrancisco: Harper.
-         Gutting, Gary(1982), Religion Belief and Religious Skepticism, NoterDame, Univercity of NoterDame.
-         Newberg, Andro(2010), Principles of Neurotheology, U.S.A and England, Ashgate Publishing company.
-         Newberg, Andro(2010), Principles of Neurotheology, U.S.A and England, Ashgate Publishing company.
-         Newberg, Nancy Wintering, Dharma S. Khalsa, Hannah Roggenkamp  and Mark (2010)”Waldmanb Meditation Effects on Cognitive Function and Cerebral Blood Flow In Subjects with Memory Loss: A Preliminary Study”, Journal of Alzheimer’s Disease 20- p 517–526.