نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار فلسفه، دانشکده الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد

2 دانش‌آموخته و محقق کارشناسی ارشد جامعۀ المصطفی,العالمیۀ

چکیده

این مقاله به نقد و بررسی دیدگاه پروفسور «پاول هک»، یکی از اسلام شناسان برجسته آمریکایی، در خصوص رابطه اسلام و مسیحیت با مقوله دموکراسی در کتاب «زمینه مشترک، اسلام، مسیحیت و تکثرگرایی دینی» پرداخته است. وی در این کتاب آورده است که بهترین مدل فلسفی برای گفتگوی بین الادیانی و در اینجا اسلام و مسیحیت، تکثرگرایی دینی است و با توجه به تکثرگرایی دینی می‌توان فهمی از اسلام و مسیحیت ارائه کرد که با مقتضیات زندگی در جوامع مدرن سازگاری داشته باشد. سکولاریزم و دموکراسی دو میوه مدرنیته هستند که اسلام و مسیحیت می‌توانند خود را با توجه به آموزه‌های متن مقدس و سیره عالمان دینی در اعصار گذشته با آنها تطبیق دهند. در این نوشته ابتدا مبانی معرفت شناختی ‌ـ فلسفی تکثرگرایی دینی مورد پذیرش وی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و سپس دیدگاه دین اسلام(قرائت شیعی)در مورد حکومت و دموکراسی با توجه به مبانی معرفتی نظریه سیاسی اسلام شرح داده شده است.
 
برای دریافت اصل مقاله، از نورمگز و یا مگیران ، آدرس های زیر را کپی و در نوار آدرس مرورگر خود وارد نمایید:
مگیران:
https://www.magiran.com/paper/1490232
نورمگز:
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1083169

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Review the Paul heck’s idea in the book of common ground

نویسندگان [English]

  • Jafar Morvarid 1
  • Hasan Tavassoli 2

1 Assistent Profesor

2 MA of Al-Mustafa International University

چکیده [English]

This article is a review of Professor Paul L Heck claims about Islam, Christianity and democracy in the book “Common GroundIslam, Christianity, and Religious Pluralism” .in this book he claims that the best philosophical model for interfaith dialogue, here Islam and Christianity, is religious pluralism and it is possible by religious pluralism to offer an understanding of both Islam and Christianity that is in harmony with implications of modern societies. Secularism and democracy are hallmarks of modernism but both two religions can accommodate themselves with them. This article examines and criticizes the epistemological and philosophical presuppositions of his idea, and in contrast elaborates Islam Idea about these topics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islam
  • Christianity
  • Democracy
  • Pluralism
  • Religious State
  • Secularism
-         قرآن کریم
-         نهج البلاغه
-         ابن ابی الحدید، فخرالدین ابوحامد عبدالحمید(1965)، شرح نهج البلاغه، عزالدین عبدالمجید، تحقیق: محمد ابوالفضل ابراهیم، دار احیاء الکتب العربیه، چ 2، بیروت.
-         آقاجانی قناد، محمدرضا(1380)، تساهل و تسامح از دیدگاه امام علی}‌‌‌‌، مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، قم.
-         پترسون، مایکل و دیگران(1388)، عقل و اعتقاد دینی، ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، طرح نو، تهران.
-         جرداق، جرج(1341)، امام علی} ندای عدالت انسانیت، ترجمه میرزا ابوالحسن شعرانی، کتاب فروشی اسلامیه، قم.
-         حسنی، ابوالحسن(1383)، سیطره دین بر ساحت دنیا، چ1، سروش مهر، تهران.
-         حسینی بحرانی، سید هاشم(1416)، البرهان فی تفسیر القرآن، بنیاد بعثت، تهران.
-         حسینی، سیدحسن)1383)«بحثی تطبیقی پیرامون بررسی ریشه‌ها، پیش زمینه‌ها و خاستگاه‌های نظریه تکثرگرایی دینی در مسیحیت و اسلام»،اندیشه دینی، شماره 10.
-         دباغ، سروش(۱۳۸۸)، امر اخلاقی‌ـ‌امر متعالی، کتاب پارسه، تهران.
-         طباطبایی، سیدمحمدحسین(1374)، ‌المیزان‌فی تفسیر القرآن، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی، جامعه مدرسین، قم.
-         طبرسی، فضل بن حسن(1381)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ترجمه علی کرمی، سازمان چاپ و انتشارت.
-         کامران، حسن(1381)، «مبانی و ادله فکری و فلسفی کثرت‌گرایی»، معرفت، شماره 54.
-         گلپایگانی، علی‌ربانی(1375)، «تحلیل‌ و نقد پلورالیزم» مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، تهران.
-         لگنهاوسن، محمد(1376)،«پلورالیسم بررسی اصول اخلاقی و سیاسی پلورالیسم دینی» ترجمه محمد حسین زاده، معرفت، شماره 22.
-         ــــــــــــــــ(1379)، اسلام و کثرت‌گرایی دینی، ترجمه نرجس جواندل، چ1، مؤسسه فرهنگی طه، قم.
-         محقق داماد، مصطفی(1378)، دین، فلسفه و قانون، چ1، انتشارات سخن، تهران.
-         مصباح یزدی، محمدتقی(1382)، نظریه سیاسی اسلام، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم.
-         مطهری، مرتضی(1379)، جاذبه و دافعه علی}، چ35، انتشارت صدرا، تهران.
-         معادیخواه، عبدالمجید(1379)، خورشید بی‌غروب نهج البلاغه(ترجمه نهج‌البلاغه)، نشر ذره، تهران.
-         مکارم شیرازی، ناصر و دیگران(1376) تفسیر نمونه، چاپ13، دارلکتب الاسلامیه, تهران.
-         ــــــــــــــــــــــــــــ(1383) برگزیده تفسیر نمونه، تحقیق احمدعلی بابایی،چ14، دارالکتب الاسلامیه، تهران.
-         ــــــــــــــــــ(1428) الأمثل فی تفسیر کتاب الله المنزل، مدرسه الامام علی‌بن ابی طالب}، قم.
-         نصری، عبدالله(1380) یقین گمشده، انتشارت سروش، تهران.
-         هیک، جان(1378) مباحث پلورالیسم دینی، ترجمه عبدالرحیم گواهی، تهران.
-         ــــــــــ(1376) فلسفه دین،  ترجمه بهزاد سالکی، چ1، انتشارات بین‌المللی‌الهدی، تهران.
-         ــــــــــ(1384) «مسیحیت، ‌دینی همچون دیگر ادیان؟»،بازتاب اندیشه،شماره 65.
-         واعظی، احمد(1385)، حکومت اسلامی، درسنامه اندیشه سیاسی اسلام، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم.

منابع انگلیسی

 
-        Feyerabend, Paul (1992). Against method (Repred) London [u.a.]: Verso.
-        Graham Maddox(1996), Religion and the Rise of Democracy (London:Routledge).
-        Heck, Paul L.(2009)Common ground: Islam, Christianity, and religious pluralism, Georgetown University Press, Washington, D.C.
-        Jamal Sankari, Fadlallah(2005): The Making of a Radical Shi‘ite Leader (London: Saqi,).
-        Mohamed Mahmoud, (2007), ‘‘When Shari‘a Governs: The Impasse of Religious Relation in Sudan,’’Islam and Christian-Muslim Relations18, no.2.
-        Muhammad Qasim Zaman(2002),The Ulama in Contemporary Islam: Custodians of Change(Princeton, NJ: Princeton University Press).