نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

استادیار جامعۀ المصطفی,‌العالمیۀ

چکیده

موضوع مقاله حاضر تحلیل و بررسی رابطه ذات و صفات حق‌تعالی است. در این نوشتار، فرضیه عینیت مصداقی صفات و ذات حق‌تعالی به ثبوت میرسد و فرضیه‌های رقیب یعنی فرضیههای سلبی، نیابت، حال و زیادت صفات بر ذات، ابطال می‌شوند. هدف اصلی طرح مسئله، نقد نظریات در بحث رابطه ذات و صفات باریتعالی و تبیین نظریه توحید صفاتی است. روش انجام تحقیق، توصیفی، ‌تحلیلی و انتقادی است. مهم‌ترین نتایجی که این مقاله به آنها دست یافته است، عبارت‌اند از بطلان نظریه سلبی صفات، بطلان نظریه نیابت(تعطیل ونفی)، بطلان نظریه حال، بطلان نظریه زیادت صفات برذات، تبیین نظریه عینیت مصداقی صفات و ذات و تبیین نظریه توحید صفاتی که بر نظریه عینیت مصداقی صفات و ذات، منطبق است.
 
برای دریافت اصل مقاله، از نورمگز و یا مگیران ، آدرس های زیر را کپی و در نوار آدرس مرورگر خود وارد نمایید:
مگیران:
https://www.magiran.com/paper/1490221
نورمگز:
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1083167

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis of the relationship between God 's essence and attributes

نویسنده [English]

  • Sayed Majid Mirdamadi

Assistant Professor of Al-Mustafa International University

چکیده [English]

This writing talks about the relationship between the Essence and Attributes of the Almighty. In this topic the theory of  external objectivity of the Almighty’s Essence and Attributes will get proven, and other rival theories such as Negation, Intermediary, Disposition (Hāl), and excess of Attributes over the Essence will get discarded. Main objective is explaining the theory of Attributive Unity, and criticizing the rest theories concerning the relationship of Almighty’s Essence and Attributes. The method used is descriptive, analytical and critical. Major outcomes of this article are: Invalidity of the Negation theory of Attributes, Invalidity of Intermediary theory, Invalidity of the disposition (Hāl) theory, Invalidity of the theory that Attributes exceed over the Essence, elucidating the theory of external objectivity of the Essence and Attributes, and Explaining the Attributive Unity theory that is in harmony with the theory of external objectivity of the Essence and Attributes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Concept
  • Instance
  • Essence
  • Attribute
  • Attributive Unity
-         ابن‌‌بابویه، محمدبن‌علی(1423)، التوحید، تحقیق: سید هاشم حسینی تهرانی، موسسه نشر اسلامی، قم. 
-         اشعری،  ابی‌الحسن(1400)،  مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلین، تصحیح: هلموت ریتر، چ3، دارالنشر فرانز شتاینر.
-         تبریزی، ملارجبعلی(1378)، رساله اثبات واجب، سیدجلال‌الدین آشتیانی(ویراستار)، منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران، ج1، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم.
-          جرجانی،  سیدشریف علی(1325ق)، شرح المواقف، منشورات شریف رضی، قم.
-         جوادی‌آملی، عبدالله(1368)، شرح حکمت متعالیه اسفار اربعه، ج 6، انتشارات الزهرا{، تهران.
-         حلی،  حسن‌بن‌یوسف(1407)، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، موسسه نشر اسلامی، قم. 
-         ــــــــــــــــــــــ(بی‌تا)،‌‏ انوارالملکوت‌فی‌شرح الیاقوت، تحقیق محمد نجمی زنجانی‏، چ2، الشریف الرضی، قم.
-         رحمانی، غلامرضا(1390)، فلسفه فلوطین، بوستان کتاب، قم.
-         زنوزی  ملاعبدالله(1397ق)، لمعات الهییه، تصحیح: سیدجلال‌الدین آشتیانی، تهران، انتشارات انجمن فلسفه ایران.
-         سبحانی، جعفر، الملل و النحل(بی‌تا)، موسسة الامام الصادق}، قم.‏
-         سبحانی ، جعفر(1425)، رسائل و مقالات، چ2، موسسة الامام الصادق}، قم.‏
-         سبزواری، ملاهادی(1383)، اسرارالحکم، تصحیح کریم فیضی، چ1، قم.
-         سیوری، مقداد بن عبدالله(1380)، اللوامع الالهیه، تحقیق: سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی، بوستان کتاب، قم.
-         ــــــــــــــــــــ(1365ش)، الباب الحادی عشر للعلامه حلی مع شرحیه النافع یوم الحشر و مفتاح الباب، تحقیق: مهدی محقق، تهران، موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل و دانشگاه تهران، تهران.
-         شهرستانی، محمد بن عبدالکریم(1968م)، الملل والنحل، تحقیق: عبدالعزیزمحمد الوکیل، موسسة الحلبی و شرکاه للنشر و التوضیع، قاهره.
-        شیرازی، صدرالدین‌محمد(1364)، الشواهدالربوبیه، تصحیح: سید جلال‌الدین آشتیانی، انتشارات دانشگاه مشهد.
-         ــــــــــــــــــــ(1981م)، الحکمة المتعالیه فی الاسفارالعقلیة الاربعه، داراحیاء التراث، بیروت.
-         ـــــــــــــــــــــ(1391ق)، شرح الاصول الکافی، چاپ سنگی، مکتبه المحمودی، تهران.
-         صبحی، احمد محمود(1405) فی علم الکلام، دارالنهضة عربی، بیروت.
-         صلیبا جمیل(1414)، المعجم الفلسفى، الشرکة العالمیة للکتاب‏، بیروت.
-        طباطبایی، سیدمحمدحسین(1364)، بدایة الحکمه، تصحیح: غلامرضا فیاضی، موسسه نشر اسلامی، قم.
-         ـــــــــــــــــــ(1404)، نهایة الحکمه، موسسه نشر اسلامی، قم.
-         طیب، سیدعبدالحسین(1362)،کلم الطییب در تقریر عقاید اسلام‏، چ4، کتابخانه اسلام، تهران.
-         علوی  عاملی، سید احمد(1396ق)، لطائف غیبیه، چاپخانه حیدری، تهران.
-         فیض کاشانی، ملامحسن(1383)، انوار الحکمه، تعلیق محسن بیدار فر، چ1، منشورات قم، مطبع شریعت، قم.
-         قمی، قاضی سعید(1362)، کلید بهشت، تصحیح: سیدمحمد مشکات، انتشارات الزهراء{، تهران.      
-         ـــــــــــــــ(1415)، شرح توحید صدوق، تصحیح نجفقلی حبیبی،  مؤسسه نشر وزارت ارشاد اسلامی، تهران.
-         لاهیجی، عبدالرزاق(1372)، گوهرمراد، تصحیح: زین العابدین قربانی، چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران.
-         مظفر،  محمد رضا(1412)،  عقاید الامامیه، چ1، موسسۀ البعثه، بیروت.
ولفسن، هری اوسترین(1368)، ترجمه: احمد آرام، انتشارات الهدی، تهران.