تبیین فلسفی امکان تعالی عشق از منظر حکمت صدرایی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته ارشد فلسفه و کلام اسلامی، گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، خراسان

2 استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، خراسان رضوی، ایران.

3 استاد گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، خراسان رضوی، ایران.

چکیده

یکی از مهم‌ترین مباحث در فلسفه اخلاق، عرفان و معنویت اسلامی نسبت میان عشق مجازی و عشق حقیقی است که به پرسش از امکان، چگونگی و معیار تعالی عشق از ساحت محسوس به مرتبه معقول و الهی بازمی‌گردد. حکمت صدرایی، با برخورداری از مبانی‌ای چون حرکت جوهری، تشکیک، اتحاد عاقل و معقول، و وحدت شخصی، امکان ارائه تبیینی جامع از امکان تعالی عشق را فراهم می‌سازد؛ مسیری که از عشق مجازی آغاز و در سیر وجودی نفس به عشق الهی و فنا در جمال مطلق منتهی می‌شود. این پژوهش، با روش تحلیل فلسفی‌ـ‌مفهومی، سه الگوی متمایز از امکان تعالی عشق در حکمت صدرایی را استخراج و تحلیل می‌کند: الگوی نخست مبتنی بر حرکت جوهری و سیر اشتدادی نفس، الگوی دوم بر پایه ادراکات مثالی و عقلی، و مدل سوم بر بنیاد وحدت وجود و شهود الهی . در ادامه، این سه الگو در محورهایی چون امکان سازگاری با رویکردهای تجربی از عشق، نقش اراده انسان در تعالی عشق، مرز عشق مجازی و حقیقی، و کارکرد معنوی عشق مقایسه شده‌اند. یافته‌ها نشان می‌دهد که این تبیین‌ها، با وجود تفاوت‌های مفهومی، در بستر حکمت متعالیه قابل جمع‌اند و می‌توان آن‌ها را سطوح مکملی از یک نظام فلسفی‌ـ‌معنوی در باب عشق تلقی کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Philosophical Explanation of the Possibility of the Transcendence of Love from the Perspective of Sadrian Philosophy

نویسندگان [English]

  • Mahdi Bakherad 1
  • Amir Rastin Toroghi 2
  • Seyyed Mortaza, Hosseini Shahrudi 3
1 M.A. in Islamic Philosophy and Theology, Department of Islamic Philosophy, Faculty of Theology and Islamic Studies, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Khorasan Razavi, Iran
2 Assistant Professor, Department of Islamic Philosophy, Faculty of Theology and Islamic Studies, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Khorasan Razavi, Iran
3 Professor, Department of Islamic Philosophy, Faculty of Theology and Islamic Studies, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Khorasan Razavi, Iran
چکیده [English]

Love and its related issues—particularly the relationship between metaphorical (majāzī) and true (ḥaqīqī) love—constitute central themes in Islamic moral philosophy and mysticism. This problem centers on the possibility, process, and criteria for the elevation of love from the sensory level to the intellectual and divine realms. Mulla Sadra’s transcendent philosophy (ḥikmat-e muta‘āliyah), grounded in principles such as substantial motion, gradation of being, the unity of intellect and intelligible, and the personal unity of existence, offers a comprehensive framework for explaining the possibility of love’s transcendence—a path that begins with metaphorical love and culminates in divine love and annihilation in absolute beauty. This study adopts a philosophical-conceptual method to extract and analyze three distinct models of love’s transcendence in Sadrian thought: (1) the model based on substantial motion and the intensification of the soul, (2) the model based on imaginal and intellectual perception, and (3) the model grounded in the unity of being and divine unveiling. These models are then comparatively examined through several axes: compatibility with empirical approaches to love, the role of human will in love’s ascent, the boundary between metaphorical and true love, and the spiritual function of love. Findings suggest that despite their conceptual differences, these models are reconcilable within the framework of transcendent philosophy and may be viewed as complementary layers of a unified philosophical-spiritual system of love.

کلیدواژه‌ها [English]

  • metaphorical love
  • true love
  • Mulla Sadra
  • substantial motion
  • unity of being