تحلیل انتقادی دیدگاه وهابیت در قبال حدیث «علی قسیم النار و الجنة» با تأکید بر منابع فریقین

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر همکار گروه مطالعات تطبیقی اسلام و ادیان، پژوهشکده بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام، جامعه المصطفی العالمیه خراسان، مشهد، ایران (نویسنده مسئول).

2 دانشیار گروه شیعه شناسی، دانشکده شیعه شناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب قم، قم، ایران.

چکیده

جریان وهابیت همواره تلاش وافر در نقد و رد فضائل امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام) مبذول داشته است. در میان این فضائل، احادیثی که دلالت بر جایگاه رفیع ایشان در میان صحابه دارند، به‌طور ویژه مورد توجه و مناقشه قرار گرفته‌اند. حدیث «علی قسیم النار و الجنة»، از جمله احادیثی است که آماج نقد و بررسی این جریان بوده است. اندیشمندان معاصر این جریان، این حدیث را جعلی و فاقد اعتبار سندی و متنی تلقی می‌کند؛ این در حالی است که بررسی دقیق آثار فضائل‌نگاری، تاریخی، رجالی، کلامی و حدیثی معتبر اهل‌سنت، دیدگاهی مغایر با ادعای وهابیت را آشکار می‌سازد. در این مقاله، با بهره‌گیری از روش توصیفی-تحلیلی و اتخاذ رویکردی انتقادی، اشکالات و شبهات مطرح‌شده از سوی وهابیت پیرامون این حدیث مورد واکاوی قرار می‌گیرد. در پایان، این پژوهش به این نتیجه دست یافته‌است که حدیث مذکور در منابع معتبر اهل‌سنت نقل شده و بسیاری از علمای برجسته آنان به توثیق راویان آن تصریح نموده‌اند. افزون بر این، شواهدی دال بر دلالت این حدیث بر منزلت والای امام‌علی (علیه‌السلام) در تمییز حق از باطل و جایگاه معنوی ایشان ارائه خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Critical Analysis of the Wahhabi Approach to the Hadith “Alī is the Divider of Paradise and Hellfire,” with Emphasis on Sunni and Shiʻi Sources

نویسندگان [English]

  • Safdar Rajabzadeh 1
  • Muhammad Ghafoorinezhad 2
1 Collaborative Researcher, Department of Comparative Studies of Islam and Religions, Imam Reza International Research Institute, Al-Mustafa International University, Khorasan Branch, Mashhad, Iran (Corresponding Author).
2 Associate Professor, Department of Shia Studies, Faculty of Shia Studies, Qom University of Religions and Sects, Qom, Iran
چکیده [English]

The Wahhābī movement has consistently exerted considerable effort in criticizing and repudiating the virtues attributed to Amīr al-Muʾminīn ʿAlī b. Abī Ṭālib (ʿa). Among these virtues, the traditions that underscore his exalted status among the Companions have received particular attention and dispute. The ḥadīth ʿAlī qasīm al-nār waʾl-janna (“ʿAlī is the Divider of Paradise and Hellfire”) is one such narration that has become a central target of Wahhābī critique. Contemporary Wahhābī scholars regard this report as fabricated and lacking both textual and isnād authenticity. However, a close examination of authoritative Sunnī works in faḍāʾil literature, historiography, ʿilm al-rijāl, kalām, and ḥadīth studies reveals a perspective contrary to Wahhābī claims. Adopting a descriptive-analytical method and a critical approach, this article examines the objections and doubts raised by Wahhābī scholars concerning this ḥadīth. The study concludes that the narration in question is indeed transmitted in reliable Sunnī sources, with numerous prominent scholars affirming the trustworthiness of its transmitters. Furthermore, additional evidence highlights the ḥadīth’s indication of Imām ʿAlī’s (ʿa) exalted spiritual rank in distinguishing truth from falsehood, as well as his elevated metaphysical status.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Wahhabism
  • virtues of 'Alī
  • hadīth 'Alī qasīm al-nār wa'l-janna
  • exaggeration (ghulūw)
  • multiplicity of transmission routes (ta'addud al-turuq)
ابن‎أبی‎یعلى، ابوالحسین. (بی‌تا). طبقات الحنابلة. دار المعرفة.‎
‎ابن‏جوزی، ابوالفرج. (۱۴۰۵ق). غریب الحدیث. دار الکتب العلمیة.‎
‎ابن‏منظور، محمد بن مکرم. (۱۴۰۲ق). مختصر تاریخ دمشق لابن عساکر. دار الفکر.‎
‎الآبی، منصور. (۱۴۲۴ق). نثر الدر فی المحاضرات. دار الکتب العلمیة.‎
‎البانی، محمد ناصرالدین. (۱۴۱۲ق). سلسلة الأحادیث الضعیفة والموضوعة وأثرها السیئ فی الأمة. دار المعارف.‎
‎بستی، ابن‏حبان. (۱۳۹۶ق). المجروحین من المحدثین والضعفاء والمتروکین. دار الوعی.‎
‎بغدادی، ابوبکر. (۱۴۲۲ق). تاریخ بغداد. دار الغرب الاسلامی.‎
‎بغدادی، محمد بن سعد. (۱۹۶۸). الطبقات الکبرى. دار صادر.‎
‎جزری، ابن‏اثیر. (۱۳۹۹ق). النهایة فی غریب الحدیث والأثر. المکتبة العلمیة.‎
‎جوهری، اسماعیل بن حماد. (۱۴۰۷ق). الصحاح تاج اللغة و صحاح العربیة. دار العلم للملایین.‎
‎جوینی، ابراهیم. (۱۴۰۰ق). فرائد السمطین فی فضائل المرتضى و البتول و السبطین و الأئمة من ذریتهم علیهم السلام. مؤسسة المحمود.‎
‎حسکانی، حاکم. (۱۴۱۱ق). شواهد التنزیل لقواعد التفضیل. مجمع إحیاء الثقافة ‏الاسلامیة.‎
‎خوارزمی، موفق بن احمد. (۱۴۱۱ق). المناقب. مؤسسة النشر الاسلامی.‎
‎دمشقی، ابن‏کثیر. (۱۴۰۷ق). البدایه والنهایة. مکتبة المعارف.‎
‎دمشقیة، عبد الرحمن. (۲۰۱۰). استدلال الشیعة بالسنة النبویة فی میزان النقد العلمی. دار الصفوه.‎
‎دمشقیة، عبد الرحمن. (بی‌تا). أحادیث یحتج بها الشیعة. مکتبه الشامله.‎
‎دیلمی، أبو شجاع. (۱۴۰۶ق). الفردوس بمأثور الخطاب. دار الکتب العلمیة.‎
‎ذهبی، شمس الدین. (۱۳۸۲ق). میزان الاعتدال فی نقد الرجال. دار المعرفة للطباعة والنشر.‎
‎رازی، ابن‏ابی حاتم. (۱۲۷۱ق). الجرح والتعدیل. دار إحیاء التراث العربی.‎
‎زمخشری، محمود. (بی‌تا). الفائق فی غریب الحدیث والأثر. دار المعرفة.‎
‎سیوطی، جلال الدین. (۱۴۲۰ق). تدریب الراوی فی شرح تقریب النواوی. دار الفکر.‎
‎شافعی، ابن‏عساکر. (۱۹۹۵). تاریخ مدینة دمشق. دار الفکر.‎
شبکۀ الدفاع عن السنه. (بی‏تا). قابل بازیابی در: https://www.dd-sunnah.net/records/search
‎طبری، محب الدین. (۲۰۱۴). الریاض النضرة فی مناقب العشرة. دار الکتب العلمیة.‎
‎طهرانی، سید محمد حسین. (۱۴۲۶ق). امام شناسی. انتشارات علامه طباطبایی.‎
‎عاصمی، احمد. (بی‌تا). العسل المصفى من تهذیب زین الفتى فی شرح سورة هل أتى‌. مجمع إحیاء الثقافة الاسلامیة.‎
‎عثمان الخمیس، محمد. (بی‌تا). فتاوى الشیخ عثمان الخمیس. الشاملة الذهبیة.‎
‎عثیمین، محمد بن صالح. (۱۴۲۳ق). شرح المنظومة البیقونیة فی مصطلح الحدیث. دار الثریا للنشر.‎
‎عقیلی، ابوجعفر. (۱۴۰۴ق). الضعفاء الکبیر. دار المکتبة العلمیة.‎
‎عیاض، موسی. (۱۴۰۷ق). الشفا بتعریف حقوق المصطفى. دار الفیحاء.‎
‎غماری، عبدالعزیز. (بی‌تا). بیان نکث الناکث المتعدی بتضعیف الحارث. دارالامام النووی.‎
‎فراهیدی، خلیل بن احمد. (۱۴۰۸ق). کتاب العین. مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.‎
‎قطنی، ابواحسن. (۱۴۰۵ق). العلل الواردة فی الأحادیث النبویة. دار طیبه.‎
‎کورانی، علی. (۱۴۲۵ق). جواهر التاریخ. دار الهدى.‎
‎مجلسی، محمد باقر. (۱۴۰۳ق). بحار الأنوار. مؤسسة الوفاء.‎
‎مزی، یوسف بن عبدالرحمن. (۱۴۰۰ق). تهذیب الکمال فی أسماء الرجال. مؤسسة الرسالة.‎
‎مغازلی، علی. (۱۴۲۴ق). مناقب أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب رضی الله عنه. دار الآثار.‎
‎مفلح، برهان الدین. (۱۴۱۰ق). المقصد الأرشد فی ذکر أصحاب الامام أحمد. مکتبة الرشد.‎
موقع فیصل نور. (بی‏تا). قابل بازیابی در: https://www.fnoor.com/main/articles.aspx?article
‎نیشابوری، حاکم. (۱۴۱۱ق). المستدرک على الصحیحین. دار الکتب العلمیة.‎
‎هروی، احمد. (۱۴۱۹ق). الغریبین فی القرآن والحدیث. مکتبة نزار مصطفى الباز.‎
‎هیتمی، احمد بن محمد. (۱۴۱۷ق). الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة. مؤسسة الرسالة.