روش‌شناسی متکلمان امامیه در اثبات تواتر احادیث امامت

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

دانش‌آموختۀ سطح چهار امامت تبیینی، مرکز امام‌شناسی حوزه علمیه، قم، ایران.

چکیده

حدیث به عنوان دومین منبع فهم دین پس از قرآن، اهمیت ویژه‌ای در شناخت معارف اسلامی دارد. در این میان، حدیث متواتر به دلیل حجیت مطلق و علم‌آوری قطعی، جایگاه برجسته‌ای در مباحثات کلامی دارد. از طرفی در گفتگوهای کلامی بهره‌وری از قواعد مشترک و متقن از ارکان اساسی اثبات مدعا به شمار می‌آید. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و مطالعات کتابخانه‌ای، به بررسی روش‌های متکلمان امامیه در اثبات تواتر احادیث امامت می‌پردازد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که متکلمان امامیه از پنج روش اصلی برای اثبات تواتر بهره جسته‌اند: تواتر مبنایی (مبتنی بر اصول علوم حدیث)، تواتر طریقی (بر اساس آثار تألیفی در جمع طرق حدیث)، تواتر اقراری (از طریق پذیرش مخالفان)، تواتر معیاری (با تعیین معیارهای خاص)، و تواتر اشتراکی (با گردآوری طرق حدیث از منابع مختلف اسلامی یا بین‌مذهبی). این روش‌ها مسیری متقن و کارآمد برای بهره‌مندی و احتجاج در گفتگوهای کلامی پیرامون مسئله امامت فراهم می‌آورند که می‌تواند در پیشبرد نوآوری در عرصه‌های کلامی بسیار مؤثر باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Methodology of Imami Theologians in Proving the Tawātur of Imamate Hadiths

نویسنده [English]

  • Ali Asghar Parsamoghadam
Graduated from the fourth level of explanatory Imamate at the Imamology Center of Qom Islamic Seminary, Qom, Iran.
چکیده [English]

As the second source for understanding religion after the Qurʾān, the Ḥadīth holds particular significance in the comprehension of Islamic doctrines. Among these, the mutawātir ḥadīth (a report of mass transmission) occupies a prominent position in theological (Kalām) discussions due to its absolute authority (ḥujjiyyah) and its capacity to confer definitive knowledge. Furthermore, the utilization of shared and methodologically sound principles is a fundamental component of substantiating claims in theological dialogues. Employing a descriptive-analytical methodology and based on library research, this study investigates the methods used by Imāmī theologians (mutakallimūn) to prove the tawātur of traditions concerning the Imamate (imāmah). The findings indicate that Imāmī theologians have utilized five principal methods to establish tawātur: Principle-Based Tawātur (based on the foundational principles of ḥadīth sciences), Transmission-Based Tawātur (based on works that compile the various chains of transmission—ṭuruq—of a ḥadīth), Confessional Tawātur (established through the acknowledgment of a tradition's authenticity by theological opponents), Criterion-Based Tawātur (which involves defining specific criteria for tawātur and demonstrating that the traditions meet them), and Collective Tawātur (proven by collating the chains of transmission from diverse Islamic and inter-sectarian sources). These methodologies provide a methodologically sound and effective framework for utilization and argumentation (iḥtijāj) in theological dialogues concerning the Imamate, which can be highly influential in advancing innovation within the field of Kalām.

کلیدواژه‌ها [English]

  • imamate traditions
  • methodology
  • Imāmī theologians
  • proof of tawātur
قرآن کریم
ابن‎بطریق، یحیی. (۱۴۰۷ق). عمدة عیون صحاح الأخبار فی مناقب إمام الأبرار. دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.‎
‎ابن‎تیمیه، تقی‎الدین. (۱۴۰۶ق). منهاج السنة النبویة فی نقض کلام الشیعة القدریة. جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامیة.‎
‎ابن‌حزم اندلسی، أبو محمد. (۱۴۰۸ق). المحلى بالاثار. دار الفکر.‎
‎ابن‎حزم، علی بن احمد. (۱۴۱۶ق). الفصل فی الملل و الأهواء و النحل. دار الکتب العلمیة.‎
‎ابن‌ساعاتی، مظفر الدین. (۱۴۰۵ق). نهایة الوصول إلى علم الأصول. جامعة أم القرى.‎
‎ابن‌سلام، أبو عبید القاسم. (۱۳۸۴ق). غریب الحدیث. مطبعة دائرة المعارف العثمانیة.‎
‎ابن‌شهرآشوب، محمد بن علی. (۱۳۷۹). مناقب آل أبی طالب علیهم السلام. علامه.‎
‎ابن‌طاووس، علی بن موسی. (۱۴۰۰ق). الطرائف. مطبعة الخیام.‎
‎ابن‎طاووس، على بن موسى. (۱۴۰۹ق). إقبال الأعمال. دار الکتب الاسلامیه.‎
‎ابن‎فارس، احمد بن فارس. (بی‌تا). معجم مقاییس اللغة. (عبد السلام محمد هارون، محقق). دار إحیاء الکتب العربیة.‎
‎ابن‎قدامة، عبد الله بن محمد. (۱۴۴۳ق). روضة الناظر وجنة المناظر. مؤسسة الریّان.‎
‎ابن‎کثیر. (۱۴۱۸ق). البدایة والنهایة. دار هجر.‎
‎أرموی، السراج. (۱۴۰۸ق). التحصیل من المحصول. مؤسسة الرسالة.‎
‎أزهری، محمد بن أحمد. (۲۰۰۱). تهذیب اللغة. دار إحیاء التراث العربی.‎
‎إسنوی، عبدالرحیم. (۱۴۲۰ق). نهایة السول شرح منهاج الوصول. دار الکتب العلمیة.‎
‎امینی، عبدالحسین. (۱۴۱۶ق). الغدیر فی الکتاب و السنة و الأدب. مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیة.‎
آمدی، علی. (۱۴۰۲ق). الاحکام فی أصول الأحکام. المکتب الاسلامی.‎
‎بابرتی، محمد. (۱۴۲۶ق). الردود والنقود شرح مختصر ابن الحاجب. مکتبة الرشد ناشرون.‎
‎باشاالبابانی، اسماعیل. (۱۹۵۱). هدیة العارفین أسماء المؤلفین وآثار المصنفین. وکالة المعارف بإسطنبول.‎
‎پارسانیا، حمید. (۱۳۸۸). روش‌شناسی علوم انسانی با رویکرد اسلامی. عیار پژوهش در علوم انسانی، 1(۲).، 39ـ54.
‎جزائری، طاهر بن صالح. (۱۴۱۶ق). توجیه النظر إلى أصول الأثر. مکتبة المطبوعات الاسلامیة.‎
‎جزری، محمد بن محمد. (بی‌تا). أسنی المطالب فی مناقب سیدنا علی بن أبی طالب کرم الله وجهه. مکتبة الامام أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) العامة.‎
‎جوهری، اسماعیل بن حماد. (بی‌تا). الصحاح. دار العلم للملایین.‎
‎حاجی‌خلیفه، مصطفى. (۱۹۴۱). کشف الظنون عن أسامی الکتب والفنون. مکتبة المثنى.‎
‎حاکم نیشابوری. (۱411ق). المستدرک على الصحیحین. دار الکتب العلمیة.‎
‎حقیقت، سیدصادق. (۱۳۸۵). روش‌شناسی علوم سیاسی. دانشگاه مفید.‎
‎حمصی رازی، محمود بن علی. (۱۴۱۲ق). المنقذ من التقلید. دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.‎
‎حموی، یاقوت. (۱۴۱۴ق). معجم الأدباء. دار الغرب الاسلامی.‎
‎خطیب بغدادی، أبو بکر. (۱۳۵۷ق). الکفایة فی علم الروایة. جمعیة دائرة المعارف العثمانیة.‎
‎ذهبی، شمس الدین. (۱۴۰۵ق). سیر أعلام النبلاء. (شعیب الأرناؤوط و همکاران، محققان). مؤسسة الرسالة.‎
‎ذهبی، شمس الدین. (۱۴۱۹ق). تذکرة الحفاظ. دار الکتب العلمیة.‎
‎راغب اصفهانی، حسین بن محمد. (بی‌تا). مفردات ألفاظ القرآن. (صفوان عدنان داوودی، محقق). دار الشامیة.
‎زبیدی، محمد مرتضى الحسینی. (۱۴۰۵ق). لقط اللالئ المتناثرة فی الأحادیث المتواترة. دار الکتب العلمیة.‎
‎زحیلی، محمد مصطفى. (۱۴۲۷ق). الوجیز فی أصول الفقه الاسلامی. دار الخیر.‎
‎سایر، آندرو. (۱۳۸۸). روش در علوم اجتماعی: رویکردی رئالیستی. (عماد افروغ، مترجم). پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.‎
‎سخاوی، محمد بن عبد الرحمن. (۱۴۲۴ق). فتح المغیث بشرح الفیة الحدیث للعراقی. مکتبة السنة.‎
‎سلطان الواعظین، محمد. (۱۳۷۹). شبهای پیشاور در دفاع از حریم تشیع. دار الکتب الاسلامیة.‎
‎سمرقندی، علاء الدین. (۱۴۰۴ق). میزان الأصول فی نتائج العقول. مطابع الدوحة الحدیثة.‎
‎سیوطی، عبد الرحمن بن أبی بکر. (بی‌تا). تدریب الراوی فی شرح تقریب النواوی. دار طیبة.‎
‎شهید ثانی، زین‌‌الدین بن علی. (۱۴۰۸ق). الرعایة فی علم الدرایة. کتابخانه آیت الله مرعشی (ره).‎
‎شیرازی، أبو إسحاق. (۱۴۲۴ق). اللمع فی أصول الفقه. دار الکتب العلمیة.‎
‎صاحب رام پوری، نجم الغنی خان. (بی‌تا). مزیل الغواشی شرح اردو اصول الشاشی. کراچی: آرام باغ.‎
‎طحان، محمود. (۱۴۲۵ق). تیسیر مصطلح الحدیث. مکتبة المعارف.‎
‎طوسی، محمد بن حسن. (۱۳۸۲). تلخیص الشافی. محبین.
‎طوسی، محمد بن حسن. (۱۴۰۶ق). الاقتصاد فیما یتعلق بالاعتقاد. دار الأضواء.‎
‎طوسی، محمد بن حسن. (۱۴۱۴ق). رسائل الشیخ الطوسی (المفصح فی الامامة). دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.‎
‎طوسی، محمد بن حسن. (۱۴۱۷ق). العدة فی أصول الفقه. قم: ستاره.‎
‎طوفی صرصری، لیمان. (۱۴۰۷ق). شرح مختصر الروضة. مؤسسة الرسالة.‎
‎عسقلانی، ابن‌حجر. (۱۳۷۹). فتح الباری شرح صحیح البخاری. دار المعرفة.‎
‎عسقلانی، ابن‌حجر. (۱۳۹۰ق). لسان المیزان. مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.‎
‎عسقلانی، ابن‌حجر. (۱۴۰۶ق). تقریب التهذیب. دار الرشید.‎
‎عسقلانی، ابن‌حجر. (۱۴۲۱ق). نزهة النظر فی توضیح نخبة الفکر فی مصطلح أهل الأثر. مطبعة الصباح.‎
‎عسقلانی، ابن‌حجر. (۱۴۴۳ق). تهذیب التهذیب. جمعیة دار البر.‎
‎علامه حلی، حسن بن یوسف. (۱۳۶۵). الباب الحادی عشر. مؤسسه مطالعات اسلامى.‎
‎فراهیدی، خلیل بن احمد. (۱۴۰۹ق). العین. مؤسسة دار الهجرة.‎
‎قطیعی، صفی الدین. (۱۴۳۹ق). قواعد الأصول ومعاقد الفصول. رکائز للنشر والتوزیع.‎
‎کتانی، محمد بن جعفر. (بی‌تا). نظم المتناثر من الحدیث المتواتر. دار الکتب السلفیة.‎
‎کراجکی، محمد بن علی. (۱۴۱۰ق). کنز الفوائد. (عبد الله‏ نعمه، محقق). دار الذخائر.‎
‎لکهنوی، میرحامدحسین. (۱۴۰۴ق). عبقات الأنوار فی إمامة الأئمة الأطهار. قم.
‎لولوی، محمد بن علی. (۱۴۲۴ق). قرة عین المحتاج فی شرح مقدمة صحیح مسلم بن الحجاج. دار ابن الجوزی.‎
‎مرداوی، أبو الحسن. (۱۴۲۱ق). التحبیر شرح التحریر فی أصول الفقه. مکتبة الرشد.‎
‎مفید، محمد بن محمد. (۱۴۱۳ق الف). الجمل. المؤتمر العالمی للشیخ المفید.‎
‎مفید، محمد بن محمد. (۱۴۱۳ق ب). الافصاح فی الامامة. المؤتمر العالمی لألفیة الشیخ المفید.‎
‎مقبلی، صالح بن المهدی. (۱۴۲۸ق). الأبحاث المسددة فی فنون متعددة و یلیه احادیث الغناء المصابیح فی الاحادیث المتواترة. المکتبة الجلیل الجدید.‎
‎مناوی، عبد الرؤوف. (۱۳۵۶ق). فیض القدیر شرح الجامع الصغیر. المکتبة التجاریة الکبرى.‎
‎مناوی، عبد الرؤوف. (۱۹۹۹). الیواقیت والدرر فی شرح نخبة ابن حجر. مکتبة الرشد.‎
‎میرداماد، محمد باقر. (۱۴۲۲ق). الرواشح السماویة. دار الحدیث.‎
‎میرزایی، نجفعلی. (۱۳۷۷). فرهنگ اصطلاحات معاصر. مهر.‎
‎نباطی عاملی، علی بن محمد. (۱۳۸۴). الصراط المستقیم إلی مستحقی التقدیم. مکتبة المرتضویة.‎
‎نجاشی، احمد بن علی. (۱۳۶۵). رجال النجاشی. (سید موسی شبیری الزنجانی، محقق). دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.‎
‎نووی، أبو زکریا. (۱۳۹۲ق). المنهاج شرح صحیح مسلم بن الحجاج. دار إحیاء التراث العربی.‎
‎هیتمی، ابن‏حجر. (۱۴۱۷ق). الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة. مؤسسة الرسالة.