Role of the Silāḥ al-Nabawī (Weapons of the Prophet) in Identifying Mahdi Claimants in the ʿAṣr al-Ḥuḍūr (Age of Presence) and the Present Era

Document Type : Original Article

Author

Graduate of Level (Saṭḥ) Four at the Imamate Studies of Center of Islamic Seminary of Qom and Director of the Methodology Department at the Imamate Research Institute (International Imamate Foundation), Qom, Iran.

Abstract

Believers across various Abrahamic religions anticipate the arrival of a savior who will establish universal justice. Within Shi’i Islam, the concept of Mahdism holds a position of profound significance, as the Mahdi is believed to be the one who will establish the divine government across the globe. This elevated status has, from ʿAṣr al-Ḥuḍūr - the “Age of Presence” to the present day, inspired numerous individuals to pursue this position with varied motivations. This research, employing a descriptive-analytical methodology, seeks to identify false claimants of Mahdi, both during the Age of Presence and in contemporary times. It further explores the strategies used by the Imams for discerning these claimants, with a particular emphasis on the “Weapons of the Prophet” (silāḥ al-nabawī). Sects such as Kaysanites (Kaysāniyya), Zaydism (az-Zaydiyya), Baqiriyya, Nawusiyya, Waqifite, Bábism (Bâbiyye), and Humbushiyya represent examples of groups, both past and present, who have incorporated individuals as the Mahdi of the end times (Eschatology) into their belief systems. In their role as guides, the Ahl al-Bayt (peace be upon them) have presented certain criteria based on the Prophetic tradition to identify and counter false claimants to the Mahdism. This enables the recognition of spurious Mahdist pretenders. These criteria include: (1) The exclusive suitability of the Prophet’s armor to the body of the Imam al-Mahdi; (2) Weapons as an exclusive inheritance of the Imams; (3) Demanding substantiation of signs and names of the weapons from the claimants; (4) A parallel can be drawn between the Ark of the Covenant among the Banī Isrāʾīl (Israelites) and the Sword and the Imamate in Islam; (5) The claimant’s absence from the established chain of transmission of the weapons; (6) The Weapons of the Prophet as a source of power and miracles.

Keywords

Main Subjects


ابن‌اشعث، محمد‌بن‌محمد. (بی‌تا). الجعفریات (الأشعثیات). تهران: مکتبة النینوى الحدیثة.
ابن‌بابویه، محمد‌بن‌علی. (۱۳۶۳). من لا یحضره الفقیه. قم، ایران: جماعة المدرسین.
ابن‌بابویه، محمد‌بن‌علی. (۱۳۸۵). علل الشرائع. قم: کتاب‌فروشی داوری.
ابن‌بابویه، محمد‌بن‌علی. (۱۳۹۵ق). کمال الدین و تمام النعمة. تهران: دار الکتب الاسلامیة.
ابن‌سعد. (۱۴۱۰ق). الطبقات الکبرى. بیروت: دارالکتب العلمیة.
ابن‌سیده، علی‌بن‌اسماعیل، و هنداوی، عبدالحمید. (۱۴۲۱). المحکم و المحیط الأعظم. لبنان: دار الکتب العلمیة.
ابن‌طاووس، على‌بن‌موسى. (۱۴۱۳ق). الیقین باختصاص مولانا علیّ علیه السلام بإمرة المؤمنین. قم، ایران: دار الکتاب.
ابن‌عساکر. (۱۴۱۵ق). تاریخ مدینة دمشق. بیروت، لبنان: دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع.
ابن‌قولویه، جعفر‌بن‌محمد. (۱۳۵۶). کامل الزیارات. نجف اشرف: دار المرتضویة.
ابن‌منظور، محمد‌بن‌مکرم. (۱۴۱۴ق). لسان العرب. لبنان: دار الفکر للطباعة و النشر و التوزییع.
احمدالحسن. (۱۴۳۱ق-الف). نصیحتى لطلاب الحوزات العلمیّة و کلّ من هو طالب للحق. اصدارات الامام مهدی.
احمدالحسن. (۱۴۳۱ق-ب). الجواب المنیر عبر الاثیر. اصدارات انصار الامام مهدی.
احمدالحسن. (۱۴۳۱ق-ج). المتشابهات. اصدارات انصار الامام مهدی.
اربلی، علی‌بن‌عیسی. (۱۳۸۱). کشف الغمة فی معرفة الأئمة. تبریز، ایران: بنی هاشمی.
اشعری، سعد‌بن‌عبد الله. (۱۳۶۰). المقالات و الفرق. تهران، ایران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
اشعری، علی‌بن‌اسماعیل. (۱۴۰۰ق). مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلین. بیروت، لبنان: دار النشر فرانز شتاینر.
بغدادی، عبدالقاهر‌بن‌طاهر. (۱۴۰۸ق). الفرق بین الفرق و بیان فرقة الناجیة منهم. بیروت، لبنان: دار الجیل.
جمعی از نویسندگان. (۱۳۹۴). درسنامه فرق انحرافی. قم: مرکز تخصصی مهدویت.
حمیری، عبدالله‌بن‌جعفر. (۱۴۱۳ق). قرب الاسناد. قم: مؤسسة آل البیت (علیهم السلام) لاحیاء التراث.
خزاز رازی، علی‌بن‌محمد. (۱۴۰۱ق). کفایة الأثر فی النص على الأئمة الاثنی عشر. قم، ایران: بیدار.
خصیبی، حسین‌بن‌حمدان. (۱۴۱۹ق). الهدایة الکبرى. بیروت: البلاغ.
دینوری، ابوحنیفه. (۱۹۶۰). الأخبار الطوال. مصر: وزارة الثقافة والارشاد القومی.
ذهبی، شمس الدین. (۱۴۱۳ق). تاریخ الاسلام. بیروت: دار الکتاب العربی.
صاحب‌بن‌عباد، اسماعیل‌بن‌عباد. (۱۴۱۴ق). المحیط فی اللغة. بیروت: عالم الکتب.
صعیدی، عبدالفتاح. (۱۴۱۰ق). الافصاح فی فقه اللغة. قم، ایران: مکتب الاعلام الاسلامی.
صفار، محمد‌بن‌حسن. (۱۴۰۴ق). بصائر الدرجات. قم: مکتبة آیة الله المرعشی النجفی.
صفره، حسین. (۱۳۸۵). تاریخ حدیث شیعه در سده‌هاى دوازدهم و سیزدهم هجرى. قم، ایران: موسسه علمی فرهنگی دار الحدیث.
طوسی، محمد‌بن‌حسن. (۱۴۱۱ق). الغیبة. قم، ایران: مؤسسة المعارف الاسلامیة.
طوسی، محمد‌بن‌حسن. (۱۴۱۴ق). الأمالی. قم، ایران: دار الثقافة.
عقیلی ناظم. (بی‌تا). الرد الأحسن فی الدفاع عن الأحمدالحسن. عراق: اصدارات الامام مهدی.
علامه حلی، حسن‌بن‌یوسف. (۱۳۸۱). ترتیب خلاصة الأقوال فی معرفة الرجال. مشهد مقدس، ایران: آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهش‌های اسلامی.
عیاشی، محمد‌بن‌مسعود. (۱۳۸۰). تفسیر العیّاشی. تهران، ایران: مکتبة العلمیة الاسلامیة.
فخر رازی، محمد‌بن‌عمر. (۱۴۱۱ق). المحصل. اردن: دار الرازی.
فیروزآبادی، محمد‌بن‌یعقوب. (۱۴۱۴ق). تاج العروس من جواهر القاموس. بیروت: دارالفکر.
قمی، حسن‌بن‌محمد. (بی‌تا). تاریخ قم. تهران، ایران: توس.
کشی، محمد‌بن‌عمر. (۱۴۰۹ق). رجال الکشی. مشهد، ایران: مؤسسه نشر دانشگاه مشهد.
کلینى، محمد‌بن‌یعقوب. (۱۴۰۴ق). الکافی. تهران: دار الکتب الاسلامیة.
مجلسى، محمد باقر‌بن‌محمد تقى. (۱۴۰۳ق). بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
مرزبانی خراسانی، ابوعبیده. (۱۴۱۳ق). أخبار السید الحمیری. بیروت: شرکة الکتبی.
مزی، یوسف‌بن‌عبد الرحمن. (۱۴۰۲ق). تهذیب الکمال فی أسماء الرجال. بیروت، لبنان: مؤسسة الرسالة.
مفید، محمد‌بن‌محمد، و سید مرتضی، علی‌بن‌حسین. (۱۴۱۳ق). الفصول المختارة من العیون و المحاسن. قم، ایران: المؤتمر العالمی لألفیة الشیخ المفید.
مفید، محمد‌بن‌محمد. (۱۴۱۳ق). الارشاد فی معرفة حجج الله على العباد. قم: کنگره شیخ مفید.
مقدسی، المطهر‌بن‌طاهر. (بی‌تا). البدء و التاریخ. قاهره: مکتبة الثقافة الدینیة.
ملطی، ابن‌عبد الرحمن. (۱۳۸۸ق). التنبیه و الرد على أهل الأهواء و البدع. بیروت: مکتبة المعارف.
مهدی‌پور، علی‌اکبر. (۱۳۸۴). او خواهد آمد. قم، ایران: رسالت.
ناشی اکبر. (۱۳۸۶). فرقه‌های اسلامی و مسئله امامت. قم، ایران: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
نعمانی، محمد‌بن‌ابراهیم. (۱۳۹۷ق). الغیبة. تهران: صدوق.
نوبختی، حسن‌بن‌موسی. (۱۴۰۴ق). فرق الشیعة. بیروت، لبنان: دار الأضواء.