Imamites Theology can be studied in different geographical locations as well as historically. On this basis, and with the aim of not conducting research on the comparison of other theological schools with the Transoxiana (Mawara ul nahr Theological School, this article has been reviewed. The theological schools of Kufa and Qom have been selected because of their special place in theological schools and because of their contribute and influences with the transatlantic field. This research shows by comparative and analytical method that these schools have in common in terms of the common thoughts of some scholars and the way of intellectual and influential currents of these scholars to the other side of the river and in terms of interaction with Sunnis and moderate orientation from the east. They are different from each other. It was also found that most of the commonalities of Transoxiana school were with Qom school; However, the reluctance of some of Ibn Walid's students, such as Haidar ibn Muhammad ibn Naeem Samarqandi and Ja'far ibn Ali ibn Ahmad Qomi, to disregard the theory of the Prophet's mistake, as well as their lack of support for Sa'd al-Ash'ari Al-Nahr, which was opposed to the current of thought of Hisham Ibn Hakam, is one of the points of difference between the two schools.
جعفریان، رسول(1391)، تاریخ تشیع در ایران، چ5، تهران: نشر علم.
حاجی خلیفه، مصطفى بن عبدالله چلپى(1376)، ترجمه تقویم التواریخ، مترجم ناشناخته، تصحیح میرهاشم محدث، تهران: نشر احیاء کتاب.
حسکانی، عبیدالله بن عبدالله(1411ق)، شواهد التنزیل لقواعد التفضیل، تصحیح: محمد باقر محمودی، تهران: وزرات ارشاد.
حسنی رازی، سید مرتضى بن داعى(1364)، تبصرة العوام فی معرفة مقالات الأنام، تصحیح عباس اقبال آشتیانى، چ2، تهران: اساطیر.
حسینی، سید علیرضا و محمد تقی شاکر(1392)، «نقش باورهای کلامی در داوریهای رجالی»، س2، ش4.
خوئی، سید ابوالقاسم(1413ق)، معجم رجال الحدیث و تفصیل طبقات الرواة، چ3، قم: منشورات مدینة العلم.
دیاری بیدگلی، محمدتقی(1384)، «ضرورت عرضه و تطبیق روایات بر قرآن»، علوم حدیث، ش2.
ذهبی، ابوعبدالله محمد بن احمد بن عثمان(بیتا)، میزان الإعتدال فی نقد الرجال، تحقیق: علی محمد البجاوی، بیروت: دار المعرفة.
رضایی، محمد جعفر(1391)، «امتداد جریان فکری هشام بن حکم تا شکلگیری مدرسه بغداد»، نقد و نظر، ش65.
زکیزاده رنانی، علیرضا(1397؛ الف)، «جریانشناسی فکری امامیه در ماوراء النهر تا قرن پنجم هجری»، آیین حکمت، ش36.
ـــــــــــــــــــــ(1397؛ ب)، «تاریخ کلام امامیه در ماوراء النهر تا قرن پنجم هجری»، شیعهپژوهی، ش14.
ـــــــــــــــــــــ(1398)، تاریخ کلام امامیه در ماوراء النهر، مشهد: آستان قدس رضوی.
سبحانی، جعفر(1424ق)، معجم طبقات المتکلمین، قم: مؤسسة الإمام الصادقG.
سبحانی، محمدتقی(1391)، «کلام امامیه، ریشهها و رویشها»، نقد و نظر، ش65.
سبحانی، محمد تقی و اکبر موسوی تنیانی(1393)، «جریانشناسی فکری امامیه در خراسان و ماوراء النهر(از آستانه غیبت صغری تا عصر شیخ صدوق)»، تحقیقات کلامی، ش4.
صدوق، محمد بن علی بن بابویه(1362)، الخصال، تصحیح: علی اکبر غفاری، قم: جامعه مدرسین.
ـــــــــــــــــــــــــــ(1395ق)، کمال الدین و تمام النعمة، تصحیح علیاکبر غفاری، چ2، تهران: اسلامیه.
ـــــــــــــــــــــــــــ(1413ق)، من لا یحضره الفقیه، تصحیح: علی اکبر غفاری، قم: دفتر نشر اسلامی.
zakizadeh renani, A. R. (2022). Comparison of Transoxiana (Mawara ul nahr) Theological School with Kufa and Qom Theological School up to the fifth century AH. Theology Journal, 8(15), 251-270. doi: 10.22034/pke.2021.9788.1437
MLA
zakizadeh renani, A. R. . "Comparison of Transoxiana (Mawara ul nahr) Theological School with Kufa and Qom Theological School up to the fifth century AH", Theology Journal, 8, 15, 2022, 251-270. doi: 10.22034/pke.2021.9788.1437
HARVARD
zakizadeh renani, A. R. (2022). 'Comparison of Transoxiana (Mawara ul nahr) Theological School with Kufa and Qom Theological School up to the fifth century AH', Theology Journal, 8(15), pp. 251-270. doi: 10.22034/pke.2021.9788.1437
CHICAGO
A. R. zakizadeh renani, "Comparison of Transoxiana (Mawara ul nahr) Theological School with Kufa and Qom Theological School up to the fifth century AH," Theology Journal, 8 15 (2022): 251-270, doi: 10.22034/pke.2021.9788.1437
VANCOUVER
zakizadeh renani, A. R. Comparison of Transoxiana (Mawara ul nahr) Theological School with Kufa and Qom Theological School up to the fifth century AH. Theology Journal, 2022; 8(15): 251-270. doi: 10.22034/pke.2021.9788.1437